1

Tråd: Problem med mottaging/anslutning och troubleshooting sidan

Mitt problem är som många andras, 4GR tappar anslutningen, detta kan hända flera gånger per dag eller så funkar det i upp till en vecka. Programvara är 5.0.5

Om jag använder mig av connectiontracker så startas inte routern om, och ja den är rätt konfigurerad.
Testar jag med samma dongel och i min 3GN så fungerar det klockrent utan att den tappar anslutningen

Jag har märkt att om jag väljer troubleshooting så får jag följande info fastän jag inte har anslutning till internet eller IP från min operatör.

Låg signastyrka
Låg signalstyrka! Försök hitta en plats med bättre mottagning

Ansluten!
Routern är ansluten till nätet

Signalstyrkan är 64% och jag har grönmarkering och en ip-adress (anses 64% som lågt? )
Gör jag en refresh på sidan så visar den samma sak.

om jag gör en CTRL-A för att kopiera allt i routerns gui på troubleshooting sidan så klipper den ut nedanstående dump. Detta är alltså inte synligt utan ovanstående anslutningsstatus visas.


Startar jag sedan om routern så visar den
Signal: -
Röd ikon, ingen IP
Låg signalstyrka
Routern är ansluten till nätet. Och det funkar. Men status på anslutning uppdateras inte.

Troubleshooting/Signalstyrka/röd-grön Ikon känns lite placebo, vad är egentligen syftet med det, då informationen inte stämmer med den verkliga statusen

En router som tappar anslutning flera gånger per dag är ohållbart och av flera inlägg att döma så är jag inte ensam, så det kan ju knappast vara ett måndagsexeplar jag har.



Dump:
Troubleshooting
Routern kan inte koppla upp till Internet

--------------------------------------------------------------------------------


Felsökning är avstängd

Felsökning är avstängd på grund av att ett icke 3G modem är inkopplat



När Connection Tracker är aktiv så går det inte att felsöka.



När Connection Tracker är aktiv och ett icke 3G modem är inkopplat så går det inte att felsöka.


Inget APN (Access Point Name) angivet eller valt

Det mobila bredbandet kräver ett APN (Access Point Name) för anslutning till Internet. Om din mobiloperatör inte finns angiven kontakta din mobiloperatör!

Current location:  Select country Austria Australia Bahrain Canada Croatia Denmark Estonia Finland Hong Kong Ireland Italy Kuwait Latvia Lithuania Luxemburg Netherlands Norway Poland Portugal Qatar Saudi Arabia South Africa Sweden Switzerland Syria Thailand UK USA
Select Access Point:  Select a country first
Access Point Name:   



Ingen PIN-kod angiven eller felaktig PIN-kod

SIM-kortet kräver en PIN-kod.

Slå in din PIN-kod: 


VARNING: Ditt SIM-korts PIN-kod har misslyckats.

Ange ditt SIM-korts PUK-kod.
Var god ange PUK-kod för att aktivera ny PIN-kod.
   
Ange ditt SIM-korts PUK-kod (8 siffror):   
Ange även ny PIN-kod (4 siffror):   
Aktivera ny PIN-kod 


SIM-kort fattas eller är felaktigt insatt

Kontrollera att SIM-kortet är korrekt inmatat


Låg signalstyrka!

Låg signalstyrka! Försök hitta en plats med bättre mottagning.


USB-modemet ej anslutet/supportat

Kontrollera att USB-modemet är anslutet och att det supportas av routern


Spara och starta om routern


--------------------------------------------------------------------------------


Ansluten!

Routern är ansluten till nätet!


Okänt fel

Vi har svårigheter att upptäcka vad som är fel. Kontrollera följande:
Access Point Name
Mottagningsförhållande för ditt USB-modem
PIN kod
Kontrollera att ditt USB-modem stöds av routern
Vid kontantkort, finns det pengar på kortet?
Problem i mobilnätet?


Initiering

Routern startar upp, vänligen vänta!



--------------------------------------------------------------------------------


Enable troubleshooting - Enable troubleshooting when using modem




--------------------------------------------------------------------------------


Save settings

2

Sv: Problem med mottaging/anslutning och troubleshooting sidan

Gör en factory reset på routern och konfigurera om manuellt.

Tack

3

Sv: Problem med mottaging/anslutning och troubleshooting sidan

Nä jag ger nog upp nu och förpassar min 4GR till papperskorgen eller garderoben där de flesta verkar lägga den.
Efter att ha gjort flera "factory resets" uppgraderat/nergraderat så är problemen lika många och den tappar anslutningen ett par gånger per dag, connection tracker beter sig lite som den själv vill , och routern tror att den har anslutning fastän den inte har det, och vice versa.

Nåja, tack för mig, inte väl spenderade pengar kan man med facit i hand säga.

4

Sv: Problem med mottaging/anslutning och troubleshooting sidan

Hur är det med spänningen till modemet. En något för låg spänning på USB till modemet minskar uteffekten och räckvidden på sändaren så att inte ACC går fram till basen och nästa paket kan sändas. Likaså kan uteffekten minska vid hög temp i modemet. Stänger man av modemet kort sjunker tempen. Spänningen i datorns USB utgång kan vara något högre än 4GR varför modemet går bättre ansluten till datorn. På hösten faller löven så dämpningen mot basen minskar. Modemets sändare arbetar under svåra förhållanden om basen inte är nära nog. Mitt nya modem TP LINK MR3420 tuffar o går med 3G hastighet utan att stänga av.
Curt

5

Sv: Problem med mottaging/anslutning och troubleshooting sidan

Har också bytat ut min Dovado 4GR(ligger i en låda) till en TP Link MR3420 och den funkar bra. smile

6

Sv: Problem med mottaging/anslutning och troubleshooting sidan

Arof skrev:

Hur är det med spänningen till modemet.
En något för låg spänning på USB till modemet minskar uteffekten och räckvidden på sändaren så att inte ACC går fram till basen och nästa paket kan sändas. Likaså kan uteffekten minska vid hög temp i modemet. Stänger man av modemet kort sjunker tempen. Spänningen i datorns USB utgång kan vara något högre än 4GR varför modemet går bättre ansluten till datorn. På hösten faller löven så dämpningen mot basen minskar. Modemets sändare arbetar under svåra förhållanden om basen inte är nära nog. Mitt nya modem TP LINK MR3420 tuffar o går med 3G hastighet utan att stänga av.
Curt


Tja du, säg det. Skall man inhandla en multimeter och mäta månne.
Skämt å sido, jag är med på vad du menar men det är knappast min uppgift som konsument att sätta mig ner och felsöka på det sättet även fast jag kan det.

Jag har testat med andra modem, och där fungerar det, bla i UMR.
Faktum är att 4GR är betydligt sämre än UMR om man nu håller sig till samma "leverantör" Som en parentes kan jag säga att jag kört mitt UMR i en månad utan det tappat anslutningen, eller buggat ur i guit. 4GR däremot går ner flera gånger per dag och visar att den har anslutning fastän den inte har det och vice versa.

Nåja, en dyr dörrstopp eller vad den nu kan tänkas fungera som  big_smile