1

Tråd: Misslyckas med att uppdatera

Hej!

Jag misslyckas med att uppdatera routern hela tiden. Har testat att köra .exe filen men den fail'ar hela tiden. Även via http upload får jag fel hela tiden. Där står det att filen är i fel format.

Har version 5.0.5-3.4118 official och försöker få in 5.0.12

Vad gör jag för fel och vad ska jag göra istället ? smile

2

Sv: Misslyckas med att uppdatera

kör du över trådlöst eller via lan?

3

rible12 skrev:

kör du över trådlöst eller via lan?

Har testat båda..

Har dock nu lyckats få in version 5.0.11-3.4909 official (Från 3's hemsida). Men jag kan fortfarande inte få in 5.0.12

4

"-3" på sidan betyder att denna firmware tillhör TRE. Du kan bara uppgradera routern med firmwaren som finns på deras hemsida.

Tack

5

Hej!

Jag har uppgraderat till firmware 5.0.12 man tappar fortfarande ständigt uppkopplingen med miljoner långa omstarter och seghet. Har operatören Tre men köpte modemet för sig på Kjell & Co. Nu ser jag att Tre har en egen firmware (5011 -3) men jag kan inte lägga in denna firmware eftersom routern säger att filen är i ogiltigt filformat (Input file is in incorrect format)

(http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Br … vado-Tiny/)

Vad jag har förstått så behöver kanske modemet (E372) också uppgraderad firmware. Kan jag göra detta genom att koppla det direkt till datorn och göra uppgradering via Mobile Partner? (Har iMac)

Detta med mobilt bredband har inte börjat som någon hit för mig kan jag säga. Det är ju ren lotto om man får en tillräckligt stabil uppkoppling för att föra över en handfull bilder till framkallning. Det har inte gått hittills kan jag säga.

6

Du köpte routern hos Kjell & Co; uppgraderade till 5.0.12..........och vill lägga in 5.0.11-3? Varför, exakt?

Hur ofta tappar du uppkoppling? Om den blir seg mellan omstarter, kan det bero på operatören. Använder du Connection Tracker?

7

Sam: Jag vill göra vad som helst som ger mig en mer stabil uppkoppling och trodde att det kanske att Tre hade specialanpassade drivrutiner för just Tiny ihop med E372 och Tre.

Tydligen kan man uppdatera modemets drivrutiner vilket jag tänkte göra nu...

8

Sam: Det går i vågor men ibland var femte minut och bra perioder så kan den gå 2-3 timmar.

Använder connection tracker, ja. Har iMac, iPad, iPhone och XBOX 360 i nätverket. Startade precis upp min gamla PC-laptop som krävs för att uppgradera modemet och kopplade USB-modemet rakt datorn istället för via Tiny. När jag körde Bredbandskollen nu (5 trådar) så fick jag 18 Mb/s, ungefär dubbel hastighet mot rekordet med Tiny när allt varit som bäst.

9

Hur ser signalen ut?

10

Givetvis känns det mycket piggare nu när jag uppgraderat E372-modemet. Får nu nästan dubbel hastighet på min iMac också. (12 mbit i källaren via WIFI genom Tiny)

Min signal är på 41% och nu har uppkopplingen varit stabil i ca en timme.

11

OK. Men hur mycket bättre vore det om routern skulle ligga nånstans högre än källaren?

12

Routern ligger vid fönstret på ovanvåningen med en halv meters USB-förlängning till USB-dongeln som är upphängd så att den har fri sikt mot masten. (Har ringt tre och fått en ungefärlig position - masten är inom 1000m hemifrån)

Skillnaden på att ha USB-dongeln i datorn i källaren och förändringarna ovan gjorde ca 6%...