51

Sv: Anslutningsproblem med Dovado och Tele2 4G.

Funkar inte så, och modem i datorn ger inte heller bästa resultat heller. Jag fick 20Mbps som max. PC dialern är inställd på 1500 bytes. Med tweaks får man 60Mbps.

52

Vad funkar inte så?
Frågan borde nog vara

Varför fungerar det bättre i datorn men inte i dovadon när mtu ändras?

Jag kan inte förneka att när de ändrar mtu så fungerar det i datorn varje gång , jag kan tex läsa mail i google besöka vissa hemsidor och läsa mail från mailservern på jobbet, även om det ibland upplevs som långsamare.

När detta uppstår och det fallerar i dovadon så måste jag ändra manuellt. eller stoppa modemet i datorn och det funkar inte i längden.

Exakt vad gör Dovadon när man väljer "let 4gr select safe setting", vad händer när man kör denna konfiguration?

53

Routern följer modemets default inställningar när man väljer safe settings. Nothing more, nothing less.

Att operatören har haft problem med sitt nätverk som gör en tvungen att ändra på inställningar är ingenting som sker dagligen. Vi har inga planer att lägga nån tid på att utveckla nån lösning till ett problem som egentligen är inte allmän. Att göra ett MTU test vid varje uppstart av routern skulle förlänga tiden det tar att komma igång med uppkopplingen.

Din dator pratar 1500 bytes mot routern. Om routern tror att det är 1500, när i verklighet är 1400, då blir det krångel. Även med modem i datorn så tror dialern att det ska vara 1500, men egentligen är inte det.

54

Sam skrev:

Routern följer modemets default inställningar när man väljer safe settings. Nothing more, nothing less.

"Att operatören har haft problem med sitt nätverk som gör en tvungen att ändra på inställningar är ingenting som sker dagligen. "

Vi har i denna tråd disuterat att det har skett med 1 eller flera dagars mellanrum.

"Vi har inga planer att lägga nån tid på att utveckla nån lösning till ett problem som egentligen är inte allmän. Att göra ett MTU test vid varje uppstart av routern skulle förlänga tiden det tar att komma igång med uppkopplingen."

Bra att du är rakt på sak.

Din dator pratar 1500 bytes mot routern. Om routern tror att det är 1500, när i verklighet är 1400, då blir det krångel. Även med modem i datorn så tror dialern att det ska vara 1500, men egentligen är inte det.

Även om dailern  tror att det är 1500 med modemet i datorn när det i verklighet är 1400, så kan vi ju inte bortse ifrån att det fungerar varje gång.

Dvs datorn eller dailern gör något vilket medför att man som användare inte behöver göra något utan det är bara ansluta och surfa på.

Vad är det Dailern gör som dovadon inte klarar av eftersom man måste ställa in det själv?

Hur ska användarna agera då detta sker igen, kontaktar man tele2 så nöjer de sig med att det fugnerar i datorn om det inte fungerar i dovadon så är det mitt problem, fick tom till svar av en att de inte supportar e398 i dovado.

Det är vädligt förbryllande för användare när vissa sidor och ,, mailservern inte fungerar att connecta till samma fel uppstår från olika datorer byte till 3gn från 4gr gav samma problem, men det fungerade direkt i datorn vid varje test och jag har testat säkert 50 ggr.

Så hur ska vi användare hantera ändrad mtu i nätet, hur får vi reda på det när det krånglar.
Ska vi testa oss fram själv?

För det kommer att hända igen.

55

Vad mera kan vi göra åt saken om det inträffar hos operatören? Jag felanmäler precis som alla andra gör.

Tekniskt sätt, det enda du ska göra är ett MTU test med modem i datorn, och mata in den siffran i routern, med MSS Clamping enabled. Har skrivit flera gånger om hur man gör detta.

Tele2 säljer 3GN, och har inte tagit in en ny firmware med stöd för Huawei E398 tills bara nyligen.

56

Jag antar att samma problem drabbar Tiny så ingen ide att lägga pengar på en sådan?

57

Det är så på alla 3G och 4G routrar, och ja - vi har kollat!

58

andy78 skrev:

Är det inte meningen att Routern ska sköta detta själv?

Visst ska den göra det!

andy78 skrev:

"let 4gr select safe settings" det fungerar med modemet direct i pc:n utan att man ändrar något så detta val ska väl generera liknande funktion?

Självklart.  Att hävda något annat är bara larv hmm  Frustrationen över att behöva joxa med parametrar (reboot, reboot, reboot, ...) vill man helst vara utan, eller hur?  Och det är inte säskilt svårt och/eller tidsödande att åstadkomma det heller.  Det enda som behövs är kompetens.

Free your mind, and your OS will follow.

59

andy78 skrev:

Jag har de senaste dagarna drabbats av ett märkligt fel på min Dovado 4GR med Tele2 4G

Det började med att vissa hemsidor hittas men sedan står den bara och laddar.
Tex Gmail, facebook, lite andra vanliga sidor, dn.se och aftonbladet fungerar helt ok.

Provade och boota windows och det fungerade ett tag, började misstänka mitt operativsystem.

Tog jobb datorn med windows, där kan jag koppla upp mig med vpn:t men den når inte mailservern, försöker bara connecta mot mailservern.
Tar jag min tele2 3g telefon och använder som hotspot då fungerar det utmärkt inga problem alls.
Stoppar jag 4g modemet  direkt i arbetsdatorn så ansluter den till mailservern utan problem.

Stoppar jag  tele2 Modemet i 3GN så är det samma problem där.

Det låter ju väldigt långsökt att det skulle vara problem med båda routrarna, har provat factory reset och ställa in allting på nytt men samma problem.

Det enda som återstår är att testa med kabel, men som sagt märkligt att det skulle vara problem med båda wlanen.

Jag har även provat att byta dns server localt på datorn.
Båda routrarna har senaste firmware.

Någon som har några fler förslag?

Har provat bokstavligen alla varianter i routern samt gått igenom 2 SIM kort och 3st E398 modem. Dessutom testat via Mac, PC, iPad och iPhone från flera master och konstaterat att det är något med routern. Tappar uppkoppling minst 1 gång/dag.

Gjorde en ticket som resulterade i beskedet att dovado jobbar med en lösning som kommer i en framtida update. Några datum angavs ej.

60

Modrax skrev:

Gjorde en ticket som resulterade i beskedet att dovado jobbar med en lösning som kommer i en framtida update. Några datum angavs ej.

Jag fick samma besked i från Dovado man jobbar på det men vet inte när det kommer  sad .
Dovadon har många finesser men är alldeles för instabil för att användas.

Det var därför jag slängde ut min Dovado 4GR till en TP-Link MR3420, den går klockrent på mitt E367 modem  smile .
Sedan jag själv startade om den pga att jag gjorde en inställning så har den varit uppe i 2 dygn och 18 timmar och innan det
i över 6 dygn.
Frågan är varför funkar TP-Link routern bra smile  medan Dovado 4GR  sad  inte gör det

61

thomson69 skrev:

Jag fick samma besked i från Dovado man jobbar på det men vet inte när det kommer  sad .
Dovadon har många finesser men är alldeles för instabil för att användas.

Det var därför jag slängde ut min Dovado 4GR till en TP-Link MR3420, den går klockrent på mitt E367 modem  smile .
Sedan jag själv startade om den pga att jag gjorde en inställning så har den varit uppe i 2 dygn och 18 timmar och innan det
i över 6 dygn.
Frågan är varför funkar TP-Link routern bra smile  medan Dovado 4GR  sad  inte gör det

Synd att man som 4G användare har begränsat utbud. Tror dock att nån B593 kommit ut nu, inte hunnit kolla hur bra den är dock...

62

Det verkar som att det är enorma problem med 4gnätet nu hos tele2 bryts flera ggr på en timme och modemet lyser grönt.
Detta hände med min 3gn därförmisstänkter jag nätet.
Provade att låsa det till endast 3g och surfade utan att det bröts hela kvällen.

63

Mitt tips till alla som har strul med 4GR (5.0.12) + E398 (Tele2) är att köpa Huawei B593.

Jag strulade med min 4GR i två veckor innan jag gav upp och köpte en Huawei B593.

Med 4GR gick kopplingen ned ca 4 ggr/dygn (oftast kom den upp igen mha connection tracker, men emellanåt var jag tvungen att dra strömmen) och hastigheten gick ned från 45 till 5 Mbps minst en gång om dan och gick inte tillbaks förrän jag drog strömmen till routern.
Testade Sams generalknep nr 1 = hård reset + ny konfning, men ingen skillnad.

Med Huawei B593 går det som tåget. Ligger på stadiga 45 Mbps ned/35 Mbps up och inget avbrott på snart en vecka hittills.

Dovado säger att det inte är fel på deras grejer, men jag kan inte låta bli att dra mina egna slutsatser (visst, det hade kunnat vara fel på E398 oxå, men den funkade klockrent när jag körde den direkt i datorn)..

Huawei B593 finns att köpa operatörsbunden till Tele2 för under tusenlappen.

64 Senaste redigerad av AvdH (2011-11-29 15:41:15)

Samma problem här, har kört 3GN sedan 4G support ihop med E398 och tele2. Vilket har fungerat men krävt en mängd omstarter till som tätt, vänta man bara så brukade dock 3GN återfå anslutningen. Men krångla som vanligast ca 1ggr per dygn, brukar komma upp i ca 25mbit ner och 20 upp.

Tänkte för mig själv att 4GR måste vara bättre, så åkte o köpte en sådan för ca 3veckor sedan. Funka klockrent till en början men redan efter någon timme tappa den kontakten med modemet, Routern kan inte koppla upp till internet: okänt fel, står det. Och startar man om fungerar det igen, upplever också att farten går ner ibland, då är det bara att starta om igen. Finns en anledning att dovado valt att montera en fruktansvärt ful strömbrytare på kabeln tongue Har haft en hel del olika uppkopplingar men aldrig någon som krånglat så här mkt. Ibland så händer det faktiskt att uppkopplingen håller 3 dagar i sträck kors i taket men som oftast kopplar det ner 1-2ggr per dygn ibland oftare.

Sen tycker jag att dovado bör anställa en designer, bara för att man arbetar med routrar måste det inte vara så fult och "ingenjörsaktigt", iPhone appen för "home automation" är katastrof varför skulle man vilja ha en bild på era routrar när man startar programmet..men det primära är ju trots allt en stabil funktion och där fallerar det tyvärr också. Men finns ju inte så mkt val ska kolla närmre på den där B593.

Bör tilläggas att jag idag använder 3GN router för en 3G uppkoppling ihop med tre och den har inte avbrutits en gång på 2veckor...så just dovado plus E398 verkar vara svajig....

65

Övergav också i mitt fall ZTE 4G modem med Tiny respektive E398 med 4GR, då inget funkade utan strul, strul och åter strul. Trist men sant.

Är nu nöjd ägare av Huawei B593, och jag upplever 100% stabilitet utan en endaste antydan till avbrott sen jag köpte den för ca 3 veckor sedan. Detta verkar vara i dagsläget den enda fungerande lösningen.

66 Senaste redigerad av pererikl (2011-12-01 18:29:25)

Finns Huawei B593 olåst nånstans? (eller upplåsning?)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

67

Vispen74 skrev:

Övergav också i mitt fall ZTE 4G modem med Tiny respektive E398 med 4GR, då inget funkade utan strul, strul och åter strul. Trist men sant.

Är nu nöjd ägare av Huawei B593, och jag upplever 100% stabilitet utan en endaste antydan till avbrott sen jag köpte den för ca 3 veckor sedan. Detta verkar vara i dagsläget den enda fungerande lösningen.

Kan bara hålla med 4GR är på tok för instabil.
Finns säkert en anledning till att Tele2 har inga Dovado routers kvar i sitt sortiment.
Kör själv på TP-LINK MR3420(3G) som är stabil smile

68

Hej!

Med risk för att tjata om samma sak som i annan tråd...  smile

Jag hade stabilitetsproblem med min 4GR tillsammans med Huawei e1820. Det synes ha lösts sig efter att jag kopplade in en USB-hub med separat strömförsörjning mellan routern och modemet. Jag satte också en split-kabel mellan hubben och modemet för att modemet ska kunna ta ström från två portar.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ona-p38016
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … art-p68690

Vore intressant om någon annan har möjlighet att prova någon liknande uppställning och se om stabiliteten blir bättre. I så fall torde det indikera att 4GR har problem med strömförsörjningen på USB-utgången. Huawei E1820 kräver 0,5A strömmatning enligt spec:

http://www.starhub.com%2Fcontent%2Fdam%2Fsupport%2Fbroadband%2Fdocs%2Fsupport_broadband_E1820_productspecification.pdf&ei=qJPXTtWWHIKk4gSUwpTrDQ&usg=AFQjCNER2P2uZ7CplwiRqGsfW9lNAqqngA&cad=rja

Min teori är att 4GR inte orkar hålla spänningen uppe när modemet drar mycket ström över längre tid, och att det då uppstår någon ond cirkel där modemet får kontaktproblem och försöker kompensera med att dra på mer uteffekt => ännu mer värme och strömförbrukning. Mitt modem gick alltid väldigt varmt innan jag satte in USB-hubben.

Möjligen att jag hade ett par krascher de första timmarna efter att jag kopplade in hubben, men sen modemet hade svalnat ner sig över natten har det gått helt stabilt.

Sen borde det givetvis inte behövas någon extra strömförsörjning...