1

Tråd: ZTE MF680, ostabil anslutning

Hej,

Upplever bekymmer med 3GN och ZTE MF680 3G modem från Tre.
När väl kontakten fungerar är anslutning snabb med bra respons (ping). Däremot kan modemet "stängas av" väldigt ofta. Min första tanke var att det beror på störningar därav har jag testat routern och modemet med olika placeringar i hemmet, utan större framgång. Modemet är 100% stabilt i datorn.

Efter uppdateringen till senaste mjukvara för 3GN, 5.0.9, upplevde jag min längsta anslutningstid hitentills, ca 3 dygn. Trodde därmed att problemet var löst. Men har därefter börjat gå ner, allt från efter 2h anslutning till att upptäckt det dagen efter då modemet är garanterat avstängt.

Med avstängt menar jag att lampan på modemet ej lyser samt i dovados gränssnitt är inget modem identifierat.

Har senare tid börjat stänga av routern nattetid för att "vila". Verkar inte hjälpa något vidare.

Det märkliga är dock som sagt att modemet stängs av och enda sätten att väcka liv i det igen är genom att dra ut modemet ur routern o stoppa i igen alternativt starta om routern med strömbrytaren. "Restart" via routerns gränssnitt fungerar ej och därmed hjälper inte "connection tracker" mig.

Jag känner att något inte är helt korrekt. Kan behöva lite tips på åtgärder. Har en viss aning att störningar kan ha med saken att göra då jag bor i centrala Malmö. Vill minnas att routern och modemet har bättre anslutning ute på landet (dock mycket låg signal kvalité).

Känner någon igen sig med samma modem?

2

Sv: ZTE MF680, ostabil anslutning

Kolla fw i modemet om det finns bättre.

Kolla att modemet får ström så det räcker, dåliga signalnivåer/mycket trafik kan öka ström behovet.

Prova en kortare usb skarv för att få modemet ifrån wifi antennen på routern.

Lite att prova smile

3

G-Man skrev:

Kolla fw i modemet om det finns bättre.

Kolla att modemet får ström så det räcker, dåliga signalnivåer/mycket trafik kan öka ström behovet.

Prova en kortare usb skarv för att få modemet ifrån wifi antennen på routern.

Lite att prova smile

Tack för tips.

Modemet är konstaterat av Dovado att det behöver nyare firmware. Dock finns ej detta än. Nyare firmware ska ge tillgång till högre nedladdningshastighet endast, vad jag förstår, är det sagt.

Brist på ström har jag själv funderat över. USB 2 ska väl kunna leverera 0.5mA på 5V som mest som standard. Kanske kan kolla om routern inte gör det ordentligt. Kabeln jag har mellan modem o router är ca 20cm o hängde med modemet. Ska testa utan ett tag.

4

Har precis samma problem.
Har för tillfället gått tillbaka till min gamla router. får c:a 1/3 av hastigheten men uppkopplingen är stabil.

5

Hittade denna förklarimg hos dovado:

"Review the Optimization Guides that are relevant for your Internet connection (3G and CDMA-EVDO). Using the Connection Tracker in particular may be very helpful in improving your average Internet uptime.

We do our best to make sure that the Internet uptime is at its maximum, however, when a USB modem's internal chipset causes itself to "crash" during operation, then all of its interfaces with the router will disconnect, and the router will lose its ability to reinitialize contact with the USB modem. At that point, very little can be done from the host machine (router) perspective. The same phenomenon can occur in a computer, and not just a router.

Note: The router will not be able to remedy the issue until a repowering of the router has taken place since the USB port (by USB industrial specification standards) is still feeding power into the modem, regardless of its operational state. Unfortunately, a soft restart won't repower the USB modem that has suspended in operation. Modem "crashes" such as these may seem frequent over a longer period of time when used in a router, but infrequent when used for short casual periods when connected directly into a computer. One recommendation would be to upgrade the USB modem as we have noted improved reliability in many modems following an upgrade.
Our recommendation for this issue is a quick & simple fix: We propose you connect your router to a simple power timer (the kind you would use on your lights at home) to switch off the router a little while at any point of the day. This will ensure a high Internet uptime without much (if any) manual intervention."

förklarar varför det funkar bättremed gamla routern där simkortet sitter internt.

6

För att väcka liv i tråden kan jag uppdatera att anslutningen är stabil sedan ett tag tillbaka. Synd bara att jag inte vet varför. Verkar som routern har humörsvängningar :\

7

Har en uppdatering gällande Dovado 3GN och ZTE MF680 med tre(3). Med följande inställningar i routern är kopplingen stabil och snabb, faktiskt bättre ping än när modemet är inkopplad i datorn med medföljande programvara (ganska stabilt kring 60ms under ett antal dagar)

Kan tillägga att detta gäller i centrala Malmö. Tar jag med modemet ut på landet i norra delarna av Skåne gäller ej samma problem.

-Modem
-Modem settings
Network prefrence: 3G

-PPP
Authentication Method:  none

-Connection Tracker: Off (fungerar ändå inte)

-System
-Network settings
Aktivera "...Select safe settings"
Aktivera "Drop ping requests"

I övrigt är allt standard.
Jag vet inte vad av ovanstående som gör anslutningen stabil, har nog testat alla kombinationer av alla inställningar och detta är det enda som är riktigt lyckat. Vågar alltså inte pilla mer. Tror dock "Safe settings" har god inverkan

Min 3GN är i vart fall mycket bra nu