1

Tråd: Dovado 4gr med annan router

Hej,

Jag skulle vilja använda Dovadon enbart som uppkopplare mot nätet och sen dlink som utdelare av adresser. Anledningen är att när jag streamar ifrån min Nas med Dovadon så buffrar min Boxee box på 1080P men inte när jag testat via Dlinken.
Dovadon står i ett skåp och verkar vara mindre kraftig i signalen än dlinken.

Har fått tips på att ändra mtu i Dovadon samt kanske lägga den på 40htz bandet istället så det skall provas när jag kommer hem. Att ställa fram den synligt på en bänk är enl regeringen inget alternativ....
Har ingen usb-förlängare ifrån stickan.

Tack på förhand

2

Sv: Dovado 4gr med annan router

Har troligen inte med adress utdelningen att göra så du kan använda den från dovadon.
Stäng av dhcp funktionen på d-linken och ta sedan kabeln från LAN porten på dovadon och stoppa in det på WAN porten på d-linken.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Ska gå bra att koppla lan-lan med korsad kabel om den är ställd som ren AP, borde ge lägre ping m.m

4 Senaste redigerad av Hinken74 (2011-11-16 12:24:31)

G-Man skrev:

Ska gå bra att koppla lan-lan med korsad kabel om den är ställd som ren AP, borde ge lägre ping m.m

Och att ställa den som A.P är bara att avaktivera DHCP i Dlinken, ingen ändring av routrarnas IP krävs?
Skall isåfall leta fram en korsad kabel.
Fördel med korsad jämfört med rak?

Sen ansluter jag till Dlinks nätverk antar jag?

5

tror inte den länkar upp med rak kabel, men det beror på om hårdvaran stöder tex auto-uplink osv. har man bara raka kablar kan en switch monteras i mellan temporärt.
annars är en korsad kabel enkel att klämma.

sätt routrarna på samma subnät, med olika ip#.
stängav hdcp på AP routern ( blir enklare så) annars måste router ställas manuellt m.m.

tack

6

Trodde jag fick det att lira igår. Ingen buffring och internetanslutning. Vid närmare test blev det inte lika bra. Satte annan ip på DLINK:en och samma subnät. Stängde av DHCP. Nätet kopplar ner minst en ggr i minuten, när jag går in på dovado routern så kommer ibland i på DLINKEN....
Vad beror detta på? Verkar som om DLINK:en ligger på 192.168.0.1 också trots att jag ändrat IP. Måste man även in och mecka min hur den får sin IP tilldelad ifrån leverantören, den står ju som dynamisk, skall den också vara fast. Isåfall primär sekundär DNS.
Känns som jag famlar lite i blindo nu så hoppas någon grymt kunnig kan hjälpa...
smile

7

Setill att alla auto omstarter osv är avstängda
Dovado kör trafik till sig själv när den saknar nät i vissa lägen.

Skriv exakt hur det är kopplat mekaniskt,
samt vilka ip# enheterna har på.

8

Jag är på jobb nu men lite kommer jag ihåg.
Jag har stängt av DHCP i A.P dvs Dlinken. Satt samma submask som Dovadon, en annan ip 1.1.
Antar att du menar att jag skall stänga av återuppkopplingen på Dovadon, vet inte om den är bockad men skall kolla ikväll.
När jag stänger av DHCP så kommer jag ej längre åt A.P skall det vara så?

9 Senaste redigerad av Hinken74 (2011-11-17 10:08:56)

Jag har ju även den här men jag tycker inte den funkar likabra, någon som fattar varför?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601558#extra
Kör med Tp kabel till Boxee....