Tråd: Problem med mottaging/anslutning och troubleshooting sidan
Mitt problem är som många andras, 4GR tappar anslutningen, detta kan hända flera gånger per dag eller så funkar det i upp till en vecka. Programvara är 5.0.5
Om jag använder mig av connectiontracker så startas inte routern om, och ja den är rätt konfigurerad.
Testar jag med samma dongel och i min 3GN så fungerar det klockrent utan att den tappar anslutningen
Jag har märkt att om jag väljer troubleshooting så får jag följande info fastän jag inte har anslutning till internet eller IP från min operatör.
Låg signastyrka
Låg signalstyrka! Försök hitta en plats med bättre mottagning
Ansluten!
Routern är ansluten till nätet
Signalstyrkan är 64% och jag har grönmarkering och en ip-adress (anses 64% som lågt? )
Gör jag en refresh på sidan så visar den samma sak.
om jag gör en CTRL-A för att kopiera allt i routerns gui på troubleshooting sidan så klipper den ut nedanstående dump. Detta är alltså inte synligt utan ovanstående anslutningsstatus visas.
Startar jag sedan om routern så visar den
Signal: -
Röd ikon, ingen IP
Låg signalstyrka
Routern är ansluten till nätet. Och det funkar. Men status på anslutning uppdateras inte.
Troubleshooting/Signalstyrka/röd-grön Ikon känns lite placebo, vad är egentligen syftet med det, då informationen inte stämmer med den verkliga statusen
En router som tappar anslutning flera gånger per dag är ohållbart och av flera inlägg att döma så är jag inte ensam, så det kan ju knappast vara ett måndagsexeplar jag har.
Dump:
Troubleshooting
Routern kan inte koppla upp till Internet
--------------------------------------------------------------------------------
Felsökning är avstängd
Felsökning är avstängd på grund av att ett icke 3G modem är inkopplat
När Connection Tracker är aktiv så går det inte att felsöka.
När Connection Tracker är aktiv och ett icke 3G modem är inkopplat så går det inte att felsöka.
Inget APN (Access Point Name) angivet eller valt
Det mobila bredbandet kräver ett APN (Access Point Name) för anslutning till Internet. Om din mobiloperatör inte finns angiven kontakta din mobiloperatör!
Current location: Select country Austria Australia Bahrain Canada Croatia Denmark Estonia Finland Hong Kong Ireland Italy Kuwait Latvia Lithuania Luxemburg Netherlands Norway Poland Portugal Qatar Saudi Arabia South Africa Sweden Switzerland Syria Thailand UK USA
Select Access Point: Select a country first
Access Point Name:
Ingen PIN-kod angiven eller felaktig PIN-kod
SIM-kortet kräver en PIN-kod.
Slå in din PIN-kod:
VARNING: Ditt SIM-korts PIN-kod har misslyckats.
Ange ditt SIM-korts PUK-kod.
Var god ange PUK-kod för att aktivera ny PIN-kod.
Ange ditt SIM-korts PUK-kod (8 siffror):
Ange även ny PIN-kod (4 siffror):
Aktivera ny PIN-kod
SIM-kort fattas eller är felaktigt insatt
Kontrollera att SIM-kortet är korrekt inmatat
Låg signalstyrka!
Låg signalstyrka! Försök hitta en plats med bättre mottagning.
USB-modemet ej anslutet/supportat
Kontrollera att USB-modemet är anslutet och att det supportas av routern
Spara och starta om routern
--------------------------------------------------------------------------------
Ansluten!
Routern är ansluten till nätet!
Okänt fel
Vi har svårigheter att upptäcka vad som är fel. Kontrollera följande:
Access Point Name
Mottagningsförhållande för ditt USB-modem
PIN kod
Kontrollera att ditt USB-modem stöds av routern
Vid kontantkort, finns det pengar på kortet?
Problem i mobilnätet?
Initiering
Routern startar upp, vänligen vänta!
Enable troubleshooting - Enable troubleshooting when using modem
Save settings