1

Tråd: Adressering via Hostname funkar inte

Har ersätt min Dlink DIR-451 med en Dovado 4GR. Till routern har jag div utrustning ansluten via ethernetportarna och via WiFi. Utrustningen består av kameror, servrar med mätutrustning etc. Allt fungerar utmärkt och jag kommer åt prylarna via 3G nätet. Jag kör med Tre på routern och Telia på min IPhone.
Adresseringen sker med DynDNS och Portforwarding. Problemet är "bara" att när min IPhone ansluter sig till routerns WiFi ingång så kommer jag inte åt utrustningen via DynDNS namnen utan jag måste adressera via de lokala IP-adresserna 192.168.0.xxx:yyyy. Knöligt att behöva ha dubbla adresser och inte minst när man använder Dovados IPhone App så måste man ändra adressen så fort man närmar sig routern och blir ansluten via WiFi. Den tidigare Dlink routern klarade av att adressera utrustningen via DynDNS namnen även om man var lokalt ansluten så det tycks inte vara omöjligt.
Nån som har något tips på lämplig parameter att skruva på?

2

Sv: Adressering via Hostname funkar inte

Ja, Dovados alla routrar stöder inte detta....

det du kan göra är att manuellt addera EN lan ip mot dns namnet thats it...
antingen via hosts filen på en dator eller via routerns /LAN/HOSTS/

3

Tack för tipset, löser tyvärr inte mitt problem då bara EN IP-adress kan kopplas till routerns DNS namn, vilket du mycket riktigt nämner. Tydligen så kan man inte lägga till portnumret efter DNS namnet.

4

jag har påtalat detta iaf 2009 eller dyl, och är synd att det inte fixats då detta funkar med andra routrar och en vanlig linux installation som router om man väljet att stödja detta.
för mig att det stöddes redan på 90talet men men...

enda lösningen är ett annat router märke tyvärr...

krångel lösningen är att skriva sub-domäner för sakerna ala typ:
mejl servern: mejl.mydomain.ty
webb srv: www.mydomain.ty
kamera1: kamera1.mydomain.ty
osv osv
och sedan knyta det i DNS lookup OCH i hosts i routern, yber krångel om man kan styra sin/a domäner så pass mycket.

jag svär över detta varje gång jag kopplar upp mig mot lan och sedan wan och sedan lan.

annan lösning är en router för server/resurser och en annan för klienterna på olika publika ip# men då måste allt gå publikt via internet - väldigt dålig lösning...

annars är det VPN tunnel som gäller...

moment22 oavsett vad man väljer för lösning med en massa extra krångel...

5

Det känns som en ganska enkel ändring i Dovadons firmware att tillåta
DynDNS:port kopplat till en lokal IP-adress.

Men jag får väl backa tillbaka till Dlinken trots att den har dåligt stöd för nya modem, suck .....

6

Vet inte om vi pratar om samma men min Dovado 3G uppdaterar alltid DynDsn med fel ip. Alltid hundra mindre. Löst detta med att installera DynDsn egna uppdateringsprogram.

Men till min fråga. Jag har hittat att port 4430 är öppen i internet.telenor.se. Men kommer inte åt min linux TV-box med Androidappet Enigmanoid till Boxen eller Webbinterrfacet från en dator. Extern alltså.

Försökt med
mitt DynDsn domän:4430
och ip nummer:4430
men icke. Kan inte detta men någon annan kanske kan tipsa hur man gör? Jag har kollat att porten är öppen på DynDsn hemsida och har även porten portforward i routern till boxens ip nummer.

Vore kul att kunna ställa in inspelningar på boxen när man inte är hemma.
(Internt fungerar det)

http://translate.googleusercontent.com/ … wyMlPGSDCA

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

7

mserika skrev:

Har ersätt min Dlink DIR-451 med en Dovado 4GR. Till routern har jag div utrustning ansluten via ethernetportarna och via WiFi. Utrustningen består av kameror, servrar med mätutrustning etc. Allt fungerar utmärkt och jag kommer åt prylarna via 3G nätet. Jag kör med Tre på routern och Telia på min IPhone.
Adresseringen sker med DynDNS och Portforwarding. Problemet är "bara" att när min IPhone ansluter sig till routerns WiFi ingång så kommer jag inte åt utrustningen via DynDNS namnen utan jag måste adressera via de lokala IP-adresserna 192.168.0.xxx:yyyy. Knöligt att behöva ha dubbla adresser och inte minst när man använder Dovados IPhone App så måste man ändra adressen så fort man närmar sig routern och blir ansluten via WiFi. Den tidigare Dlink routern klarade av att adressera utrustningen via DynDNS namnen även om man var lokalt ansluten så det tycks inte vara omöjligt.
Nån som har något tips på lämplig parameter att skruva på?

8

hej där..blev det här rätt tro??...har ruggiga problem att kolla mina d-link kameror utifrån via Dovado 4gr...du tycks fått det att funka. Hur i hela friden bar du dej åt??? Har 2 st d-link dcs 930, glocalnets mobila bredband och till slut dovado 4gr........

9

Annat problem med DNS på 4GR.
Min WHS-server heter ljust "Server" på nätverket. Och denna går att accessa från alla datorer uton en via värddatornamnet "server". Från denna enda dator går det bara att nå min server via IP-adressen??? Detta gör att WHS-connectorn inte hittar WHS-servern, och därmed fungerar inte den automatiska backupen. Märk väl, att från mina andra två datorer i nätverket fungerar det!?
Byter jag router och testar med t ex en netgear funkar det, från ALLA datorer.
Tips?

10

Är inte gammal dns info från innan routern är uppkopplad, för den pekar allt till sig själv.

Detta strular fö mig ibland

11

G-Man skrev:

Är inte gammal dns info från innan routern är uppkopplad, för den pekar allt till sig själv.

Detta strular fö mig ibland

Kan ha vart så, för plötsligt så bara funkar det smile