1

Tråd: Använda 4gr som accesspunkt enbart?

Hej! Har en 4gr som legat i träda eftersom jag tröttnade. (Med telenors huaweimodem rakt i burken gick det jättejättebra, men genom dovadon blev det pannkaka, antingen bara segt (1/10 av hastigheten jag får rakt in) och dessutom kopplade det ner helt jämt och ständigt.) Bråkade med detta fram och tillbaka, men gav upp.

Men! Jag har nu köpt en skrivare som jag kopplat upp via dovadon. Fiffigt och bra. Men då är det nästa sak, när jag kopplar upp till dovadon får jag inte surfa via min Iphone längre (gör det nu och låter damen ha telenorstickan).
Uppkopplad till dovadon så får jag bara den där förbannade dovadostartsidan som säger att jag inte är uppkopplad. Men det är jag visst..

Finns det inget sätt att ställa in att jag inte vill ansluta till nätet via dovadon? Den ska bara vara prydnad och vidarebefordra min utskrifter..

//Ola

2

Sv: Använda 4gr som accesspunkt enbart?

stäng av DHCP i routern,
då den annars pekar till sig själv.

3

Tack. Nu slapp jag den blå dovadosidan som tjatade.. Men inget nät ändå, inte via Iphone. Det verkar som om inte win 7 förstår vad jag vill.. Det gör windows sällan iofs, eller tar det en j-vla tid att förklara.

Fler tips?

Tacksamt
Ola

4

kolla vad sakerna får som router ?

det som agerar router skall stå där.

med dhcp så fås detta per auto när ansluter, men då pekar det mot sig självt normalt.
annars kan man peka det manuellt, beror vad du har för saker och hur du kör det det - more input needed wink

5

Hehe.. Kan jag för lite för.. Vad vill du veta?

Olika dhcp i alla fall. Men om jag skulle sätta luren som dhcp så funkar det väl bara när den är ansluten..?

Apple mobile device ethernet
dhcp aktiverat
IPv4 gateway och DHCP-server 172.20.10.1

och dovadon
aktiverat fast 192.168.0.1 på bägge

Hjälpt av det?

/Ola

6

och dovadon
aktiverat fast 192.168.0.1 på bägge

bägge vad?

routerns ip# och vad?

-
jag tolkar som du vill dela ut internet via ifån via routern ?

då måste route m.m. ställas manuellt och iphonen ha fast ip och detta anges som router och dns server.

har inte provat detta med apple bara med android

7

Nej, inte dela nät. Surfa via Iphone och samtidigt vara ansluten till dovado. Dovadon enbart för att nå skrivaren.

Bägge = IPv4 gateway och server..(?)

Ola

8

Och jag älskar iphonen.. Aktivera internetdelning och pang, så funkar det. Tills jag ansluter till dovadon.. Allt j-velskaps moder.

9

då måste ifönen stödja dubbla nät, och det är jag tveksam att den gör faktiskt.

då skall DHCP vara igång på dovadon,
och tlf bara surfa dit vid LAN ip# subnät.
som jag tolkade det så skickar fånen allt till dovadon när du är ansluten, då måste 3G internet sitta i routern - annars måste iponen stödja dubbla nät.

tror inte det går, men någon vet kanske med säkerhet.
detta går att göra med tex en PC men då har man bättre åtkomst till inställningarna nätverk.

10

"LAN ip# subnät." fattade jag inte.. smile

Märkligt, i min värld vill jag bara säga till datorn "nätet kommer du åt via Iphone, och skrivaren når du via Dovado". Enkelt.

Jaja, att koppla upp till dovadon och skriva ut, och under tiden vara utan nät, sen koppla ner och ha nät igen slår ju att bära iväg laptopen och stoppa i skrivarkabeln i ett annat rum smile

Tackar ändå för nedlagd tankeverksamhet och försök till hjälp!

Ola

11

jo, men det kräver avancerad "nätverksinställning" och jag har ej gjort detta med apples telefoner så kan ej det utantill, om det ens går.

enklaste är att koppla 3G usb modem till routern, och köra allt med den "hemma" och iphonens internet när ute och springer.

du får koppla upp/ner wifi när skrivaren behövs som du gjort tidigare.

12

Jepp, så var tanken, men dovadon trilskas allt för mycket. Det är ett under att hammaren eller annat tillhygge ännu demolerat skräpet.

Men igen, tackar.
Ola