1

Tråd: XP VPN server bakom Tiny ?

Hej !

Jag försöker komma åt en Microsoft VPN-server bakom en Tiny router, men får det inte att fungera...
För närvarande körs VPN-servern bakom en Linksys router där portarna 500, 1701 samt 1723 är "forwarded" till maskinen som kör VPN-servern, och det fungerar utmärkt.

Nu försöker jag byta Linksys-routern mot en Tiny med Tele2 4G och får inte uppkopplingen mot VPN-servern att lyckas.
Har gjort "forward" på port 1701 samt 1723 till VPN-servern MEN port 500 får jag inte göra "forward" på för Tiny säger att:
"Reserved Ports
The following ports may not be forwarded to the LAN due to VPN forwarding and remote management: 500,4500"
FW i Tiny är 5.0.10

Hur får jag port 500 att peka rätt ? eller är det något annat problem ?

/Erland

.

2

Sv: XP VPN server bakom Tiny ?

Man skulle behöva kunna "brygga" TINY för att få VPN att fungera bakom den.
Med lite tur kommer det en FW med den möjligheten inom en mycket snar framtid...

/Conny

3

Sam !!

Skall jag uppfatta frånvaron av svar så att det INTE går att sätta upp en VPN-förbindelse IN genom Tiny ???
Detta skulle i så fall göra den lösning jag provar oanvändbar...

/Erland

.

4

Portar 500 och 4500 är nu fria i TINY + 3GN: http://www.dovado.com/firmware

Tack

5

Tackar för det, Sam.
Nu fungerar VPN anslutningen.

/Conny

6

Sam !

Tack för den snabba modden, MEN den fungerar INTE !

Det fungerar nu att öppna portar i Tiny, tex. 500 och 1723, och forwarda dem till en lokal IP.

MEN att öppna för trafik med protokoll 47 (GRE) fungerar INTE !!

När man väljer GRE i Tiny's användargränssnitt disablas fälten för portar.
Efter att man fyllt i IP och klickar på "Add" så får man felmeddelandet "Port already forwarded !"..........

Sammantaget ger detta att PPTP-trafik IN genom Tiny fortfarande INTE fungerar !!!

En liten release-test av UI kanske är på sin plats ???

/Erland

.

7

Vad händer om du rensar browser cachen?

8

Protokoll 47 (GRE) gäller inte en specifik port.
Vad händer om du lägger till port 4500 i dina forwards?

/Conny

9

Sam skrev:

Vad händer om du rensar browser cachen?

Ingen skillnad !!!

.....JA, jag har gjort en "factory reset" efter uppdateringen.....

För att testa PPTP-funktionen har jag använt Microsofts testprogram pptpsrv och pptpclnt.
Det går som sagt att connecta genom port 1723 MEN GRE-trafiken (protokoll 47) passerar INTE !!!

Conny skrev:

Vad händer om du lägger till port 4500 i dina forwards?

Har inte testat detta då port 4500 är för IpSec-tunnlar och port 1723 + protokoll 47 är för PPTP-tunnlar.

/Erland

.

10

Skapa en ticket så att någon får ta en närmare titt på dina inställningar. http://www.dovado.com/contactsupport

Tack