1

Tråd: ZTE MF820D: från Firmware B13 till B12?

Hejsan,

som jag förstår det behöver kombinationen Dovado 4GR/ZTE MF820D senaste firmware på Dovadon och R11 eller R12 på ZTEn.

Problemet är att min ZTE har R13 och när jag försöker installera R12 med Telia_OneClick_Update_B12.exe säger den att den inte tänker uppdatera. Den går till en procent och säger sen "The version is not matching,can not use this software!" - jag antar att den inser att jag försöker nedgradera.
    Current Version BD_ZTE_MF820DV1.0.0B13
    Update Version BD_ZTE_MF820DV1.0.0B12

Hur den fick R13 vet jag inte - antingen kom den med den versionen eller så har den uppdaterat sig själv när jag testade den utan Dovadon.

På Dovadons config-sida för modemet hoppar den mellan "no service" och "48%", men connection status blir hela tiden "DISCONNECTED (RECONNECTING)".

Jag har rätt pin-kod, APN online.telia.se, kablarna verkar vettigt kopplade (jag testar med/utan förlängningssladd och i båda USB portarna).

Lite mer detaljer:
    Connection Status: DISCONNECTED (RECONNECTING)
    Signal Strength: 45 % (3G)
    Modem internal model: MF820D
    Modem firmware: BD_ZTE_MF820DV1.0.0B13

Product Name: 4GR
    Product Revision: 1.0
    USB Modem: ZTE CDC
    Firmware Revision: 5.0.12.5076 official
    Firmware build date: 2011-10-06T12:52:10Z

Vad ska jag göra? Flasha om ZTEn? Ska det funka med R13?

Tack,
Per

2 Senaste redigerad av Sam (2011-11-05 21:56:36)

Sv: ZTE MF820D: från Firmware B13 till B12?

Står ingenting om det på deras sida. När skaffade du modemet?

3

Sam skrev:

I eftermiddags.

Först trodde jag Dovadon flashat om ZTEn (och bytt revisionsnummer för att skämta till det lite) - men jag tolkar det som att ni inte har en sådan brute force approach.

/Per

4

per9000 skrev:
Sam skrev:

I eftermiddags.

Först trodde jag Dovadon flashat om ZTEn (och bytt revisionsnummer för att skämta till det lite) - men jag tolkar det som att ni inte har en sådan brute force approach.

/Per

Det var inte meningen att låta bitter - skulle det funka får ni gärna flasha om den smile

/Per

5

Vi återkommer efter helgen.....där nånstans...

6

Sam skrev:

Vi återkommer efter helgen.....där nånstans...

Du är värd ett bad i jolt-cola bara för att svara 2300 en lördagkväll smile

/Per

7

Tack.....tror jag!

8

per9000 skrev:

Hur den fick R13 vet jag inte - antingen kom den med den versionen eller så har den uppdaterat sig själv när jag testade den utan Dovadon.

På Dovadons config-sida för modemet hoppar den mellan "no service" och "48%", men connection status blir hela tiden "DISCONNECTED (RECONNECTING)".

I det här lägget hade en system-log, som även routerns ägare fick lov att titta på, varit det effektivaste sättet att snabbt se och åtgärda orsaken, istället för att gå runt i cirklar hmm  Det förvånar mig att "factory reset" inte var det första rådet i det här fallet roll

Free your mind, and your OS will follow.

9

cii skrev:
per9000 skrev:

I det här lägget hade en system-log, som även routerns ägare fick lov att titta på, varit det effektivaste sättet att snabbt se och åtgärda orsaken, istället för att gå runt i cirklar hmm  Det förvånar mig att "factory reset" inte var det första rådet i det här fallet roll

Det finns ett ordspråk som säger: Därom man intet vet bör man intet tala.
En system-log åtgärdar knappast problemet... Däremot är det av intresse att veta modemets firmware...

10

Va' bra du känner till det ordspråket.  Synd att du inte lever som du lär hmm  Lite lästräning skulle kanske hjälpa.  Jag skrev:

cii skrev:

snabbt se och åtgärda orsaken

Det är nog intressant att veta modemets firmware, men det "åtgärdar knappast problemet".
Vette sören vad som kan slå Dovados buggiga mjukvara hmm

11

Oj! Visas det redan "Grumpy Old Men" på TV??

12

Enbart matiné.  Ingen repris.  Du missade det, antagligen.  Den här gången också.

13

Nej, jag spelade in den åt oss båda. I'll bring the popcorn, you bury the hatchet.  smile

14 Senaste redigerad av cii (2011-11-07 17:41:58)

Ok.  När kommer, för ägaren, öppet syslog funktionalitet?

Jag är, ärligt talat, tröt på all trams om att det är bättre för ägaren att inte veta vad som pågår bakom kulliserna i en pryl h[ao]n köpt för ärligt tjänade pengar.  Allt annat kan du försöka sälja till någon annan, om du vill.  Jag är ingen idiot, och ingen annan behöver bli behandlad som en.  Ärlighet varar längst.  Börja om.  Visa respekt för kunderna.  Ge dem vad de vill ha.  Allt annat är lurt.  Ingen vettig kund köper det, ifall du har missat det.

15

Per, vi har bekräftat idag att B13 fungerar. Jag tror Mathias var i kontakt med dig idag per telefon.

16

cii skrev:

Ok.  När kommer, för ägaren, öppet syslog funktionalitet?

Jag är, ärligt talat, tröt på all trams om att det är bättre för ägaren att inte veta vad som pågår bakom kulliserna i en pryl h[ao]n köpt för ärligt tjänade pengar.  Allt annat kan du försöka sälja till någon annan, om du vill.  Jag är ingen idiot, och ingen annan behöver bli behandlad som en.  Ärlighet varar längst.  Börja om.  Visa respekt för kunderna.  Ge dem vad de vill ha.  Allt annat är lurt.  Ingen vettig kund köper det, ifall du har missat det.

Köp en Draytek - Problem solved. Den har en mjukvara som tusan klarar ALLT, inkl en massa olika loggar att välja på. Vigorfly 200 stödjer E398 samt ZTE 4G-modem. Funderar själv på en sådan.

17

Vet du om det finns något problem som B13 (jmf B12) löser när det gäller användning tillsammans med Dovados routers?

18

kentrj skrev:

Vet du om det finns något problem som B13 (jmf B12) löser när det gäller användning tillsammans med Dovados routers?

Jag har oerhört bra erfarenhet av denna kombination, 3 dygn utan en tillstymmelse till avbrott eller omstart. Sedan började dock problemen (tappat 4G flera gånger per dygn), för att till slut ge upp helt. Mitt ZTE-modem pajade. Detta är det andra ZTE-modem som pajar för mig på två veckor, så nu åker skiten tillbaka till Teliabutiken i morgon, så tar jag ut en Huawei router med inbyggt 4G i stället. Enligt Telia så har de en del reklamationer på ZTE-modemen, men inte på Huawei routern. Håller tummarna att äntligen få en stabil 4G-uppkoppling!

19

B14 ute nu: http://www.telia.se/privat/kundservice/ … f820d.page