1

Tråd: Ny firmware, 5.0.12

Hej hopp!

Jag spanar in på Dovados hemsida och råkar se att 5.0.11 inte längre går att ladda ner och har blivit ersatt av 5.0.12. Inget info-mail har kommit och releasedatumet ser lite mysko gammalt ut, men, men...

Nu blir det till att damma av routern och låta den komma fram i rampljuset med en liten förhoppning att mina underliga bekymmer har försvunnit.  smile

2

Sv: Ny firmware, 5.0.12

Lol, eller vad ska man säga smile

3

Det kan ju vara HV fel också vilket skulle bli mycket dyrt att åtgärda. Kanske försöker man lösa HV fel med SW. Clas Olsson har 3 års garanti om det misslyckas igen.

4

Firmware File: 5.0.12

Update since 5.0.11
- Updated support for ZTE MF633 (Zain)
- Corrected issue with SMS
- Additional markets for MIAS (Mobile Internet Auto-Configuration Solution)

5

Varför dra 11 0m det inte är större skillnad

6

OBS!!!!

Uppdatera inte till 5.0.12 firmwaren, min router(4GR) totalhängde sig efter uppgraderingen,Factory reset hjälper ej.
Fick kontakta Dovado som hjälpte mig att återställa till 5.0.11.
Som jag förstod så hade supporten fått in en del telefonsamtal gällande Tiny och deras 5.0.12 firmware problem nu under eftermiddagen.

7

Jag uppdaterade min 4GR till 5.0.12 i helgen, funkar fint än så länge. Testat med Huawei E1750 och kör nu med E169.

Nu kommer den väl att gå muggen om ett par sekunder wink

8

Jag uppdaterade min 4GR till 5.0.12 för ett par dagar sen. Har inte haft några problem. Modem Huawei E173.

9 Senaste redigerad av chali (2011-10-11 22:42:53)

thomson69 skrev:

OBS!!!!

Uppdatera inte till 5.0.12 firmwaren, min router(4GR) totalhängde sig efter uppgraderingen,Factory reset hjälper ej.
Som jag förstod så hade supporten fått in en del telefonsamtal gällande Tiny och deras 5.0.12 firmware problem nu under eftermiddagen.

Skit att jag inte såg detta tidigare!  Min är körd nu med. Jag hoppas det går att rädda den utan att behöva rensa mina saker på automation, styr huset med tellstick och har nog ca 45-50 olika enheter inlagda,  fatta jobbet att behöva lägga in alla dom igen yikes  ( får riva bort varenda lampbrytare och öppna taket mm fy f**

10

chali skrev:
thomson69 skrev:

OBS!!!!

Skit att jag inte såg detta tidigare!  Min är körd nu med. Jag hoppas det går att rädda den utan att behöva rensa mina saker på automation, styr huset med tellstick och har nog ca 45-50 olika enheter inlagda,  fatta jobbet att behöva lägga in alla dom igen yikes  ( får riva bort varenda lampbrytare och öppna taket mm fy f**

Spara backup av config via routern så kan du återställa med äldre fw om det behövs senare....
tack.

11

Hejsan alla, jag uppgrederade min 4GR idag och även min tvärdog. Har skickat in ett supportärende och hoppas nu på snabb hjälp. Routern har annars funkat tillfredställande men har från och till tappat kontakten med min NAS vilket förvisso är ganska frustrerande.

12

Jag undrar varför man smyger ut en tillsynes otestad firmware-version utan att meddela något (inget mailutskick som brukligt).

Är detta förfarande en ny teststrategi från Dovados sida? D.v.s. att låta alla stackare som surfar in på Dovados firmwaresida agera ofrivilliga beta-testare.

Stabilt!

13

Jag tror att man har stora problem med att återskapa felen som uppstår i routern, det har varit helt tyst i från Dovados sida sedan 5.0.12 .
1: det behövs en logg för att se vad felet är.
2: problemet med omstarter har blivit värre för var firmware sedan 5.0.5 då man introducerade NAS funktionen.
3: Jag köpte denna router för att den skulle vara framtidsäker(4G) och för att Dovado hade ett gott rykte.
4: Det är inte roligt när man uppgraderar firmwaren till den senaste för att sedan sluta fungera så att man måste kontakta
supporten för att nergradera.
5:Med dom här ständiga ombootningarna på routern är väldigt störande när man jobbar hemma och VPN kopplingen till jobbet klipps, det tar i minst 10 minuter innan man kan jobba igen. sad
6: Factory reset hjälper ett tag när man har gjort det, sedan så är man tillbaka på ruta 1 igen dvs omboot lite då och då, ungefär som rysk roulett.
7: Antingen blir hårdvaran på något vis överbelastad eller så kan det vara strömförsörjningen till routern som skapar problemen, men vad vet jag,har man ingen logg har man inget att gå på.
8: Japp jag har lagt en ticket på dessa omstarter

14 Senaste redigerad av Rrambo (2011-10-26 12:13:44)

Köpte en 4GR för 1 år sen, och så mycket strul och huvudvärk
som den skapat liknar ingenting, den har ALDRIG fungerat mer
än några timmar i sträck som bäst!!!
Som värst fick man rycka strömmen var tionde minut!
Jag har haft den på service efter att den tvärdött, fått den helt
utbytt, uppgraderat firmware jag vet inte hur många gånger....

Min alldeles egna slutsats är ett den lider av designproblem som
man gör vad man kan för att maskera med firmwarefixar!
Produkten lever inte upp till specarna och kommer aldrig att göra
det heller, någonsin!!!

Har lagt min på hyllan, den är i mitt tycke totalt osäljbar och Dovado
är välkomna att köpa tillbaka den då den i princip aldrig har fungerat
i närheten av vad specarna lovar!

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

15

Även jag tillhör skaran som spottat och svurit under ungefär ett års tid. För min del så var nog 4.3.5 stabilast, bortsett från min iPad som tappade kontakten lite då och då (flera gånger per dag).

Nu efter 5.0.12 så har det varit stabilt i 24 timmar MEN i samband med uppgraderingen (samt den obligatoriska f. reset) så ändrade jag även till "WPA1/WPA2 Mix mode" med "TKIP and AES" i både "WPA1 Cipher" och "WPA2 Cipher", så osäkert vilket som gjort skillnad.

Förut hoppade min AppleTV2 ut flera gånger per dag, trådlösa nätverket startade om sig och även hela routern gjorde omstarter både helt omotiverat samt vid belastning.

I hushållet finns två bärbara datorer som klarat sig ganska bra eftersom dem ansluter så fort de hittat nätverk, en iPad som det varit lite problem med, en Airport Express som fungerat felfritt (bortsett från när det skyfflas mycket trafik via routern) och en AppleTV2 som det varit stora problem med.

Tänkte stressa routern lite i helgen så får vi se om det fortfarande är stabilt. Hur det ligger till med modemhastigheter har jag ingen koll på då jag ligger stabilt i 3-4 Mbit/s (betalar för 16 Mbit/s) men det duger för mig då det lokala nätverket är av större intresse.

*håller tummarna*

Jimmy

16

Ok, min story om 5.0.12 då:

Uppgraderade till 5.0.12 igår. Direkt efter uppgraderingen fick jag kontakt med routern men efter att ha brutit strömmen med strömbrytaren så var det efter uppstart igen helt omöjligt att få kontakt med den. Den dök upp bland de trådlösa nätverken på min Mac, men det gick inte att ansluta. Provade starta om både datorn och router ett par gånger, men det gick ändå inte.

Efter nollställning av routern till fabriksinställningar så fick jag kontakt med den, men det gick oerhört långsamt (ungefär som att ansluta med 14.4-modem, om någon minns hur det var). Jag lyckades komma till loginsidan, men det var allt.

Så: ner till förrådet och hämta upp en TP-kabel, och efter att ha kopplat den mellan dator och router så kom jag åt den direkt. Ställde in allt i routern och eftersom det inte ville fungera med det trådlösa innan så gick jag loss på diverse inställningar. Ändrade Region till Japan och ändrade kanal till 13. Ingen aning varför nu detta skulle hjälpa, men efter det så tuffar routern på som aldrig förr. Varit igång iaf 12 timmar nu utan problem. Ansluter med 1 Mac Mini, 1 iPhone, 1 iPad. Än så länge nemas problemas.

Har inte vågat pilla med fler inställningar ännu. Ska sätta in Tellsticken efter helgen och våga mig på ev. andra inställningar.

17 Senaste redigerad av Sam (2011-10-17 04:09:23)

eskapism skrev:

Ställde in allt i routern och eftersom det inte ville fungera med det trådlösa innan så gick jag loss på diverse inställningar. Ändrade Region till Japan och ändrade kanal till 13. Ingen aning varför nu detta skulle hjälpa, men efter det så tuffar routern på som aldrig förr. Varit igång iaf 12 timmar nu utan problem. Ansluter med 1 Mac Mini, 1 iPhone, 1 iPad. Än så länge nemas problemas.

Ladda ner inSSIDer och kör en spektrum analys på alla WLAN kring dig. Det du beskriver kan vara pga frekvens congestion. De flesta routrar brukar inte använda kanal 13 eftersom vissa amerkansk-specade produkter (datorer, smartphones, etc) klarar max 1-11, och inte 1-13/14.

Förresten, vilket modem använder du i samband med routern?

tack

18

Har testat både 5.0.5 och 5.0.12 med Huawei E353 med tre abonemang.
funkar inte, någon som fått det att fungera

19

gunnark skrev:

Har testat både 5.0.5 och 5.0.12 med Huawei E353 med tre abonemang.
funkar inte, någon som fått det att fungera

Det visar sig att det finns tydligen två olika versioner av E353. Det ena innehåller nånting som heter HiLink, och andra gör inte det. Vi stödjer den som inte har det; och heter Huawei E353s-2. Den med HiLink heter E353Ws-2. Vi väntar på instruktioner från Huawei om hur man kan gå runt/stänga av HiLink. Ny funktion tydligen.

20 Senaste redigerad av Junior (2011-10-17 16:30:57)

Verkar var lite roulette angånde uppdateringen. Gjorde min dagarna efter den kommit ut och har kört klockrent efter det. Har startat om min ett antal ggr eftersom jag flyttat runt den ofta för att kolla mottagningen på min Huawei E398. Så här ser min ut:

Product Name:    TINY
Serial Number:    16a61658ae
Product Number:    6291103270306
LAN MAC-address:   
WAN MAC-address:   
Product Revision:    1.0
Reported Download Status:   
USB Modem:    Huawei CDC
Firmware Revision:    5.0.12.5076 official
Firmware build date: 2011-10-06T10:48:08Z

EDIT: Såg att jag skrivit i fel forum. Jag har en TINY och där funkar den nya firmwaren. Sorry.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

21 Senaste redigerad av scorp (2011-10-24 16:10:35)

Hej !

Upplever inga problem efter uppdateringen

E398 från Tele2
Firmware Revision: 5.0.12.5076 official
Firmware build date: 2011-10-06T10:48:08Z
11.209.03.01.56

PS. Har en Dovado TINY

22

scorp skrev:

PS. Har en Dovado TINY

Precis! TINY bootar om och bryter strömmen till modemet varje gång den kraschar. Detta gör inte 4GR (den bootar bara om, om man har aktiverat detta alternativ), därför är vi 4GR-ägare än så länge hänvisade till att bryta strömmen manuellt.

23

eviljava skrev:
scorp skrev:

PS. Har en Dovado TINY

Precis! TINY bootar om och bryter strömmen till modemet varje gång den kraschar. Detta gör inte 4GR (den bootar bara om, om man har aktiverat detta alternativ), därför är vi 4GR-ägare än så länge hänvisade till att bryta strömmen manuellt.

Bra funktion, även om man helst skulle vilja ha en router som fungerar. Det förklarar i alla fall varför mina 2 TINY funkat bra jämfört med 4GR som strular varje dag.

24

Modrax skrev:
eviljava skrev:

TINY bootar om och bryter strömmen till modemet varje gång den kraschar.

Bra funktion, även om man helst skulle vilja ha en router som fungerar.

Ett förtydligande: Tiny har möjligheten att boota om modemet om modemet kraschar. Det är inte routern i sig som kraschar.

25

Tillägg till mitt tidigare inlägg ovan: Har nu kört med en TP-link MR3420 i 3 veckor och den har nu
tuffat på klockrent utan att ens hicka det allra minsta lilla ens en endaste gång!!!!

Och Dovado har naturligtvis inte hörts av.....
Jag har nog aldrig varit så besviken på en produkt förut.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh