1

Tråd: Dovado och Dreambox?

Som ny både i forumet och med Dovado så undrar jag hur jag skall konfigurera routern för att få min Dreambox att nå nätet.
På min gammla router var det inga större problem att få det att fungera via öppna portar och med dyndns adress.

Men vet inte hur jag skall gå tillväga har provat mig fram men får inte kontakt med boxen utanför det lokala nätet hemma.

Kan tillägga att jag inte kör mobilt bredband utan via adsl.
Och att för övrigt nå ut på nätet med min dator är inga problem men min Dreambox går inte.

Så tips på hur jag skall konfigurera det hela mottages.

2 Senaste redigerad av eviljava (2011-11-04 13:51:43)

Sv: Dovado och Dreambox?

Jag har ingen dreambox så jag känner inte till problemet. Men kan det vara så att dreamboxen kräver att du har en port forward?

I sådana fall kan du enkelt lägga till en statisk IP under "LAN -> DHCP" och sedan gör du en port forward till detta IP under "LAN -> Port forwarding". Du måste känna till vilken port/portar som din dreambox lyssnar på och sedan kör du en forward på dessa.

Googlar man på "dreambox portforward" får man en del träffar. Dessa kanske kan vara till någon hjälp?

3

Kan du ge mig lite mer exakt hur!
vi säger att om min Dreambox har ip 192.168.0.1 skall jag då lägga den under LAN -> DHCP eller ??

4

Lägger du in en statisk IP baserat på din dreambox mac-adress vet du med säkerhet att din dreambox alltid kommer att få detta IP på ditt nät (t.ex. 192.168.0.2).

När du har säkerställt att din dreambox alltid har detta IP kan du göra en portforward på t.ex. port 8080 så att anrop mot ditt publika IP på port 8080 styrs till din dreambox.

Statisk IP lägger du till under: "LAN -> DHCP" (du måste ha mac-adressen till din dreambox. Det finns säkert att se i någon meny för nätverk i dreamboxen?)

Sedan lägger du till själva portforwarden under: "LAN -> Port forwarding".

5

Ok.
Tror jag kommer lösa det.. har dock en fundering och då jag gör en porforward så är jag lite vilsen har ju två ställen att lägga upp porten på skall det stå ex. 8080 till höger och även till vänster ?
Men om jag har en range inom ex. 1000-1020 så lägger jag 1000 till vänster och slutrangen till höger är det rätt så ?
mina tidigare routers har man lagt en range bara så här 1000-1020

ledsen för dumma frågor men frågar man inte får man inget svar  big_smile

6

Har du kollat här?

http://www.maxteknik.se/forum/viewtopic … 11d21b0a06

7

wizz skrev:

Men om jag har en range inom ex. 1000-1020 så lägger jag 1000 till vänster och slutrangen till höger är det rätt så ?
mina tidigare routers har man lagt en range bara så här 1000-1020

ledsen för dumma frågor men frågar man inte får man inget svar  big_smile

I första fältet (från vänster) lägger du till den port som kommer till din router (t.ex. 8080).
I andra fältet anger du den statiska IP-adressen till dreamboxen. Är denna t.ex. 192.168.0.2 skriver du m.a.o. en tvåa i detta fält.
Det tredje fältet är den port som din dreambox lyssnar på (d.v.s. den port som du vill skicka alla 8080-anrop på).

Jag hade nog inte valt att ange ett range, utan det är nog att rekommendera att du lägger upp en forward per port som din dreambox lyssnar på. Jag gissar att det handlar om ett webbgränssnitt, ftp eller liknande som du vill komma åt?

Om du t.ex. vill göra en forward på alla 8080-anrop mot din dreambox som har IP 192.168.0.2 skall du alltså mata in följande värden i de tre inputfälten:

8080  2  8080

8

Vill du streama video över Internet från din Dreambox till datorn annanstans?

9

ja det är streama jag vill åt.. Och kunna få tillgång via ftp mot boxen

10

Enligt Sam:s länk ovan är det i sådana fall port 31338, 31339, 31343 samt 21 du skall göra en forward på.

11

Är det skillnad på bandbreddsbehovet för att streama standard tv över dreambox versus slingbox? Vilket är smidigast? lättadt att byta tv-kanal på?

den box man använder får ju inte hålla på att sända jämt så ma måste kunna sätta av och på lätt. Har för övrigt i praktiken fast ip adress på adsl där boxen ska stå i Sverige. Sitter själv i Belgien.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Det är stor skillnad på bandbreddsbehovet. En Dreambox har inte CPU-kapacitet att komprimera videoströmmen så det är den råa videoströmmen den sänder vidare. Kräver c:a 5 Mb/s för en vanlig SD-kanal och mycket mer för en HD-kanal.

En slingbox har inbyggd och varierbar komprimering och kan klara sig med avsevärt mindre bandbredd.

13 Senaste redigerad av Micke (2011-11-05 21:49:51)

svenix skrev:

En slingbox har inbyggd och varierbar komprimering och kan klara sig med avsevärt mindre bandbredd.

Kolla min port forwarding... http://portforward.com/english/routers/ … ingBox.htm

Dreamboxen är inte med i deras info, men du borde väl kunna konfa på liknande sätt?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

14 Senaste redigerad av svenix (2011-11-05 21:59:08)

Det är klart att du kan öppna portar och se på Dreamboxens stream från remote.
Det jag svarade på var bandbreddsbehovet för Dreambox kontra Slingbox där Dreamboxen alltså kräver betydligt mer i.o.m. att den inte klarar att komprimera själv.

15

Kollade lite ...så här funkar det!

Dreambox <--> slingbox <--> router <--> internet  wink

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

16

Micke skrev:

Kollade lite ...så här funkar det!

Dreambox <--> slingbox <--> router <--> internet  wink

Det verkar bra. Dreamboxen finns redan och även om jag köper en ny slingbox bör det gå att få in videosignalen från dreamboxen till slingboxen som inte har scartingång. Sedan lär man kunba styra dreamboxen via slingboxen. Har fler kanaler i dreamboxen än jag kan få i slingboxen. Gillar att jag kan koppla kamera till slingboxen också (pro HD). Fast jag har en adsl router i var ände så jag får väl sluta kapa tråden här och fortätta under nätverk vid behov.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17 Senaste redigerad av Micke (2011-11-06 09:56:09)

jonasolof skrev:

...Gillar att jag kan koppla kamera till slingboxen också (pro HD). Fast jag har en adsl router i var ände så jag får väl sluta kapa tråden här och fortätta under nätverk vid behov.

Här får du "lite" läsning inför köpet(?) av en slingbox...
http://answers.slingbox.com/search.jspa … q=Dreambox
http://answers.slingbox.com/message/31822#31822
http://www.hifi-remote.com/forums/dload.php
http://placeshiftingenthusiasts.com/for … r-network/

Kanske "Vulkano" är en ännu bättre produkt?
http://www.myvulkano.com/products.html