Routern använder två antenner. Båda har TNC koaxialkontakter. detta gör det lätt att använda standard koaxkabel för mobiltelefoni med FME ändar+FME/TNC adaptrar. jag kommer att köra dubbla takantenner i volvokombin i sommar då jag är i Sverige, en magnetfotsantenn + en fast monterad. Detta bör ge mycket god täckning.
D50 modemet har MCX-kontakt. Också standard men knepigare att hitta adaptrar. Infoferenda och Malux har.
De körde olika taxor för D35 och D50 förut också. Bara 49 kr i månaden 2 kr per MB är lika. Håller med om att det är lite trist. Och som sagt med D50 och Dovado UMR kan hela familjen surfa i alla fall. Vi får väl tjata och skicka youtube videon. Dessutom ger det folk incitament att köpa det billigare USB modemet fast risken är mycket större att bli besviken på det eftersom de inbyggda antennerna är så små och mycket få skaffar yttre antenn. Det finns många rapporter på nätet om missnöjda D50 användare. Så Ice skaffar sig en onödig backlash.
Vad gäller abb så är jag bara i Sverige under sommaren. Köpte routern + 49 kr i månaden abb. Det finns en maxgräns på 399 kr i månaden så använder jag routern i två månader så blir snitt priset OK ändå. PS hittar en D35 på blocket via google för tusenlappen. "Routern är friköpt av ice.net. Ett nytt abonnemang skall knytas till den, då bortfaller modemkostnaden på fn 2495 SEK. "
Routern funkar i mitttycke suveränt bra. Vill man ha bästa möjliga täckning för mobilt rbeedband är det Ice och D35 som gäller. Men D50 funkar rätt bra också, förmodligen ännu bättre med ordentlig yttre antenn, t ex en ground plane och helst kort kabel.
testat olika grejor: D35, D50, olika antenner, 3G router Huawei E960 med yttre antenn, modem sticka E169 (inte kopplat in yttre antenn), Option PCexpress modem plus valfri operatör (roaming utländska simkort).
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.