1

Tråd: problem med 4gr och telenor 4g

Jag köpte för en tid sen en Dovado 4gr för att använda med ett Telenor 4g modem (E398). kör med firmware 5.05. Har två problem:

1. Jag tappar internetuppkoppplingen. Jag måste 1-5 gånger om dagen slå av och på strömförsörjningen till routern för att modemet ska kunna koppla upp igen.

2. Ibland kräver datorn lösenord för att koppla upp sig till routern via wifi trots att lösenordet är sparat. Skriver jag då in det så får jag ett felmeddelande om time-out. Får göra samma återställning som i punkt 2 för att det ska fungera igen.

Jag har problem på både min macbook från 2007 och med 2 iPhones.

Jag behöver hjälp att lösa dessa problem.

Mvh,
Arvid

2

Sv: problem med 4gr och telenor 4g

Hur går det för dig? Min krånglar med, men telenor tror att det är modemet, så jag ska få ett lånemodem, sedan skicka mitt på verkstad.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

3

Arvid,

1) Bortom att Tele2 & Telenor har haft IP problem under veckan, det du borde göra är att uppgradera till 5.0.12 och sedan göra en factory reset på routern. Vad har du för firmware på själva modemet? Har vår support avdelning blivit informerad om detta? http://www.dovado.com/contactsupport

2) Det innebär att du har en konflikt i dina klienter med tidigare inställningar på routern. Har du möjligtvis ändrat lösenord eller krypteringsmetoden utan att ha ändrat SSID'n? Enklast nog är att antingen radera bort alla relaterade profiler på dina klienter, men bästa är att bara döpa om SSID'n till nånting helt nytt.

Tack

4 Senaste redigerad av cii (2011-11-03 17:30:37)

Sam skrev:

Arvid,
det du borde göra är att uppgradera till 5.0.12 och sedan göra en factory reset på routern.

Jag har nu läst det här en gång för mycket hmm

Vad är det för magi som ligger bakom alla dessa "factory reset" råd?  Kan du avslöja hemligheten?  Varför klarar inte uppgraderingen att transperant radera konfigurationsskiten föra uppgraderingen/konfigurationen stoppade in?  Hur svårt kan det vara?  Varför ska alla Dovados kunder göra det, om och om igen?  Vad beror det på?

Free your mind, and your OS will follow.

5

Sam skrev:

Arvid,

1) Bortom att Tele2 & Telenor har haft IP problem under veckan, det du borde göra är att uppgradera till 5.0.12 och sedan göra en factory reset på routern. Vad har du för firmware på själva modemet? Har vår support avdelning blivit informerad om detta? http://www.dovado.com/contactsupport

2) Det innebär att du har en konflikt i dina klienter med tidigare inställningar på routern. Har du möjligtvis ändrat lösenord eller krypteringsmetoden utan att ha ändrat SSID'n? Enklast nog är att antingen radera bort alla relaterade profiler på dina klienter, men bästa är att bara döpa om SSID'n till nånting helt nytt.

Tack

Har telenor haft problem? Kanske är därför jag inte lyckas få en stabil uppkoppling?
Har problem fortfarande. Intenet är uppe några minuter, sedan försvinner det.
Fick ett annat modem idag att testa med, annan modell. Dock inte lika snabbt som E398. Men även detta modemet bryter intenet.

------------------------------------------------------------------------------------

6

Hej på er! Har precis samma problem med instabil uppkoppling. Bor i Skogås och har en riktantenn på taket. Har mellan 64-67% signalstyrka men ändå går uppkopplingen som en jojjo. Har kört med den här konfigurationen i 3 månader och hoppades i min enfald att det skulle bli bättre med tiden. Det blir det säkert men just nu saknar jag min STABILA uppkoppling via BBB-ADSL.

7

Suck... Inte kul. Jag har en vecka till på ångertiden. Vill så gärna att det ska fungera, ger det några dagar till innan jag skickar tillbaka allt.
Känns som problemet är nätet isig, inte prylarna.

8

Kör nu "Only 3G" och det fungerar avsevärt mycket bättre/stabilare med 48% signalstyrka.
4G i all ära men det finns att snickra på för att 4G skall bli bra roll