76 Senaste redigerad av Micke (2011-11-12 18:15:54)

Sv: Den stora samlingstråden för 4GR probem - tips

Vispen74 skrev:

Haha, ja min erfarenhet av connection tracker är att den ser till att uppkopplingen aldrig fungerar. Har jag missat något  tongue

Antagligen inte...hade samma problematik med min "UMR". Nu, med en annan router, är det inga bekymmer med en stabil uppkoppling längre. Jag är cho clad  lol

Ps.: Kan inte Dovado börja tjuvtitta på andra märken och kolla hur de har löst problemet?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

77

Först lite allmänt om mina erfarenheter av Dovado routers. Har haft en UMR men ersatt med en 4GR sedan länge. Kan bara hålla med alla som upplever problem med att de kopplar ner efter en viss tids användning. Har som många andra testat med alla möjliga firmware-versioner men alltid men stabilitetsproblem.
Just nu kör jag min 4GR ihop med ZTE MF820D och det har funkat nästintill klockrent i flera månader. Lösningen? STÄNG AV Wifi och använd en separat AP för trådlösa enheter. 4GR verkar inte klara av både wifi och 4G samtidigt.

Den senaste veckan har jag dock haft stora problem, men det verkar inte bero på Routern. Funkar lika dåligt med Zte'n direkt i datorn. Har kollat med en granne som inte har någon router och han har också fått samma problem. Hans problem kom efter en uppdatering av programvaran. Verkar helt klart som omTelia/zte har strulat till det rejält. Någon som vet något mer? Superstabilt i 3g, heltrasigt 4g.
Har även fått problemet med att modemet inte funkar i datorn efter att jag kopplat det i dovadon. Krävs en total ominstallation på datorn för att zte'n ska funka igen..

78

Undrar om zte har ota uppdatering

79

rgotland skrev:

Har även fått problemet med att modemet inte funkar i datorn efter att jag kopplat det i dovadon. Krävs en total ominstallation på datorn för att zte'n ska funka igen..

Att ZTE verkar vara "disconnected" i datorn när den är egentligen uppkopplad efter användning i routern är en bugg som ZTE har rättat till nu. Telia håller på bekräfta den för att sedan förbereda en ny uppgradering. Vet ej när det släpps.

Vilken version kör du nu rgotland? B11? B12? B13?

Angående 4G stabiliteten, vad är det för signalstyrka du får ut av 4G? Vet du om det är 800MHz eller 2600MHz?

Tack

80

Jag har firmware B12 i modemet.

Har haft runt 70% signalstyrka för 4g vilket gett 30/15 mbit i hastighet. Där jag bor är det 800mhz.

81

Kan man få tag i B13-versionen någonstans?

82

Inte än

83

B13 fungerar bra att flytta router <> modem. B13 sitter i det modem jag fick av Telia i förra veckan.

84

Bytte ut mitt ZTE-modem i den lokala Telia-butiken och nu funkar allt igen.
Lite lustigt att modemet gick sönder "mjukt". Först sporadiska nedkopplingar 4G, sedan heltrasigt 4G, sedan sporadiska nedkopplingar 3G och till slut heltrasigt 3G..

85

Hej jag har Dovado 4g i snart ett år,ikväll uppgradderde firmware till 5.0.12.Har alltid haft problem med uppkoppling,kör med huawei 1750,kabel längd 15 cm,fint och svalt ställe.Router tappar koppling sista tiden flera gånger per dag,vet ej hur kommer att funka efter uppdatering.Problemet är att min hem telefon är kopplat till Dovado 4g då har jag ingen signal.Jag är ingen data expert,jag bara startar om router,det brukar hjälpa men man tappar trådar som är irriterande.Om jag stoppar modemet direkt i bärbar dator funkar utan problem.Vet ej vad kan man göra,har några tips.?

86

rgotland skrev:

Bytte ut mitt ZTE-modem i den lokala Telia-butiken och nu funkar allt igen.
Lite lustigt att modemet gick sönder "mjukt". Först sporadiska nedkopplingar 4G, sedan heltrasigt 4G, sedan sporadiska nedkopplingar 3G och till slut heltrasigt 3G..

Samma här, jag bytte mitt andra modem idag, ledsnade på trasiga ZTE-modem, så nu tog jag ut en Huawei-router i stället, hoppas detta håller bättre och är stabilare!

Mit första ZTE modem med B12 mjukvara höll ett dygn innan det började bli sämre och sämre tills det inte hittade något nät alls. Mitt andra ZTE-modem, med B13 mjukvara höll bättre, hela 3 dygn(!) innan nedkopplingarna började, för att till slut endast hitta 2G!!!

Hoppas verkligen inte att det har något med att göra med Dovadon, kollegan som har samma modem, men direkt i datorn har det hållit för sen i somras. Jag kanske fick två måndags exemplar av modemen.

87

Hej!

Jag har en 4GR kopplad till Huawei e1820 modem med Telenor som operatör. Innerstad, ca 30 omkringliggande WLAN. HSPA-Abonnemang från Telenor.

Jag har upplevt några problem sen jag köpte routern för drygt ett år sedan:

* 3g-modemet hängde sig, alternativt tappade prestanda. Ibland hängde sig hela routern.

Problemet försvann när jag kopplade in en USB-hub med separat strömförsörjning mellan routern och 3g-modemet. Mellan hub och modem har jag dessutom satt en splitkabel som tar ström till modemet från två USB-uttag. Både modem och router tycks nu också gå betydligt svalare.

* 3g-modemet ville inte koppla upp sig självmant då routern startar om.

Problemet verkar dyka upp i 5.0.12 för mig. Det löste sig när jag ändrade System -> Network Settings till "3G General" istället för "Let 4GR select safe settings". Jag upplevde det inte i 4.3.3.

* Kvar är nu att WLANet hänger sig. Det synes finnas åtminstone en annan äldre tråd om detta. Lägger detaljerna där.  Jag la ett supportärende på det igår. Har ej fått återkoppling från Dovado än.