Sv: Den stora samlingstråden för 4GR probem - tips
Och nej, jag har inte fått betalt av Sam för att skriva detta
Mutning ligger inte i budgeten, tyvärr. Hela budgeten används av R&D idag.
Ha en trevlig helg!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » Den stora samlingstråden för 4GR probem - tips
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Och nej, jag har inte fått betalt av Sam för att skriva detta
Mutning ligger inte i budgeten, tyvärr. Hela budgeten används av R&D idag.
Ha en trevlig helg!
Provar nu att bara ha Dovadon som WiFi router. Har kopplat modemet i en Linux Mint burk som delar ut Internet till Dovadon. Verkar stabilt hittills...
Provar nu att bara ha Dovadon som WiFi router. Har kopplat modemet i en Linux Mint burk som delar ut Internet till Dovadon. Verkar stabilt hittills...
Kan du då inte lika gärna köra Linixburken som router med, så slipper du ha en strömslukande enhet extra? Jag går själv i dessa funderingar, då jag ändå har en server som står och tickar...
Kan man få den att fungera som en WiFi router? Det finns ju ett WiFi kort i den.
Sen är det ju två andra datorer som jag kör via LAN, blir lite värre att få det att funka utan en router.
Funkar fortfarande efter över två dygns drift. Vet inte om det finns någon inbyggd funktion som kopplar upp modemet igen om det tappar kontkten. Jag har inte märkt att det har gjort det någon gång sen i söndags.
Får bli denna lösning tills Dovado hittat en stabil lösning på problemet.
Kan man få den att fungera som en WiFi router? Det finns ju ett WiFi kort i den.
Sen är det ju två andra datorer som jag kör via LAN, blir lite värre att få det att funka utan en router.
Vet inte, men det går utmärkt på Windowsburkar i alla fall med Virtual Router. Brukar använda det när vi är i fjällen och dylikt, så resesällskapet kan surfa genom min laptop via WiFi. De trådade burkarna kopplar man ju bara via switch till Servern när denna agerar router.
Mitt nya ZTE MF820D har gått hela 3 dygn innan jag fick rycka kontakten till min 4GR, det är något av ett rekord i stabilitet för min 4GR. Dagen till ära fungerar även mitt E1750 i min 4GR?! Och nej, jag har inte fått betalt av Sam för att skriva detta
Mycket märkligt nu har min 4GR varit stabil i flera dygn till med kombinationen ZTE MF820D och telia 4G. Tänk om uppkopplingen äntligen går att räkna med!? Håller tummarna!!! Min 4GR har legat i en bokhylla och samlat damm i ganska precis ett år på grund av dess instabilitet, men nu ger jag den en andra chans!
Vad är du uppkopplad mot? 3G eller 4G?
Vad är du uppkopplad mot? 3G eller 4G?
4G, 800Mhz, går som tåget
Vilka firwmares använder du?
Vilka firwmares använder du?
Firmware Revision: 5.0.12.5
Modem firmware: BD_ZTE_MF820DV1.0.0B13
OK, tack. Så du fick 4G nyligen, ser jag.
OK, tack. Så du fick 4G nyligen, ser jag.
Jajjemän, mitt första ZTE modem (med B12 fw) som jag fick för ett par veckor sedan, fick jag inte in 4G på. Efter några dagar ringde jag Telia och frågade varför jag inte har 4G när deras täckningskarta säger så. Då fick jag instruktioner att åka till en plats där det skulle finnas 100% säker 4G täckning. Funkade inte där heller. Så jag bytte modemet mot ett nytt i måndags, och nu säger 4GR 67% 4G-täckning hemma och jag har inte rört routern sen dess, då det funkar fin-fint!
Kör du AUTO läge eller 4G-ONLY?
Kör du AUTO läge eller 4G-ONLY?
Automatic (3G/4G preferred)
Med 4G only så vägrade 4GR av någon anledning att koppla upp sig. Modemet kopplade upp på 4G, lampan blinkade grönt, med 4GR sa bara disconnected!? Provade massor av gånger.
...och sedan i eftermiddags så slutar kontakten med internet ca varje halvtimme, vilket kräver disconnect/reconnect för att sedan gå 30 min till....
Vad detta beror på vet jag inte.
...och sedan i eftermiddags så slutar kontakten med internet ca varje halvtimme, vilket kräver disconnect/reconnect för att sedan gå 30 min till....
Vad detta beror på vet jag inte.
Bytte till min TINY router nu bara för att utesluta att inte felet ligger på min 4GR. Döm om min förvåning, med TINY verkar det funka! Men VARFÖR i &%¤#%¤#&# har min 4GR gått tillbaka till sin vanliga helt opålitliga status? Jag har ju inte rör den???? Den gick ju som tåget hela tre dygn i rad, två gånger om. Jag blir tokig! Min 4GR är nog en av landets dyraste routrar om man räknar alla timmar jag lagt ner på den
Uppdatering: Det visade sig inte fungera bättre med Tiny eller med modemet i datorn. Antingen har Dovadon ätit upp mitt stackars modem, eller också är det något fel i Telias nät. Det är nu felanmält hos Telia. Har vart lite knepigt att jobba typ 15 minuter åt gången idag, och sedan koppla upp på nytt och fortsätta.
Jag har också haft massvis med konstigheter med nerkoppling och nätverk som hänger sig.
Vet inte om det kan vara så, men jag hade en ny usb-kabel, den satt inte så hårt i modemet, man kunde vicka på modemet.
Antagligen blev det inte så bra kontakt. Testade med den medföljande usb-kablen, med fot, så modemet står upp. Där sitter modemet rejält hårt. Tycker mig uppleva stabilare intenet. Men har inte provat så många timmar än...håller tummarna på att det var detta som var bekymmret...
Jag har också haft massvis med konstigheter med nerkoppling och nätverk som hänger sig.
Vet inte om det kan vara så, men jag hade en ny usb-kabel, den satt inte så hårt i modemet, man kunde vicka på modemet.
Antagligen blev det inte så bra kontakt. Testade med den medföljande usb-kablen, med fot, så modemet står upp. Där sitter modemet rejält hårt. Tycker mig uppleva stabilare intenet. Men har inte provat så många timmar än...håller tummarna på att det var detta som var bekymmret...
Håller tummarna för dig! För att du inte ska ha för stora förhoppningar så kan jag säga att jag kört med denna USB-fot hela tiden
HondaHasse skrev:Provar nu att bara ha Dovadon som WiFi router. Har kopplat modemet i en Linux Mint burk som delar ut Internet till Dovadon. Verkar stabilt hittills...
Funkar fortfarande efter över två dygns drift. Vet inte om det finns någon inbyggd funktion som kopplar upp modemet igen om det tappar kontakten. Jag har inte märkt att det har gjort det någon gång sen i söndags.
Får bli denna lösning tills Dovado hittat en stabil lösning på problemet.
Jag fick en hängning på modemet i onsdags, fick dra ur det ur USB-sladden och sen kopplade det upp sig igen. Det är nog inte bara Dovadon som strular verkar det som utan modemet är inte helt stabilt heller. Annars funkar det stabilt och bra hastighet, runt 4,5-5,5 Mbit/s.
Jag fundera på att byta upp mig till Telenor Mobilt Bredband 16/32, jag har upp till 6 Mbit/s idag. Någon som har detta och Dovado 4GR routern och kan berätta hur det funkar?
HondaHasse skrev:HondaHasse skrev:Provar nu att bara ha Dovadon som WiFi router. Har kopplat modemet i en Linux Mint burk som delar ut Internet till Dovadon. Verkar stabilt hittills...
Funkar fortfarande efter över två dygns drift. Vet inte om det finns någon inbyggd funktion som kopplar upp modemet igen om det tappar kontakten. Jag har inte märkt att det har gjort det någon gång sen i söndags.
Får bli denna lösning tills Dovado hittat en stabil lösning på problemet.Jag fick en hängning på modemet i onsdags, fick dra ur det ur USB-sladden och sen kopplade det upp sig igen. Det är nog inte bara Dovadon som strular verkar det som utan modemet är inte helt stabilt heller. Annars funkar det stabilt och bra hastighet, runt 4,5-5,5 Mbit/s.
Jag fundera på att byta upp mig till Telenor Mobilt Bredband 16/32, jag har upp till 6 Mbit/s idag. Någon som har detta och Dovado 4GR routern och kan berätta hur det funkar?
Jag har båda Tiny och 4GR, det funkar katastrof om jag ska vara ärlig...
Har fått testa ytteligare en tiny, med samma fel. Kopplar ner ofta. Får göra resett eller dra sladden ett par ggr/dag eller mer.
Kopplar jag modemet i datorn så tycker jag att det fungerar bättre, dock inte testat så långa tider som man gör med router.
Hastigheten när det väl fungerar är över förväntan, ca 22mbit/sek med FTP test. Helt otroligt med 3G.
Pratade presis med support på telenor, de vill att jag ska ta router o modem och åka till en kompis några km bort för att se om det fortfarande är problem. Om det funkar då så ska de börja felsöka så inte felet ligger hos dem.
Har 1 månads funktionsgaranti, 2 veckor kvar annars får de "skiten" tillbaka....
Kör även med tvillingkort i en E1750 i tiny och ibland även 4gr, har inte märkt problem där...max 6mbit.
Lustigt att du inte har problem med E1750 och 4GR, det är ju den kombon jag kör med. Kopplar ner flera ggr om dan, kopplar visserligen upp igen med hjälp av Connection trackern men det blir ju ett avbrott på ca 2 min varje gång och routern hänger sig ett par ggr i veckan. Med Linux burken emellan har det varit stabilt i en vecka nu, förutom i onsdags då.
Jag har inte heller någon vidare erfarenhet av E1750 och 4GR. I mitt fall slutade med ett inhandlade av en Netgear 3G-router. Den behövde omstart som mest någon gång i månaden, vilket jag kan leva med. Dock stöder inte den 4G, så nu är jag tillbaks i 4GR strulet...
Kör comviq e1750 med 4gr har gått helt stabilt ett bra tag nu och det UTAN connection tracker m.m.
25 % (3G)
Modem firmware: 11.126.07.04.00
Haha, ja min erfarenhet av connection tracker är att den ser till att uppkopplingen aldrig fungerar. Har jag missat något
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » Den stora samlingstråden för 4GR probem - tips