26

Sv: WLAN slutar fungera varje dag

Här kommer ett tips till er som nyligen köpt en Dovado-router. Åk tillbaka till affären så fort som möjligt och lämna tillbaka den. Gör inte som jag och vänta på nya uppdateringar. Vips har ett år gått och tro mig, det har varit ett frustrerande år. Hittills har uppdateringarna inte blivit mycket bättre. När vissa problem försvinner så dyker andra upp, t.ex Atheros-kompabiliteten. I tidigare firmwares fungerade routern ihop med Atheros-cipset, men inte på de senaste.

Vänta med köp tills Dovado löst sina problem med routern, om de kan göra det.

27

Just nu fungerar mitt WLAN inte alls... Och när jag väl får det att fungera en liten stund så ligger hastigheten på 0,2MBit - 1,0MBit samtidigt som LAN porten visar 98,2MBit hos bredbandskollen. *suck*

28 Senaste redigerad av Vispen74 (2011-11-19 14:51:10)

equinoxe skrev:

Här kommer ett tips till er som nyligen köpt en Dovado-router. Åk tillbaka till affären så fort som möjligt och lämna tillbaka den. Gör inte som jag och vänta på nya uppdateringar. Vips har ett år gått och tro mig, det har varit ett frustrerande år. Hittills har uppdateringarna inte blivit mycket bättre. När vissa problem försvinner så dyker andra upp, t.ex Atheros-kompabiliteten. I tidigare firmwares fungerade routern ihop med Atheros-cipset, men inte på de senaste.

Vänta med köp tills Dovado löst sina problem med routern, om de kan göra det.

Är den fösta att hålla med!!! Om det inte är så att du gillar omöjliga utmaningar och har obegränsat med tid och tålamod samt inte behöver internet mer än sporadiskt!

29

dovado wifi via realtek usb adapter:
http://www.speedtest.net/result/1600958055.png

samma router via TP sladd 1000mbit lan adapter:
http://www.speedtest.net/result/1600964533.png

wifi funkar bättre för mig iaf

30

För mig ser det ut såhär (efter att jag fick WLAN att fungera) och det blir samma reslutat med flera olika datorer.

WLAN:
http://www.speedtest.net/result/1601034415.png

LAN:
http://www.speedtest.net/result/1601031846.png

31

Nu har jag kopplat bort Dovado 4GR och använder min gamla D-Link DIR-655 och då blir resultatet såhär:

WLAN:
http://www.speedtest.net/result/1601070822.png

LAN:
http://www.speedtest.net/result/1601069769.png

Notera att det är samma datorer jag använder, D-Link routern är placerad precis på samma plats som Dovado 4GR stod på, jag använder samma tp-kablar, strömkabeln är intryckt i samma strömdosa, datorerna står på samma ställen som vid förra testet, inga andra sändare är påslagna eller avslagna mellan testen, datorerna som används är inte ens omstartade.

Nerladdningshastigheter över WLAN från speedtest.net
Dovado 4GR: 0,72MBit
D-Link DIR-655: 17,94MBit

32

har du provat det sam brukar rek, reset ?

33

Jösses vilken skillnad.
Vilket modem använder du i D-linken? Fungerar det med Huawei E398?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

34

G-Man skrev:

har du provat det sam brukar rek, reset ?

Det är originalinställningar på båda, det enda jag ändrat är lösenord för inloggning och inställningarna för WLAN.

Trevik skrev:

Jösses vilken skillnad.
Vilket modem använder du i D-linken? Fungerar det med Huawei E398?

Jag hade temporärt mobilt bredband i väntan på mitt 100Mbit som jag nu har fått så jag använder inget modem i någon av routrarna nu.

Såhär dåligt har det inte fungerat tidigare, har haft problem med att WLAN slutar att fungera och man gör en RESTART och sedan fungerar det igen. Men nu har jag även fått problem med hasigheten över WLAN, utöver problemen att det slutar fungera.

Nu har jag en D-Link DIR-655 som fungerar precis som jag vill att den ska fungera och som jag gärna använder och så har jag en Dovado 4GR som inte alls fungerar och som jag inte har något behov av. Jag ska vänta och se om jag får något bra svar från supporten, annars åker jag in med den och säger att jag vill lämna tillbaka. Får jag inte det så reklamerar jag den, för MIN Dovado 4GR fungerar då inte som den ska!

35

gör factory reset, och prova. för dovadona har haft problem som blir bättre om man gör reset... per sam's texter.

4gr har funkar "relativt ypperligt" efter .12 och factory reset.
jag gjorde reset innan uppgraderingen och efter.
har funkat klanderfritt hittils.

när programvaran krashar i routern så blir det skräp i minnet som skapar problem, ivf var detta fallet tidigare.

36 Senaste redigerad av cii (2011-11-20 11:33:08)

G-Man skrev:

gör factory reset, och prova. för dovadona har haft problem som blir bättre om man gör reset... per sam's texter.

Har du viss insider info, eller du bara lyssnar på oraklet?  Jag skulle mycket gärna vilja läsa mer om "dovadona har haft problem som blir bättre om man gör reset".  Finns det där dokumenterat någonstans?  En hemlig pro-memoria (i brist på något annat) kanske?

G-Man skrev:

4gr har funkar "relativt ypperligt" efter .12 och factory reset.

Relativt som i "upp till" N-Mbit för längre (eller kortare) tid än M-minuter?

G-Man skrev:

jag gjorde reset innan uppgraderingen och efter.
har funkat klanderfritt hittils.

Just voodon bakom alla dessa resets skulle vara intressant att veta mer om.

G-Man skrev:

när programvaran krashar i routern så blir det skräp i minnet som skapar problem, ivf var detta fallet tidigare.

Vilken programvara är det, skulle jag gärna vilja veta?  Det finns mer än en programvara (linux kärna och ip-stack, user space modemhantering, w-lan, iptables, web-server, etc.).  Har du någon insikt i det där, eller är det rena gissningar det du skriver om?

Free your mind, and your OS will follow.

37 Senaste redigerad av leper (2011-11-21 06:02:51)

För er som har problem med att WLAN:et "går ner," dvs, du ser SSID:t men kan ej ansluta, prova att stänga av WPA2. Jag hade enorma problem med att min ipad (16GB WLAN) väldigt slumpartat tappade möjligheten att ansluta till nätverket. Det kunde ske flera gånger om dagen eller varannan dag. Efter mycket provandes och mailkonversation med Dovados support, kör jag nu helt utan kryptering och har sedan dessa inte haft ett enda problem med att jag tappar anslutning till nätverket. Jag slog av krypteringen den 21 oktober.

Jag förstår om inte alla kan/vill köra okrypterat, men där jag bor spelar det ingen större roll så i väntan på att Dovado ska hitta WPA2-buggen och täppa till den så kör jag utan kryptering. Det kan ju vara bra om ni testar att stänga av det ett tag och se om det är samma problem ni har, eller om det är något annat. Kanske hjälper det Dovado att sätta fingret exakt på vad som är felet.

Jag vill också tacka för ypperlig support, både trevlig och snabb på att svara.

38

leper skrev:

För er som har problem med att WLAN:et "går ner," dvs, du ser SSID:t men kan ej ansluta, prova att stänga av WPA2. Jag hade enorma problem med att min ipad (16GB WLAN) väldigt slumpartat tappade möjligheten att ansluta till nätverket. Det kunde ske flera gånger om dagen eller varannan dag. Efter mycket provandes och mailkonversation med Dovados support, kör jag nu helt utan kryptering och har sedan dessa inte haft ett enda problem med att jag tappar anslutning till nätverket. Jag slog av krypteringen den 21 oktober.

Jag förstår om inte alla kan/vill köra okrypterat, men där jag bor spelar det ingen större roll så i väntan på att Dovado ska hitta WPA2-buggen och täppa till den så kör jag utan kryptering. Det kan ju vara bra om ni testar att stänga av det ett tag och se om det är samma problem ni har, eller om det är något annat. Kanske hjälper det Dovado att sätta fingret exakt på vad som är felet.

Jag vill också tacka för ypperlig support, både trevlig och snabb på att svara.

Detta ska jag testa, från och med nu ska jag stänga krypteringen. Får se hur länge det fungerar

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

39

mikey.johansson skrev:

Kan tillägga att jag numera inte använder USB-modem längre utan jag har internet via WAN porten och det är samma problem fortfarande.

Dessvärre har min TINY också börjat dyka upp med detta WLAN problem, även den ansluten till fast lina...

40

Det händer inte så ofta här, men då och då att just wlanet blir omöjligt att ansluta till. Har löst det så här just nu:

Har en D-link modell dyrare som hamnade i en låda när jag var tvungen att ha en router som fixade 4G.
Nu har den åkt fram igen.
Stängde av wlan på min 4gr.
Kopplade in min D-link i den, stängde av DHCP och DNS Relay.
Så nu har jag alltså 4G modem i dovadon samt LAN och DHCP-utdelning medan det trådlösa kommer från d-linken.
Funkar bra hittills även om man hade hoppats att det inte skulle behövas.

41

Har  ett E398 och Tele 2 4G abb. kopplad till Dovado 4GR sedan 6 månader tillbaka. 4GR kopplar ner WLAN ca 2 ggr per dag. Reset enda som hjälper.
När allt fungerar  ca 35/15 Mbit. Modem och nätverkskabel ansluten dator fungerar för övrigt bra.
Hoppas det kommer en lösning på att wlan lägger av.