26

Sv: 4GR slutar fungera emellanåt

Om du lusläser min signatur, kommer du nog fram till min lösning  wink

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

27

Micke, han kör 4G.

28 Senaste redigerad av eviljava (2011-10-20 11:54:12)

Ahhh.... Jag förstår!  smile

Ja, det kanske är den enda lösningen? Att hålla på med timers, factory resets, etc. etc. är ju inte hållbart.

Produkten är ju defekt och antingen spenderar man dyrbar tid på att lösa detta, eller så köper man något som utför det man faktiskt betalat för.

29

Det beror nog på att han har en TP-Link MR3420 router

30

thomson69 skrev:

Det beror nog på att han har en TP-Link MR3420 router

Japp, jag såg det när jag bläddrade bland hans inlägg.  wink

Frågan som Dovado bör ställa sig är följande:
Varför fungerar modemen bra i andra routrar, PC-burkar, etc. men inte i 4GR?

31

Ja det hade varit intressant att få reda på, men jag tror inte att vi kommer att få det tyvärr. sad

32

Sam skrev:

I vilket läge sitter uppkopplingen? (AUTO/4G/3G)? Vad är signal styrkan?

Modemet är på 4G (LTE) Only, Signalstyrkan ligger normalt på 70-90%

33 Senaste redigerad av Micke (2011-10-21 11:42:19)

Sam skrev:

Micke, han kör 4G.

Sorry Sam...visste inte att alla de som kör med en 4GR och har nedkopplingsproblem använder enbart LTE-nätet  sad 
Hade själv avsikten att uppgradera min anläggning från UMR till en framtidssäker(?) 4GR, men eftersom mänga här i forumet upplever fortfarande samma nedkopplingsfenomen köpte jag en annan router för att prova / jämföra med.
Har haft den i en vecka nu med en permanent uppkoppling utan ett endaste avbrott! Hur TP-Link har löst problemet vet jag inte, men ärligt talat så skiter jag i det. Huvudsaken för mig är att routern trots timer inte dör i tid och otid. Det är inte så kul att bli uppringd från Spanien och få höra att det inte finns en connection till min slingbox fast UMR:en här hemma inte ens visar tecken på det
Ps.: För akuta routerproblem kunde ni på Dovado kanske inrätta en "TeamViewer-Support" för att titta på saker och ting hos berörd folk i realtid?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

34

Micke skrev:

Ps.: För akuta routerproblem kunde ni på Dovado kanske inrätta en "TeamViewer-Support" för att titta på saker och ting hos berörd folk i realtid?

Har gjort så sedan nästan 2 år tillbaka, Micke. Enda svårigheten där är när man bokar in det med kunden, så finns han/hon inte på plats alltid.

35

Micke skrev:

Har haft den i en vecka nu med en permanent uppkoppling utan ett endaste avbrott! Hur TP-Link har löst problemet vet jag inte, men ärligt talat så skiter jag i det. Huvudsaken för mig är att routern trots timer inte dör i tid och otid.

Exakt! Det är precis det här som är problemet. Det fungerar i datorn och i andra routrar. Men varför fungerar det inte i 4GR? Istället för att sopa problemet under mattan och hänvisa till "factory resets", timers, felaktiga modem, etc. borde Dovado kanske börja felsöka problemet på allvar?

Det är möjligt att så sker just nu? Men man får inte det intrycket när man läser i dessa trådar. Att TINY fungerar bättre beror enbart på en workaround. D.v.s. man stänger av strömmen till modemet när det kraschar samt startar om routern med hjälp av connection trackern. Men det kraschar likt förbannat...

Men varför "kraschar" modemen egentligen i 4GR och inte i någon annan router, laptop, etc? Kan det möjligtvis vara så att man har gjort en miss någonstans (antingen i hårdvaran eller firmwaren)?  roll

Enligt Sam på Dovado var det tydligen på gång nya "coola" features i firmwaren (diskuterades i en annan tråd här på forumet: http://www.mobilabredband.se/forum/view … 694#p26694). Men det är ju skitsamma! Fungerar inte routern på det elementära planet, d.v.s. att kunna uprätthålla en Internetanslutning, spelar det ju ingen hur många coola features det finns i övrigt.

Snälla Dovado! Försök åtgärda problemen istället för att förvandla routern till en liten låda med coola features. Det är en router och då bör den även kunna uppträda som en router i första hand. Coola features är sekundärt i sammanhanget.

36

Jag har ställt mig den frågan själv.
I 4gr så reduceras hastigheten efter en kort tid till runt 3 mbit, det kommer tilbaka när man stänger av och aktiverar wlan igen, det funkar en kvart, halvtimme eller nåt ingen vet rikigt och sådär håller det på.
Vilket resulterar i att det ej går att använda trådlöst.

Factory reset, firmware uppgraderingar och omstarter botar inte problemet permantent.

Jag gav upp helt enkelt.

37

Yep, har samma problem. Internet går ner ungefär en gång per timma med modemet inkopplat i routern och håller uppkopplingen konstant om jag kopplar in modemet direkt in i datorn.

Får meddelandet "Routern kan inte koppla upp till Internet, USB-modemet ej anslutet/supportat" ibland och ibland bara "okänt fel".

Har försökt allt som föreslagits på forumet utan resultat. Verkar som routern stänger av sig själv ibland också, ofta när jag försöker koppla tillbaks upp. Blir ett rött kryss över nätverksikonen nere till höger och går ej att komma in på 192.168.0.1.

Någon som vet när det kommer en 4g router som fungerar?

38

Har vi någon ticket om ditt fall?

39

pettnolf skrev:

Yep, har samma problem. Internet går ner ungefär en gång per timma med modemet inkopplat i routern och håller uppkopplingen konstant om jag kopplar in modemet direkt in i datorn.

Får meddelandet "Routern kan inte koppla upp till Internet, USB-modemet ej anslutet/supportat" ibland och ibland bara "okänt fel".

Har försökt allt som föreslagits på forumet utan resultat. Verkar som routern stänger av sig själv ibland också, ofta när jag försöker koppla tillbaks upp. Blir ett rött kryss över nätverksikonen nere till höger och går ej att komma in på 192.168.0.1.

Någon som vet när det kommer en 4g router som fungerar?

Jag får ofta inte ens det. Det går helt enkelt inte att logga in i routern, då routerns inloggningssida inte visas när man försöker surfa in på 192.168.....

40

Micke skrev:

Känns inte det som att sätta dit brandsläckare istället för att lösa orsaken till problemet? En väl utvecklad produkt ska inte behöva support, det ska bara fungera.

41 Senaste redigerad av eviljava (2011-10-22 06:47:14)

Modrax skrev:

Jag får ofta inte ens det. Det går helt enkelt inte att logga in i routern, då routerns inloggningssida inte visas när man försöker surfa in på 192.168.....

Om du har "connection tracker" aktiverat samt alternativet "starta om efter 3 misslyckade försök" så beror det förmodligen på det.

D.v.s. routern kan inte ansluta till Internet, startar om, kan inte ansluta till Internet, startar om, kan inte ansluta.... Ja du förstår.  roll

Jag har själv drabbats av detta och under tiden routern startar om går det inte att logga in på den. Det enda som hjälper när den hamnat i denna loop är att rycka strömkabeln.

Det skulle förmodligen även gå att deaktivera "connection tracker", men då får du aldrig upp anslutningen ö.h.t. och då måste man ändå rycka strömkabeln. Men då kan du åtminstone surfa runt på routerns config-sidor.  tongue

Så oavsett vad man väljer för inställningar måste man bryta strömmen. Detta verkar vara den enda fungerande work-arounden för att kunna ansluta till Internet kortare stunder.

(Jag skriver detta kl. 08:46. Sedan kl. 08:00 har jag brutit strömmen till routern 2 ggr.)

42

eviljava skrev:
Modrax skrev:

Om du har "connection tracker" aktiverat samt alternativet "starta om efter 3 misslyckade försök" så beror det förmodligen på det.

Ingen connection tracker. Nu sitter jag exempelvis med fast kabel inloggad i routern. Internet funkar klockrent, mit WLAN syns på listan men när man försöker ansluta (med valfri enhet såsom PC, iPhone, iPad) så står det bara "Kunde inte ansluta".

Kan authentication typ eller frekvens (har 40MHz) påverka detta?

43

40MHz garanterar inte kompatibilitet om man har produkter i nätverket som ej stödjer 802.11n. Det står så i våra release notes. Det är en allmän sak med 802.11n + 40MHz och ej specifisk med våra routrar. De flesta publika WLAN kör 20MHz + 802.11b/g av den anledning.

44

Sam skrev:

40MHz garanterar inte kompatibilitet om man har produkter i nätverket som ej stödjer 802.11n. Det står så i våra release notes. Det är en allmän sak med 802.11n + 40MHz och ej specifisk med våra routrar. De flesta publika WLAN kör 20MHz + 802.11b/g av den anledning.

Bra att veta, har dock för mig att alla mina prylar stöder 802.11n. Men kan detta verkligen även bidra till att man ens med kabel inte kan logga in i routern? Ibland kan man logga in via kabel när WLAN är nere och ibland inte...

45

Har du provat dra ut/stoppa in Ethernet kabeln och testa igen?

46

Sam skrev:

Har du provat dra ut/stoppa in Ethernet kabeln och testa igen?

Ska prova nästa gång det inte går att ansluta via kabel heller. Det är mindre vanligt, oftast är det bara WLAN som blir inaktiv. Den syns på listan över trådlösa nätverk men det går bara inte att ansluta.

Kan även nämna att 20MHz och 40MHz inställningen spelade i alla fall ingen roll. En annan intressant feedback är att om man gör en reset i routerns mjukvara så verkar inte WLAN komma tillbaka heller. Det måste vara en OFF/ON man gör på knappen som finns på strömkabeln.

47

Sam skrev:

Har vi någon ticket om ditt fall?

Antar att du menade mig. Gjorde ett idag, så ni får hanteringen som ni vill ha det. Skrev 2 gånger då det jag inte fått kvitto på att min ticket registrerats. Den fastnade bara på länken: "http://www.dovado.com/index.php?option= … ;Itemid=33" utan att gå vidare. Tiden de sändes var 23:17.

48

Jag har samma problem. Kör med firmware 5.0.12.

Modemet lägger av emellanåt, ett par gånger om dagen. Tappar wlan-kopplingen till routern och modemet startas om/initieras på nytt. Det hela ger ett avbrott på <5 min.

Efter att ha läst ett antal trådar om problemet, och eftersom problemet är så pass utbrett som det är antar jag att det inte finns någon direkt lösning på det hela.

J**ligt tråkigt och jag känner mig mycket lurad. Det är viktigt att kunna lita på att de produkter som man köper fungerar som de ska. PUNKT

49

Har e398+398'ans usb skarv+4gr med .12 fw= funkat hittils, INTE connection tracker igång - skall prova hur stabilt det är mot umr.

Enda klagomålet är pisdig hastighet, men det beror på operatörens nät

Time will tell.

50

G-Man skrev:

Har e398+398'ans usb skarv+4gr med .12 fw

....och på svenska blev det där?