Tråd: Mobilt bredband = gummiband
Jag är relativt nybliven mobilt bredbandanvändare, har byggt nytt hus i Karlstad i ett område där det för tillfället inte går att få fiberanslutning och Telia vill ha 30k för att dra in koppartråd...
Vi är aktiva internet användare så vi valde Tre eftersom de verkar vara de som har klart bäst vilkor för större förbrukare av bandbredd. Har haft igång sakerna i drygt tre veckor nu, försökte först använda min gamla D-link DIR-655, men den ville inte prata med Huawei E372 alls, så då köpte jag en Dovado 4GR som på papperet såg ut att vara den bästa...
Är nu utbytt mot en TP-link TL-MR3420, men fortfarande kvarstår en del problem med väldigt instabil och varierande uppkoppling.
När det fungerar som bäst får jag runt 16Mb/s download, som jag antar är begränsningen i Tre's närmaste mast, men tyvärr är det inte ofta den hastigheten håller mer än några minuter, ofta går det väldigt mycket trögare och ibland bryts förbindelsen helt i minuter...
Signalstyrkan varierar enligt routern mellan 40-60%, är det tillräckligt eller kan det vara meningsfullt att sätta upp någon form av extern antenn?
Jag har även felanmält till Tre, för att se om de vet om några störningar i området (Karlstad) eller vad mina problem kan bero på. Ideer och liknande erfarenheter mottages tacksamt.