Tråd: Att ha modemet utomhus
Hej!
Där jag bor har jag haft problem med signalstyrkan på 4G.. Inomhus får jag endast 3G, dessutom ganska dålig sådan där uppkopplingen krigar mellan två master och ibland även går ner i GPRS. Införskaffade mig därför en riktantenn, men efter lite tester så verkar det som att modem självt måste kunna initiera kontakten mot 4G masten innan den kan få hjälp av extern antennen. Det går alltså inte att ha modemet där det är torrt och mysigt...
Pga det här har jag varit tvungen att sätta själva modemet på taket utomhus (i dagsläget utan extern antennkoppling) och får då 30/5 i hastighet, helt ok. Den passade perfekt i en vädertålig låda som följde med en elmätare från fortum så det ser ju snyggt ut. Men undrar lite om kommande fuktproblem när vädret slår om till höst och sedan vinter.
Så frågan är, har ni erfarenhet av att ha modem utomhus?
Ska man försöka toktäta hela boxen eller krävs det kanske att man borrar upp några små hål på undersidan? Just nu är det bara en liten glipa på nån millimeter där usb kabeln går in på undersidan. Tacksam för alla tips, även om ni bara spånar