1

Tråd: Behöver hjälp att ställa in TINY på rätt sätt.

Hej !
Ville be er att hjälpa stalla in en Dovado TINY för Tele2 4G..jag menar MTU, MRU, CONNECTION TRACKER och kanske någonting mer. Så man får hög hastigheten och bra prestanda.
Har läst genom, men har inte hittad något svar till min fråga.
Tack för alla svar !
PS. Får 33 Mbit in i datorn och ca 20  via TINY sad

2 Senaste redigerad av Sam (2011-10-24 16:52:42)

Sv: Behöver hjälp att ställa in TINY på rätt sätt.

Hej,

1) Superviktigt: Använder du USB modem mellan routern och USB modemet? Det måste du göra om du ska köra WLAN. Mera detaljer hittar du på http://www.dovado.com/4G

2) Mät aldrig hastigheten med WLAN. Det går inte lita på.

3) Om du ska mäta med Bredbandskollen, tryck på "Avancerad mätning" upp till höger och välj 5 trådar.

4) Kolla videon om hur man hittar bästa signalen http://www.youtube.com/watch?v=_0YMuYorUW8

5) Tele2's APN för 4G är 4g.tele2.se

6) Låt MTU stå oförändrad.

7) Connection Tracker kan innehålla IP addresser:

8.8.8.8
4.2.2.2
60.0.0.1

Välj "Redial & Restart" som failure handling.

Ha det gott!

3 Senaste redigerad av scorp (2011-10-24 18:38:58)

Sam skrev:

Hej,

1) Superviktigt: Använder du USB modem mellan routern och USB modemet? Det måste du göra om du ska köra WLAN. Mera detaljer hittar du på http://www.dovado.com/4G

2) Mät aldrig hastigheten med WLAN. Det går inte lita på.

3) Om du ska mäta med Bredbandskollen, tryck på "Avancerad mätning" upp till höger och välj 5 trådar.

4) Kolla videon om hur man hittar bästa signalen http://www.youtube.com/watch?v=_0YMuYorUW8

5) Tele2's APN för 4G är 4g.tele2.se

6) Låt MTU stå oförändrad.

7) Connection Tracker kan innehålla IP addresser:

8.8.8.8
4.2.2.2
60.0.0.1

Välj "Redial & Restart" som failure handling.

Ha det gott!

TACK för svaret, Sam !!!

Har lite små frågor kvar.. menar du USB kabel mellan routern och modemet i punkt 1 ? Jag kör med 3M kabel där.

Sen ville fråga om just den sidan där ställer man MTU.. Ska stå samma värde i MRU ? Ska man ha MSS Clamping   enabled ? Hur blir med Tx Queue Length och Upload\Download packet size ?

Ber om ursäkt om frågorna känns jobbiga, vill bara försöka pressa ut så mkt som möjligt både från modemet och routern smile

Ha en bra kväll !

4 Senaste redigerad av Sam (2011-10-24 18:53:37)

scorp skrev:

TACK för svaret, Sam !!!

Har lite små frågor kvar.. menar du USB kabel mellan routern och modemet i punkt 1 ? Jag kör med 3M kabel där.

Sen ville fråga om just den sidan där ställer man MTU.. Ska stå samma värde i MRU ? Ska man ha MSS Clamping   enabled ? Hur blir med Tx Queue Length och Upload\Download packet size ?

Ber om ursäkt om frågorna känns jobbiga, vill bara försöka pressa ut så mkt som möjligt både från modemet och routern smile

Ha en bra kväll !

1) Yes, din 3M kabel går bra där, så länge själva avståndet mellan routern och modemet är minst halv meter ifrån varann så kommer den minska intereferens mellan 2400MHz WLAN och 2600MHz (2500-2690) 4G/LTE.

2) MTU är automatisk inställd på 1500 när routern detekterar Huawei E398 modem. Ändra ingenting där. Jag vet att du hänvisar till ett problem som har inträffat par gånger tidigare hos Tele2, men det problemet är nu löst, förrhoppningsvis för ett bra tag.

Tack

5

Förresten, vad får du för hastighet nu efter mina tips?

6

Sam skrev:

Förresten, vad får du för hastighet nu efter mina tips?

Tack så mycket för snabba svaret !

Nu vet jag lite mer om saken smile

Nu har jag 26,25 Ned och 13,01 Upp. Lite bättre i allafall  smile Befinner mig på Södermalm och har aldrig lyckats hamna

över 33 mbit.

Ha det bra !

7

Kör som jag gjorde i videon för att hitta bästa signal. Du kommer bli förvånad.

8

Sam skrev:

Ska prova nu.. Återkommer med svar  smile

Tack igen !

9

Sam skrev:

Hej Sam !

TACKAR SÅ MYCKET för hjälpen ! Nu har jag hitttad den bästa placeringen för modemet tack vare Dig och DU-meter.

Men datorn är mest ansluten till internet trådlöst, då har jag en TINY som är kabelansluten till IPTV box så när jag

mätte över WIFI då fick jag ca 30 mbit/sek jämfört med kabel ca 56 mbit/sek. Men jag får nöja sig med det smile

Ha det bra och Tack igen !

10

Scorp,

Vad roligt!

30Mbps över WiFi är bra. Om du vill försöka maxa ut det, då kan du flippa på 40MHz WLAN istället för default 20MHz WLAN. Det går att fixa under WLAN->ADVANCED SETTINGS..........DOCK behöver du veta att:

- Kan ställa till problem för produkter som klarar inte av 802.11n, utan endast 802.11b/g. 802.11b/g är inte optimerade för för 40MHz breda kanaler.
- Hög belastning över en 40MHz brett kanal kommer störa ut dina grannar (i fall du bryr dig). Du förvandlar din router till en trådlös "jammer", enkelt förklarat.

11 Senaste redigerad av scorp (2011-10-24 21:32:16)

Sam skrev:

Scorp,

Vad roligt!

30Mbps över WiFi är bra. Om du vill försöka maxa ut det, då kan du flippa på 40MHz WLAN istället för default 20MHz WLAN. Det går att fixa under WLAN->ADVANCED SETTINGS..........DOCK behöver du veta att:

- Kan ställa till problem för produkter som klarar inte av 802.11n, utan endast 802.11b/g. 802.11b/g är inte optimerade för för 40MHz breda kanaler.
- Hög belastning över en 40MHz brett kanal kommer störa ut dina grannar (i fall du bryr dig). Du förvandlar din router till en trådlös "jammer", enkelt förklarat.

Tack för tipset !!!

Då vet jag att 30 Mbps är bra hastighet.

Det är bra att veta. Ska fundera om saken efter har pratat med grannarna  cool

Tack för att du hjälper oss  smile  !!!

12 Senaste redigerad av Sam (2011-10-24 21:41:08)

Enklast nog är att själv planera ditt eget radiofält. Använd inSSIDer för att visa dig på en graf vad finns ledigt och vart störningen kommer vara minst (titta på signalstyrkan av dina grannar kontra om dom använder 20 eller 40MHz).

http://www.metageek.net/products/inssider/

13

Sam skrev:

Enklast nog är att själv planera ditt eget radiofält. Använd inSSIDer för att visa dig på en graf vad finns ledigt och vart störningen kommer vara minst (titta på signalstyrkan av dina grannar kontra om dom använder 20 eller 40MHz).

Sam..Varje din inlag är en mycket bra råd och tips.. Man kan till och med göra en bok och inkludera dina inlag, verkligen !!!

Ska testa programmet nu  cool

TACK SÅ JÄTTE MYCKET FÖR TIPSET !!!

14 Senaste redigerad av scorp (2011-10-24 22:41:21)

Sam skrev:

Ville bara fråga om i vilken flik kan man se signalstyrkan om den är 20 eller 40 MHz. Jag ligger högst hämfört med grannar...i Time Graf ligger jag strax över -40 och i 2.4 GHz Channels -50 -40. Har fortfarande 20 MHz inställd.

Tack på förhand för svaret !

15 Senaste redigerad av Sam (2011-10-24 22:27:05)

Det är en kombination av saker man vill veta:

1) 20 eller 40MHz är hur bred kanalerna är. Ju bredare, desto mer trafikmängd går att köra i den.

20MHz tar upp 4 av 13 kanaler.
40MHz tar upp 8 av 13 kanaler.

Man kan lätt se på grafen vilka dessa 40Mhz nätverk är. Det är alltid sån som är breeeedast på grafen.

2) Signalstyrkan på dessa är en annan fråga. Ligger den låg på grafen, då riskeras mindre störning mellan era nät.

Good luck and good night.

16 Senaste redigerad av scorp (2011-10-24 22:54:31)

Sam skrev:

Det är en kombination av saker man vill veta:

1) 20 eller 40MHz är hur bred kanalerna är. Ju bredare, desto mer trafikmängd går att köra i den.

20MHz tar upp 4 av 13 kanaler.
40MHz tar upp 8 av 13 kanaler.

Man kan lätt se på grafen vilka dessa 40Mhz nätverk är. Det är alltid sån som är breeeedast på grafen.

2) Signalstyrkan på dessa är en annan fråga. Ligger den låg på grafen, då riskeras mindre störning mellan era nät.

Good luck and good night.

Tack Sam !!!

Nu ser jag hur det ligger till smile

Ha det bra och god natt.