1

Tråd: Hjälp med att hitta min nas

Hejsan, har precis fått hem min dovado 4gr och kopplat in allting, de enda som inte fungerar är att hitta min hårddisk som ja kopplat in i usbporten. På datorn hittar ja den men inte på min blurayspelare som ja har som mediaspelare.

blurayspelaren är en samsung c6900 och har stöd för dlna, den är inkopplad i routern med nätverkskabel, internet fungerar på den men de är just de att den inte ser hårddisken. Kopplar ja in datorn med samma sladd får ja upp hårddisken i utforskaren och kommer åt alla mina filmer m.m.

varför hittar inte bdspelaren hårddisken? nån som har några tips?

mvh Andreas

2

Sv: Hjälp med att hitta min nas

Räcker strömmen till usb disken via routern?

Dyker disken upp i routern, i admin webbsidan?
Har du delat ut disken i routern?
Kommer du åt innehålle på disken via datorn när den är kopplad via routern?

Funkar detta?

3

Räcker strömmen till usb disken via routern?

Dyker disken upp i routern, i admin webbsidan?
Har du delat ut disken i routern?
Kommer du åt innehålle på disken via datorn när den är kopplad via routern?

Funkar detta?

Ja strömmen verkar räcka för den finns i admin websidan, där valde ja att dela ut den och efter att ha följt instruktionerna på deras hemsida hittar ja den i windows o kan spela upp/ta bort allt de där man ska kunna, MEN när ja kopplar in min blurayspelare, som ja har som mediaspelare så finns hårddisken inte där, bdspelaren är som ja skrev dlna kompatibel och hittar allt ja delar ut på datorn men just hårddisken i routern finns inte.

kör ja in hårddisken via usb direkt i bdspelaren så hittar den allt så de är någon inställning som är fel känns de som.

4

De står ju att routern delar ut genom smb och ftp, är de inte samma sak som dlna? routern kanske inte stöjder de?

5

hanzzon80 skrev:

De står ju att routern delar ut genom smb och ftp, är de inte samma sak som dlna?

Nej, det är inte samma sak. SMB och FTP är till för åtkomst av alla möjliga typer av filer. DLNA är en separat teknik för just mediafiler (bilder, ljud och filmer).

6

"Konceptet skapades i juni 2003 som Digital Home Working Group av Sony som en ideell branchorganisation"

kan inte "dlna prylen" hämta filer på vanligt vis, via smb/ftp?

kontakta dovado direkt för att få svar om dom har planer på stöd, men håller med att dlna 'borde' stödas eftersom det hemanvändare normalt använder nas till är media bilder/filmer/ljud för snabåtkomst, men det står också att det är nas för backup på dovados webb sist jag läste.
har inte provat dlna mot dovado så, jag har separat linux dator med nas för filer m.m. så man har full kontroll på innehållet, loggar, kärna och filsystem.