1

Tråd: Problem med att connecta USB-modem

Hej,

Jag har köpt 2 st. Tiny och 2 st. ZTE MF820D. Till dessa har jag 2 st. Telia 4G abonnemang. Jag har uppdaterat firmware på modemem, och även på Tiny´sarna (5.0.12). Jag har även tagit bort pinkoden på bägge simkorten.

Problemet jag har, är att den ena fungera klockrent, och den andra bara står som disconnected. Bägge modemen fungerar kopplat direkt till datorn. Vad göra? Någon som haft liknande problem?

2

Sv: Problem med att connecta USB-modem

Howdy,

Har båda USB modem B12 firmware? Vad står det som modem firmware under MODEM->MODEM STATUS?

3

Hej Sam,

Det som fungerar har B12 firmware. Den som är disconnected presenterar ingen firmware alls under MODEM STATUS. Det är bara ett -. Jag har dock kört modemet i datorn och uppdaterat den därifrån (som jag gjorde med den som fungerar).

4

Visas det SIM IMSI och signal? Vad ligger signalen på?

Kan du dubbelkolla om APN fältet är ifylld?

Tack

5

Under MODEM->STATUS visas enbart: DISCONNECTED. Alla andra visar bara ett streck (-). Modemet lyser dock grönt (som att den har täckning).

APN = telia.online.se
Network Preferences = Auto

6

APN ska vara "online.telia.se"

7

Jag skrev fel i posten (börjar bli lite trött). Den är naturligtvis online.telia.se. Jag har inte skrivit in den själv, utan valt den i listan, så det är inte det.
Det jobbiga är att den andra fungerar så jäkla bra! smile Den connectade först inte heller, men där tog jag bort pinkoden, och då löste det sig. Men på den här andra, har jag ju såklart även gjort det, men utan resultat. Jag köpte dem idag, är det bara att gå tillbaka till Telia med den?

8

OK, flera grejor du kan testa:

- Kolla om SIM kortet sitter i rätt. Ta ut den och stoppa in igen.
- Växla modemerna mellan routrarna.
- Gör en factory reset på routern med modemet i och låt det stå i typ 3-5 minuter för att se om den auto-konfigurerar rätt.
- Separera dessa två routrar med bra avstånd, i fall det är störning mellan dem.
- Använd USB kabel mellan router och modem för att förminska störning.
- Dubbelkolla att du har 5.0.11 eller 5.0.12 på båda routrar.

Tack

9

Tack Sam,

Jag ska kolla de punkter du gav som jag inte har testat (1,2,3).

10

Problemet löst. Det visade sig att det ena modemet (som fungerade), hade firmware B11. Det andra modemet, som jag hade problem med, sa att jag hade den senaste firmwaren installerad. Men efter lite pillande så dök det helt plötsligt upp en popup som frågade om jag ville uppdatera till B12. När jag då gjorde det så gick den igång.

Det handlade alltså aldrig om något fel länkat till Dovado Tiny.
Det var ju helt klart svårt att felsöka detta, då programvaran för att uppdatera modemet säger att den är "up to date". Då börjar man ju knappast med att kolla där.. smile

Tack för din tid Sam.

11

B14 ute nu, med fix för Windows: http://www.telia.se/privat/kundservice/ … f820d.page

12

Det där är "wintendo only" uppgradering.  Hur gör man det på en mac/linux burk?  Någon som vet?  Telia kan man inte vänta sig något vettigt svar från sad

Free your mind, and your OS will follow.

13

Det här är bara One-Click Tool. Egentligen ska de flesta promptas av sin Win/Mac dialer att det finns en uppgradering, som sker genom dashboarden. OCT är bara ett alternativ. Man kan alltid ta modemet in i Telia butiken och be dem uppgradera den. Annars finns det säkert nån granna/kompis man kan vända sig till.....