Hej,
Reggade mig här av denna anledning som finns i tråden. Har nu skrivit ett mail till ossi.carp@dn.se som skrev artikeln som länkas några inlägg uppåt i tråden. Får se om det är något man vill ta i.
Jag trodde ju först att jag var ensam om att bli drabbad av detta, men så verkar ju inte fallet vara. Det märkliga är att det sammanfaller med deras begränsing till 50gb den 1a dec vid nytecknande...
Här är brevet:
(ÄMNE: Tre kör fulspel mot MAX kunder ("obegränsat" mobilt bredband) (tillagt MikeSkip för tråden))
Hej Ossi,
Läste din artikel på DN "Du får mindre internet än vad du betalar för" och tänkte att ämnet som jag nämner i mailet kanske kan vara intressant.
Så här ligger det till; Jag och många med mig tecknade (innan de införde nya skrivelser på hemsidan ~20111117 med max 50gb trafik) och då såg annonsen ut som i bild 1 och 2 som är bifogade, med andra ord helt obegränsat. Sedan nu när de inför det nya från 1a Dec med 50gb begränsning så har många av befintliga kunder (jag bland andra) fått hem ett brev (bifogad tre_begränsning_brev) där man meddelar att man begränsar trafiken för oss med hänvisning till avtalet punkt 6.3 och 6.4 (bifogat allmäna villkor, detta är de senaste allmäna villkoren och inte samma som jag har i pappersform hemma från 2010-11-12) det märkliga i detta är ju att detta sammanfaller precis när man ändrar villkoren för nytecknande av abonnemang, inte sant? Vidare är det väldigt märkligt att man nu reagerar då man nämner siffran 20gb i 6.4 under allmänna villkor för tre bredband, denna siffra har jag nog legat 5-6 ggr över majoriteten av månaderna under min avtalstid (förmodligen alla månaderna).
Personligen så använder jag mitt bredband till viaplay, spotify/radio, vissa torrents (finns lagliga sådana faktiskt) youtube och annan streamad media (hd-film) samt spelköp över nätet (PS3 och PC). Då är faktiskt inte 70gb speciellt mycket med dagens mått mätt. Varför säljer man (alla operatörer) "obegränsade" bredband och 4g för att få snabbare hastigheter om man som konsument inte ens får utnyttja det sen?
Jag har ju legat en bra bit över 70gb under större delen av min avtalstid (ca 1 år nu) och först nu reagerar de. Givetvis trodde jag först att jag blev personligt drabbad endast (alltså inte att det var "massutskick" till storförbrukare) men så verkar inte fallet vara.
Se denna tråd:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3687
(Var där jag hittade till din artikel.)
Är detta något man kan ta upp från DNs sida? Skulle vara mycket intressant att börja gräva i detta. Jag kommer förmodligen att försöka häva mitt avtal med hänvisning till punkterna 2.3 och 4.1. Då man från tre inte meddelat om förändringen i tid och även att man faktiskt inte skriver när det börjar gälla (fick ringa kundtjänst) samt det uppenbara att man försämrar tjänsten kraftigt för mig. Man kan då inte hävda att jag överstiger 20 gb nu då jag alltid gjort det med marginal.
Notera: med trafik menas alltså även uppladdad trafik och inte endast nedladdning.