1

Tråd: Klarar UMR av att jag kopplar in comhem också?

Ja alltså kan jag både koppla in fast internet och 3G med denna router eller måste jag då välja en DrayTek då?

2

Sv: Klarar UMR av att jag kopplar in comhem också?

Dovado UMR har en port som är för ethernet-uplink, men den är reserverad för framtida bruk. Dagens programvara kan inte hantera annat än en ensam 3G-uplink. Det tror jag däremot att DrayTek-grejorna kan.

3

Vi kommer lägga in det i 2.0 firmwaren vid höst!

4

Ställer min fråga i denna tråd så behöver jag inte starta en ny.
Jag har idag fast bredband (och telefoni)  från Comhem med ett trådbundet modem och undrar helt enkelt om man kan använda Dovadon tillsammans med den utrustningen och hur i så fall. För Dovadon kan väl inte ersätta Comhems modem?
Gissar jag rätt om jag gissar att man helt enkelt ansluter Dovadon med samma nätverkskabel som jag tidigare anslöt till datorn?

5

Ja, du tar Ethernet kabeln från din Comhem modem in i WAN porten av UMR'n. Sedan ställer du in så att den avänder WAN porten som primär interface. Efter det kan du koppla upp hur många datorer du har till den genom LAN och WLAN. Det är en router, så du behöver fortfarande ditt Comhem modem.

6

Tack! Precis det svaret jag önskade. Är mycket nöjd med Dovadon jag redan använder i sommarstugan.