Tack för sammanfattningen, flygradar.
- Ingen är överraskad hos oss (speciellt jag) om någon har upplevt problem. Vi vill bara veta hur scenarion ser ut. Utan en support ticket har vi ont om information. Någon skriver "jag har senaste firmware", då visar det sig att den är halv år gammal eller använder fel APN, 10m lång USB sladd eller nåt annat tjoohoo. Jag jobbar inte som den primära support här, det är därför vi har http://www.dovado.com/contactsupport och http://www.dovado.com/support
- Vi har haft ganska mycket (nu vet jag inte f-n vad det svenska ordet är eftersom det är sent på natten) setbacks vad gäller WLAN pga av Apples produkter, speciellt iPad och iPhone (mestadels under deras 4.x iOS tiden, men började f.o.m 3.0.4 tror jag), men det verkar funka bra nu med alla uppgraderingar både vi och Apple har gjort. Vi hade inte såna problem innan iPad dök upp i Sverige. Apple gör som den vill, medans resten av industrin följer standard. Jag har inte hört mycket klagomål om WLAN på bra tag relaterat till det.
- 4G modem har varit en überutmanning det senaste året. Betänk dig en situation där ett litet bolag på en handfull personer vill få prototyper, dokumentation samt lite instruktion från olika jättebolag som initiellt vägrar samarbeta utan påtryck från operatörer. Det är inte lätt. Oftast så är det att vi är tvugna att göra mycket debuggning åt dom eftersom 4G är i sina tidiga dagar. Vi är i en en unik position eftersom vi har tillgång till 3 olika 4G IP nät, och upplever mycket som modem tillverkare har inte tänkt skulle inträffa, så vi hittar bugs och rapporterar de när det går att återproducera av tillverkaren. Sedan finns det situationer där modemet i sig var inte perfekt från dag 1 heller. Huawei e398 finns i 4 olika firmware varianter och kanske 2-3 HW generationer. Den blev bättre tills slut med introdultion av 900 bandet, mindre power consumption, svalare och därmed mer stabil allt som allt. Tog ett år, men så var det.
- 4G nät har inte varit 100% heller (och speciellt inte 3G) eftersom det pågår otroligt mycket aktiviteter vad gäller frekvensutdelning (kolla auktioner hos PTS det senaste året), och operatörer håller på uppgradera/expandera/flytta runt/etc boxar i deras nät (mycket oftast utan att informera på driftinfo sidan). Saker som MTU storleken har också påverkats (man får trög surf). Första att ta skiten för det? Yup, you guessed it: DOVADO. Först att upptäcka var problemet egentligen låg? Yup, you guessed it: DOVADO.
- Hastigheten. Jag ber alla PLEASE att sluta använda den vanliga testet på Bredbandskollen som det rätta standard för hastighetsmätning. Den är helt fel om man använder mobiltbredband. Kör "Avancerad mätning" (uppe på topp-höger) och välj 5 trådar. Du kommer märka en skillnad där oftast, även på 3G. Vissa operatörer sätter speedcaps på en TCP/UDP session, och det är smartare att bundla ihop alla och mäta på det sättet. Själv kör jag en kombination av 8 trådar på CuteFTP + DU Meter's stopwatch. MYCKET riktigare siffror, och väldigt realtime. Det sista jag vill också säga är att aldrig, aldrig, ALDRIG använd WLAN om man ska mäta hastigheten. Pure rubbish.
- "Hej då Dovado ! Telia släpper 4G modem med router !" - Den gillar jag. Djabag startade den tråden av ren frustration när han trodde att vi hade inte ZTE MF820D utveckling på gång. Vi fick inte nämna nånting om utvecklingen pga NDA avtal vi har med både ZTE och Telia, och det hade med Telias lansering av TINY att göra. I verkligheten var vi klara redan i tidig augusti, men fick vänta tills ZTE firmware uppdateringen var godkänd för publicering. Djabag (som jag förstår det) använder ZTE modemet i sitt DOVADO router även efter att ha skaffat en betydligt dyrare allt-i-ett 4G router. Sorry Djabag, men om du bara hade lite mer förtroende och tålamod. Du hänvisade till Samsung innan dess (om att vi hade inte stöd för Telias tidigare modem) och det var pga att Samsung ville inte släppa fram en drivrutin. Hade inte med oss att göra.
- Tappad uppkoppling på 4GR. Visst, nånting går fel hos vissa, men inte flesta. Det finns inga här på forumet som poppar upp och säger att allt funkar bra. Det händer nästan aldrig. Vi har till och med skruvat upp farten på 4G to the max (92-96Mbps har jag fått hemma), men har ej fått någon feedback på det. Det enda som jag ser här är folk som har problem, och jag vet att ni tillhör en minoritet. Ta till exempel TINY. Vi har sålt mer TINY's på 4 månader än 4GR på senaste 16 månader, och det är väldigt tyst där. Minimala issues men folk delar ändå inga trevliga nyheter med sig. Om folk klagar inte, då är det oftast för att det funkar som det ska. Många av er som klagar gör det oftast innan ni har undersökt saken. Vi vet själva från operatörer som säljer produkten. Väldigt få ringer in angående routern. Det är mest 3G eller 4G signalstyrkan som spökar. Vi försöker undersöka varje ärande som kommer in angående nedkopping, men har märkt att när vi själva testar på kontoret eller hemma att även med långtids tester, att uppkopplingen håller väldigt stabilt. Varför, undrar man? Jo, för att vi testar alla nya firmwares på samma burk, men bara efter en factory reset. När jag meddelade detta till några av er, då började problemen försvinna. Det är så med många telefoner och andra apparater; att med en firmware uppdatering så försvinner alla inställningar. DET har vi inte påtvingat, men jag rekommenderar att man först sparar ner sitt konfig och gör en factory reset bara för att jämföra skillnaden. Har haft Huawei E398 igång i flera veckor på 4GR utan problem.
- TP-Link. Några av er försöker irritera oss genom att ta in detta märke. Vi är inte alls irriterade. Vi bara undrar om ni förstår att vi har tagit fram den bästa möjliga produkten för stabil uppkoppling samt pris på ett USB router i form av DOVADO TINY? Bara för att 4GR fick en dålig smak i några mun här på forumet betyder inte att hela vår produkt portfölj kan inte konkurera. Priset på TINY är den bästa vi har haft på några av våra produkter, har 4G stöd i superfarter (kolla på YouTube), utbyttbar WLAN antenn (som många av er ville ha tillbaka), liten kompakt form, och en Smart USB port för att rädda dagen. Vill någon ha en stabil uppkoppling utan behov av power timer, då är TINY den jag alltid rekommenderar. Vill man satsa på überfarter av 4G, Gigabit WAN/LAN, WLAN, Home Automation funktionen, osv, då är 4GR den produkten man ska ha - dock med möjligtvis power timer. Nedkoppling händer även hos betydligt dyrare routrar med inbyggda modem, for sure. Det finns digitala timers som är billiga och kan boota om relativt fort utan att man ens märker det.
Jag kan skriva mycket mer, men är för trött just nu, och måste upp och ta dottern till förskolan om några timmar.
Jag vill bara att ni förstår att vi har inte buried our heads in the sand och att vi tar era krav och kommentar på allvar. Det enda problemet är när några av er här på forumet har inte varit helt reko heller och ni har råd att göra det som anonyma användare. Det är ett helt annan stämning på vår Facebook group samt twitter. Vissa av er har också klagat utan att skapa tickets när jag ber om det, och det känns som brand-bashing. Sedan finns det folk som fick hjälp efteråt genom vår ticket system, men har ej kommit tillbaka in på forumet för att rapportera det.
Anyway, jag hoppas att du flygradar, har skapat en ticket på det problemet du först upplevde med ZTE och TINY, eftersom I lifted my eyebrows när jag såg det. Vill veta varför, och det hjälper ingen om den blir utbytt utan att vi får en ticket först. Vi vill försöka förstå problemet. Allmänt har det modemet funkat otroligt bra (precis som Huawei E398) i TINY, och denna feedback (som sagt) får vi av butiker, operatörer och vissa användare som skickar lite positiva feedback from time to time.
Och som sist vill jag också säga att vi har ganska mycket vi jobbar med just nu vad gäller firmware. Det kommer lite mer coola efterlängtade funktioner jag hoppas många av er kommer dra nytta av. Många av er kommer vara otroligt imponerade eftersom det finns inte på andra routrar, och vissa kommer scratcha huvuden för att försöka förstå hur f-n det kommer påverka er. Det är nog av den anledning jag kommer försöka shoota en video för att förenkla beskrivningen.
God, this is way too much Swedish for after midnight.
Godnatt