1 Senaste redigerad av flygradar.nu (2011-10-20 21:55:14)

Tråd: Den stora samlingstråden för 4GR probem - tips

Som gammal Dovado kund som kört och testat alla Dovado routers + många andra routers och över 50 modem genom tiderna kan jag ge er lite tips eftersom Dovado själva misslyckas fullständigt. Trots att samma typ av inlägg skrivits minst 300 gånger sedan jag tog upp problemet för 2 år sedan, så låtsas Dovado som om det är första gången dom hör talas om det varje gång en ny problemtråd skapas, och ingen hjälp kan fås. Och trådar skapas i stora mängder, detta är enbart 4GR forumet senaste 30 dagarna:

4GR slutar fungera emellanåt
Dovado 4gr funkar inte med E372?
4GR ver. 5.0.5 startar om
En massa krångel...
ZTE MF820D problem
Dovado med stora kvalitets problem som ej avhjälpts under åren.
4GR startar om - hjälpas åt att spåra i vilka fall det sker
5.0.11 Problemet?
Tappar internet anslutningen ofta.
hittar inte modemet??
tappar 90% i hastighet
WLAN slutar fungera varje dag
Snälla Dovado ge oss en logg !
DOVADO 4GR firmware 5.0.11
4gr, en dyr dörrstopp?
Dovado 4gr DÖD, svarar inte efter upgrade
Hastigheten sjunker, fås tillbaka med koppla ner - koppla upp
Dovado 4GR - Långsamt och helt enkelt en fet besvikelse?
Hej då Dovado ! Telia släpper 4G modem med router !
4GR kommer inte upp iPhone/iPad
Totalhänger sig med 5.0.5
problem med 4gr och telenor 4g
4GR + Tellstick kommando tappar nätet

Jag vet inte om problemen beror på Dovado eller Huawei men rent generellt fungerar Dovados produkter väldigt dåligt tillsammans med Huawei modem. Det är egentligen bara första E220 modemet som fungerat bra. Om det är dåligt med ström, dåliga komponenter nånstans eller dålig mjukvara, kan jag inte avgöra... Jag har sett det som en röd tråd både egen erfarenhet och här på forumet. Ganska komiskt se Dovado själva i en tråd här om veckan rekommendera billiga Huawei modem, när dom fungerar så uselt med deras produkter.

Sierra Wireless modem fungerar väldigt bra och även tidigare generationer av ZTE modem har fungerat förvånansvärt bra. Jag har exempelvis 8 routers som står i 40 graders värme nere på maldiverna med ZTE MF662 och Sierra Wireless 889 som rullat hur länge som helst utan problem. Nackdelen med Sierra Wireless är att dom är dyra och nackdelen med ZTE är att det ofta saknas SMS support (även om 1 av typ 5 SMS kommer fram) samt att tillgången på äldre ZTE modem är begränsad i Sverige.

Problemet här är att många vill köra 4G och utbudet av 4G modem är starkt begränsat. Jag har testat Telias nya ZTE MF820 med Dovado Tiny. Första routern bara tvärkraschade nästan direkt, så jag gick och köpte en ny som rullar relativt stabilt. Återigen, svårt att avgöra vems felet är, men läser man på forumet så verkar det vara återkommande problem med denna kombination. Jag har ej testat Huaweis 4G modem med någon router då jag av ren princip inte längre hanterar Huawei produkter.

Så vill du ha stabilt kör med Sierra Wireless 3G eller vänta på nyare 4G modem som förhoppningsvis kommer fungera bättre. Har du problem med routern, gå tillbaka till butiken och lämna tillbaka den. En utskrift som listar problem-trådarna på detta forum fungerar väligt bra om man vill ha pengarna tillbaka utan tjafs.

Skulle jag vara Dovado och bry mig om företagets image, skulle jag plocka bort Huawei modemen från listan helt.

2 Senaste redigerad av Sam (2011-10-21 08:01:06)

Sv: Den stora samlingstråden för 4GR probem - tips

Tack för sammanfattningen, flygradar.

- Ingen är överraskad hos oss (speciellt jag) om någon har upplevt problem. Vi vill bara veta hur scenarion ser ut. Utan en support ticket har vi ont om information. Någon skriver "jag har senaste firmware", då visar det sig att den är halv år gammal eller använder fel APN, 10m lång USB sladd eller nåt annat tjoohoo. Jag jobbar inte som den primära support här, det är därför vi har http://www.dovado.com/contactsupport och http://www.dovado.com/support

- Vi har haft ganska mycket (nu vet jag inte f-n vad det svenska ordet är eftersom det är sent på natten) setbacks vad gäller WLAN pga av Apples produkter, speciellt iPad och iPhone (mestadels under deras 4.x iOS tiden, men började f.o.m 3.0.4 tror jag), men det verkar funka bra nu med alla uppgraderingar både vi och Apple har gjort. Vi hade inte såna problem innan iPad dök upp i Sverige. Apple gör som den vill, medans resten av industrin följer standard. Jag har inte hört mycket klagomål om WLAN på bra tag relaterat till det.

- 4G modem har varit en überutmanning det senaste året. Betänk dig en situation där ett litet bolag på en handfull personer vill få prototyper, dokumentation samt lite instruktion från olika jättebolag som initiellt vägrar samarbeta utan påtryck från operatörer. Det är inte lätt. Oftast så är det att vi är tvugna att göra mycket debuggning åt dom eftersom 4G är i sina tidiga dagar. Vi är i en en unik position eftersom vi har tillgång till 3 olika 4G IP nät, och upplever mycket som modem tillverkare har inte tänkt skulle inträffa, så vi hittar bugs och rapporterar de när det går att återproducera av tillverkaren. Sedan finns det situationer där modemet i sig var inte perfekt från dag 1 heller. Huawei e398 finns i 4 olika firmware varianter och kanske 2-3 HW generationer. Den blev bättre tills slut med introdultion av 900 bandet, mindre power consumption, svalare och därmed mer stabil allt som allt. Tog ett år, men så var det.

- 4G nät har inte varit 100% heller (och speciellt inte 3G) eftersom det pågår otroligt mycket aktiviteter vad gäller frekvensutdelning (kolla auktioner hos PTS det senaste året), och operatörer håller på uppgradera/expandera/flytta runt/etc boxar i deras nät (mycket oftast utan att informera på driftinfo sidan). Saker som MTU storleken har också påverkats (man får trög surf). Första att ta skiten för det? Yup, you guessed it: DOVADO. Först att upptäcka var problemet egentligen låg? Yup, you guessed it: DOVADO.

- Hastigheten. Jag ber alla PLEASE att sluta använda den vanliga testet på Bredbandskollen som det rätta standard för hastighetsmätning. Den är helt fel om man använder mobiltbredband. Kör "Avancerad mätning" (uppe på topp-höger) och välj 5 trådar. Du kommer märka en skillnad där oftast, även på 3G. Vissa operatörer sätter speedcaps på en TCP/UDP session, och det är smartare att bundla ihop alla och mäta på det sättet. Själv kör jag en kombination av 8 trådar på CuteFTP + DU Meter's stopwatch. MYCKET riktigare siffror, och väldigt realtime. Det sista jag vill också säga är att aldrig, aldrig, ALDRIG använd WLAN om man ska mäta hastigheten. Pure rubbish.

- "Hej då Dovado ! Telia släpper 4G modem med router !" - Den gillar jag. Djabag startade den tråden av ren frustration när han trodde att vi hade inte ZTE MF820D utveckling på gång. Vi fick inte nämna nånting om utvecklingen pga NDA avtal vi har med både ZTE och Telia, och det hade med Telias lansering av TINY att göra. I verkligheten var vi klara redan i tidig augusti, men fick vänta tills ZTE firmware uppdateringen var godkänd för publicering. Djabag (som jag förstår det) använder ZTE modemet i sitt DOVADO router även efter att ha skaffat en betydligt dyrare allt-i-ett 4G router. Sorry Djabag, men om du bara hade lite mer förtroende och tålamod. Du hänvisade till Samsung innan dess (om att vi hade inte stöd för Telias tidigare modem) och det var pga att Samsung ville inte släppa fram en drivrutin. Hade inte med oss att göra.

- Tappad uppkoppling på 4GR. Visst, nånting går fel hos vissa, men inte flesta. Det finns inga här på forumet som poppar upp och säger att allt funkar bra. Det händer nästan aldrig. Vi har till och med skruvat upp farten på 4G to the max (92-96Mbps har jag fått hemma), men har ej fått någon feedback på det. Det enda som jag ser här är folk som har problem, och jag vet att ni tillhör en minoritet. Ta till exempel TINY. Vi har sålt mer TINY's på 4 månader än 4GR på senaste 16 månader, och det är väldigt tyst där. Minimala issues men folk delar ändå inga trevliga nyheter med sig. Om folk klagar inte, då är det oftast för att det funkar som det ska. Många av er som klagar gör det oftast innan ni har undersökt saken. Vi vet själva från operatörer som säljer produkten. Väldigt få ringer in angående routern. Det är mest 3G eller 4G signalstyrkan som spökar. Vi försöker undersöka varje ärande som kommer in angående nedkopping, men har märkt att när vi själva testar på kontoret eller hemma att även med långtids tester, att uppkopplingen håller väldigt stabilt. Varför, undrar man? Jo, för att vi testar alla nya firmwares på samma burk, men bara efter en factory reset. När jag meddelade detta till några av er, då började problemen försvinna. Det är så med många telefoner och andra apparater; att med en firmware uppdatering så försvinner alla inställningar. DET har vi inte påtvingat, men jag rekommenderar att man först sparar ner sitt konfig och gör en factory reset bara för att jämföra skillnaden. Har haft Huawei E398 igång i flera veckor på 4GR utan problem.

- TP-Link. Några av er försöker irritera oss genom att ta in detta märke. Vi är inte alls irriterade. Vi bara undrar om ni förstår att vi har tagit fram den bästa möjliga produkten för stabil uppkoppling samt pris på ett USB router i form av DOVADO TINY? Bara för att 4GR fick en dålig smak i några mun här på forumet betyder inte att hela vår produkt portfölj kan inte konkurera. Priset på TINY är den bästa vi har haft på några av våra produkter, har 4G stöd i superfarter (kolla på YouTube), utbyttbar WLAN antenn (som många av er ville ha tillbaka), liten kompakt form, och en Smart USB port för att rädda dagen. Vill någon ha en stabil uppkoppling utan behov av power timer, då är TINY den jag alltid rekommenderar. Vill man satsa på überfarter av 4G, Gigabit WAN/LAN, WLAN, Home Automation funktionen, osv, då är 4GR den produkten man ska ha - dock med möjligtvis power timer. Nedkoppling händer även hos betydligt dyrare routrar med inbyggda modem, for sure. Det finns digitala timers som är billiga och kan boota om relativt fort utan att man ens märker det.

Jag kan skriva mycket mer, men är för trött just nu, och måste upp och ta dottern till förskolan om några timmar.

Jag vill bara att ni förstår att vi har inte buried our heads in the sand och att vi tar era krav och kommentar på allvar. Det enda problemet är när några av er här på forumet har inte varit helt reko heller och ni har råd att göra det som anonyma användare. Det är ett helt annan stämning på vår Facebook group samt twitter. Vissa av er har också klagat utan att skapa tickets när jag ber om det, och det känns som brand-bashing. Sedan finns det folk som fick hjälp efteråt genom vår ticket system, men har ej kommit tillbaka in på forumet för att rapportera det.

Anyway, jag hoppas att du flygradar, har skapat en ticket på det problemet du först upplevde med ZTE och TINY, eftersom I lifted my eyebrows när jag såg det. Vill veta varför, och det hjälper ingen om den blir utbytt utan att vi får en ticket först. Vi vill försöka förstå problemet. Allmänt har det modemet funkat otroligt bra (precis som Huawei E398) i TINY, och denna feedback (som sagt) får vi av butiker, operatörer och vissa användare som skickar lite positiva feedback from time to time.

Och som sist vill jag också säga att vi har ganska mycket vi jobbar med just nu vad gäller firmware. Det kommer lite mer coola efterlängtade funktioner jag hoppas många av er kommer dra nytta av. Många av er kommer vara otroligt imponerade eftersom det finns inte på andra routrar, och vissa kommer scratcha huvuden för att försöka förstå hur f-n det kommer påverka er. Det är nog av den anledning jag kommer försöka shoota en video för att förenkla beskrivningen.

God, this is way too much Swedish for after midnight.

Godnatt

3

Sam skrev:

Vi bara undrar om ni förstår att vi har tagit fram den bästa möjliga produkten för stabil uppkoppling samt pris på ett USB router i form av DOVADO TINY?

Nja... det ni har gjort är att släppa en produkt med automatiskt omstart när den kraschar (connection tracker + bryta strömmen på USB-porten). Det är ungefär som att Microsoft skulle göra en automatisk omstart på Windows när någon drivrutin kraschar och sedan gå ut och marknadsföra detta som en stabil produkt (vilket ni faktiskt gör). Grundproblemet finns dock kvar. För problemet ligger faktiskt i er hård/mjukvara. Hade det varit modemen som hade varit den svaga länken hade samma sak hänt när man stoppat in modemet direkt i datorn, men det gör det inte! Sug på den karamellen...

Sam skrev:

Vill man satsa på überfarter av 4G, Gigabit WAN/LAN, WLAN, Home Automation funktionen, osv, då är 4GR den produkten man ska ha - dock med möjligtvis power timer. Nedkoppling händer även hos betydligt dyrare routrar med inbyggda modem, for sure. Det finns digitala timers som är billiga och kan boota om relativt fort utan att man ens märker det.

Hör ni inte själva hur det där låter? Om eran produkt kräver att man kör timers, varför bundlar ni då inte Dovado 4GR med en timer? Personligen anser jag inte att timern räcker. Jag måste bryta strömmen till routern i snitt 1 gång per timme. Att ha en timer som gör detta hade kanske varit möjligt om man hade vetat exakt när anslutningen går ner, men det kan man omöjligen veta. Personligen tycker jag att detta är en pajas-workaround som ni borde skämmas över.

Vad gäller home-automation är denna funktion helt värdelös när routern går ner hela tiden. Detta eftersom routern saknar CMOS-batteri. Eftersom klockan nollställs fungerar inte schemaläggningen när anslutningen dör hela tiden.

Sam skrev:

Vissa av er har också klagat utan att skapa tickets när jag ber om det, och det känns som brand-bashing.

Vet inte om du syftar på mig bl.a.? När jag skrev att jag tidigare lagt en ticket i slutet på juni utan att få någon återkoppling från er blev det nämligen tyst från din sida. Om ni skulle ha som regel att alltid återkoppla till era kunder när de lägger s.k. "tickets" skulle kanske fler använda sig av denna ingång?

Sam skrev:

Allmänt har det modemet funkat otroligt bra (precis som Huawei E398) i TINY, och denna feedback (som sagt) får vi av butiker, operatörer och vissa användare som skickar lite positiva feedback from time to time.

Vet du att det fungerar bra, eller kan det måhända vara så att problemet döljs av de ständiga omstarterna? Men visst, det man inte märker kanske inte upplevs som ett problem. Det kan jag köpa! Men vi som har en 4GR då? Vad skall vi göra? Är vi hänvisade till att ständigt springa och bryta strömmen till routern?

... och återigen: VARFÖR fungerar det utan problem i datorn och andra routrar, men inte i 4GR? Denna fråga vill jag ha ett svar på!

Sam skrev:

Och som sist vill jag också säga att vi har ganska mycket vi jobbar med just nu vad gäller firmware. Det kommer lite mer coola efterlängtade funktioner jag hoppas många av er kommer dra nytta av.
Många av er kommer vara otroligt imponerade eftersom det finns inte på andra routrar, och vissa kommer scratcha huvuden för att försöka förstå hur f-n det kommer påverka er.

Gissningsvis skulle erat rykte må bättre av att ni satsade på att stabilisera produkten istället för att implementera funktioner som folk kommer att "scratcha sina huvuden" åt.

Slutligen vill jag bara säga att jag i grund och botten är (eller rättare sagt: var) positiv till er produkt. Ingen skulle bli nöjdare än jag om ni kunde släppa en firmware som åtgärdade mina bekymmer med routern. Då skulle jag återigen börja rekommendera denna till mina vänner och bekanta. Nu skäms jag istället när de kommer fram till mig och med syrliga sarkasmer tackar mig för tipset om 4GR som ständigt måste startas om. Dessa personer hänger inte på forum som detta. De suckar bara och letar en annan lösning. Så om du tror att det bara är folk på detta forum som har problem så är du fel ute!

För att undvika dumma kommentarer om att jag inte följt era rekommendationer kan jag förtydliga att jag har gjort följande (helt enligt dina "standardsvar här på forumet):
* Uppgraderingar av firmware
* Modemets firmware är det senaste
* Timer som startar om routern (vilket är en pajaslösning, men vad gör man inte för att få det att funka)
* Factory resets

Däremot har jag inte lagt en ticket på detta. Jag väntar fortfarande på att ni skall svara på den jag lade i slutet på juni. Jag har även mycket svårt att tänka mig att ni inte redan har fått in tickets på detta problem  roll

Men kan du garantera att ni ger mig återkoppling på detta problem inom rimlig tid och inte ger mig en "lösning" som innefattar de åtgärder jag redan provat (samt listat ovan) lägger jag en ticket på en gång!

Jag håller med trådskaparen om att ni bör ta detta problem på riktigt allvar!

4 Senaste redigerad av eviljava (2011-10-21 07:23:36)

Vidare undrar jag om denna produkt verkligen är lämplig för en "normalanvändare". Att sitta och göra följande:

* Kolla efter nya firmware-versioner till modem och router och installera dessa.
* Hänga på forum som detta för att leta lösningar på problemet.
* Göra factoryresets.
* Montera timers.
* osv, osv.

...är inget en normalanvändare vanligtvis ägnar sig åt. De konstaterar bara att produkten inte fungerar. Eftersom det inte handlar om så mycket pengar (< 1000:-) slänger de förmodligen bara in routern i en garderob och letar upp en annan lösning. Så har många av mina bekanta gjort iaf.

5

Vad hade du för ticket nummer?

6

2011062010000153

7

Du fick svar den 22:e juli.

8 Senaste redigerad av eviljava (2011-10-21 07:36:21)

Jaså? Det sista jag hörde var följande:

Hej XXX

Utvecklarna har fått ditt ärende och all information om problemet så det ligger på deras bord sen vi fick loggfilerna.

Ha en bra dag och en trevlig helg.

Detta var faktiskt den 22:a juli, så datumet har du helt rätt i... Men är det denna typ av svar man skall förvänta sig blir det nog inga fler tickets från min sida!

9

Så du har fått svar. Ursäkta att vi kan ej trolla fram en lösning på direkt, men det vore bra att veta om dem senaste releaser har hjälpt lösa problemet du har/hade. Speca lite mer om vad det är för USB pinne du använder (storlek, modell, osv) så att vi kan försöka återskapa problemet. Tack

10

Visst kan jag speca det. Har dock inte pinnen i närheten just nu.

Men hade det inte varit lämpligt om ni hade återkopplat till mig om ni hade behövt mer information? Av svaret att döma verkade ni vara nöjda med den information jag hade försett er med:

"Utvecklarna har fått ditt ärende och all information om problemet"

Eller borde jag ha tolkat ovanstående som att ni saknade information för att kunna fullfölja felsökningen?

11

Anledningen att det blev en cut-off efter slutet på juli har tyvärr med faktum att den personen som tog hand om ärandet är tjänsteledig och den ticket blev inte överförd till nästa personen. Det ursäktar jag för. Man kan alltid svara en obesvarad ticket för att få igång den.

12

Ok, sånt händer...

När problemet nu är identifierat utgår jag från att du ombesörjer att ärendet "assignas" till en person som inte är tjänstledig och att vidare kommunikation sker den normala vägen. D.v.s. inte via denna tråd (som egentligen handlade om något helt annat).

13

Ma oui.

14 Senaste redigerad av thomson69 (2011-10-21 12:23:07)

eviljava skrev:

Vidare undrar jag om denna produkt verkligen är lämplig för en "normalanvändare". Att sitta och göra följande:

* Kolla efter nya firmware-versioner till modem och router och installera dessa.
* Göra factoryresets.
* Montera timers.
* osv, osv.

...är inget en normalanvändare vanligtvis ägnar sig åt. De konstaterar bara att produkten inte fungerar. Eftersom det inte handlar om så mycket pengar (< 1000:-) slänger de förmodligen bara in routern i en garderob och letar upp en annan lösning. Så har många av mina bekanta gjort iaf.

Håller med ovan.

En logg funktion i routern hade varit guld värd för Dovado själva, då hade man kunnat säga till användaren som har problemet
ladda ner den och skicka in den till oss för analys.
Då hade man lättare kunnat se vad som blir fel , ex problemet med routern som  startar om sig oförklarligt, är det modem fel, operatörs problem, fel i routern, felkonfigurerad APN osv.
Att inte ha denna möjlighet så binder man ris på sin egna rygg.
Visst kan supportteknikern försöka återskapa felet, men om det är någon form av fel på hårdvaran(router,modem) hur ska supportteknikern kunna återskapa detta?

Sedan så är oftast forum ett så kallat bollplank där man luftar sina problem och lösningar, jag kan förstå att människor blir irriterade när problemen kvarstår efter en längre tid.

Jag betalade själv 970:- för min 4GR och det är ändå en del pengar.
Att lägga in routern i en låda långt in i garderoben är inte ett alternativ för mig.
Att hänvisa till Tiny jo det kan man göra men varför ska jag slänga upp ytterliggare 800:- till och vilken garanti har jag att denna produkt är bättre än 4GR.
Men om problemen löses med Tiny, då kunde Dovado tagit tillbaka dom 4GR routers som användarna har problem med och ersatt dem med en Tiny, detta hade faktiskt upplevts som en mycket god gest.
För mig så var 4.33 firmwaren bland dom bättre efter det så har det varit mycket problem med nerkopplingar-omstarter.
Jag har en ticket på detta.

15

thomson69 skrev:
eviljava skrev:

* Göra factoryresets.
* Montera timers.
* osv, osv.

Håller med ovan.

Jag tror de flesta håller med, utom kanske Dovado själva.

thomson69 skrev:

En logg funktion i routern hade varit guld värd för Dovado själva, då hade man kunnat säga till användaren som har problemet
ladda ner den och skicka in den till oss för analys.
Då hade man lättare kunnat se vad som blir fel , ex problemet med routern som  startar om sig oförklarligt, är det modem fel, operatörs problem, fel i routern, felkonfigurerad APN osv.
Att inte ha denna möjlighet så binder man ris på sin egna rygg.
Visst kan supportteknikern försöka återskapa felet, men om det är någon form av fel på hårdvaran(router,modem) hur ska supportteknikern kunna återskapa detta?

Logg funktion verkar finnas där.  Output är dock hemligt (binär form).  Bara Dovado kan avkoda.  Sam säger (med sina egna ord) att det är bra för konsumenterna att inte kunna se innehållet i loggarna.  Dovado förbehåller sig ensamrätt till innehållet.  Fast den datan äger ändå konsumenten (bl.a. lösenord och sån't).  Dovado vill också hålla informationen borta från nyfikna ögon.  Har du inte sett dessa upprepade uppmaningar: http://www.dovado.com/support ?

thomson69 skrev:

Sedan så är oftast forum ett så kallat bollplank där man luftar sina problem och lösningar, jag kan förstå att människor blir irriterade när problemen kvarstår efter en längre tid.

Dovado lägger självklart inte tid på att stabilisera befintliga produkter.  Det där är en kostnad.  Dovado är allt för upptagen med att kränga ut nya produkter.  Det är det som kan skapa inkomster.  Och featurism, förstås.  Du läste väl i Sams ursäktförsök:

Sam skrev:

Det kommer lite mer coola efterlängtade funktioner jag hoppas många av er kommer dra nytta av.

Men man kan bara hålla med om eviljava:

eviljava skrev:

Gissningsvis skulle erat rykte må bättre av att ni satsade på att stabilisera produkten istället för att implementera funktioner som folk kommer att "scratcha sina huvuden" åt.

thomson69 skrev:

Jag betalade själv 970:- för min 4GR och det är ändå en del pengar.
Att lägga in routern i en låda långt in i garderoben är inte ett alternativ för mig.
Att hänvisa till Tiny jo det kan man göra men varför ska jag slänga upp ytterliggare 800:- till och vilken garanti har jag att denna produkt är bättre än 4GR.

Nya inkomster för att Dovado ska kunna driva fram mer featurism?

thomson69 skrev:

Men om problemen löses med Tiny, då kunde Dovado tagit tillbaka dom 4GR routers som användarna har problem med och ersatt dem med en Tiny, detta hade faktiskt upplevts som en mycket god gest.

Oserjösa företag sysslar inte med sån't, självklart.  Finns inga inkomster i det där.  Bara kostnader.

thomson69 skrev:

För mig så var 4.33 firmwaren bland dom bättre efter det så har det varit mycket problem med nerkopplingar-omstarter.
Jag har en ticket på detta.

Man kan ju alltid hoppas wink

Free your mind, and your OS will follow.

16

Oj, är det fullmåne redan?

17 Senaste redigerad av HondaHasse (2011-10-21 22:46:59)

Routern tappar kontakten med modemet flera gånger per dag.
Jag har uppdaterat till senaste, som jag har hittat, firmware till modemet.
Senaste firmvare till routern.
Gjort reset på routern efter uppdatering av firmware.
Lagt in alla inställningar manuellt efter reset.

Connektion tracker:
IP Address 1: 8.8.8.8   OK
IP Address 2: 4.2.2.2  OK
IP Address 3: 60.0.0.1  OK
Markerat: Redial and Restart (4GR restarts itself after 3 failed redial attempts)

Efter att ha gjort detta så startade jag om routern kl 14:34, 20:56 startade den om automatiskt, 22:28 fick jag starta om manuellt efter att ha skrivit detta inlägg i anteckningar. Startade inte om trots att den ska göra det när den tappar kontakten när man har "Connection tracker" igång. Det funkade bara en gång idag.

När den tappar kontakten med nätet så lyser fortfarande lampan på modemet blått.
Kom på nu att jag glömt att kolla lamporna på routern. Ska kollan nästa gång den tappar kontakten.

Går man då in via 192.168.0.1 när den har tappat kontakten så funkar alla länkar till vänster utom "Modem".
Klickar man på "Modem" så blir det en blank sida.
Går man tillbaka så funkar alla andra länkar till vänster utom "Modem"
Klickar man på "Restart" så startar routern om och man kommer in på nätet igen.

Så här ser det ut när jag kollar på "Home" när den tappat kontakten:
Product Name: 4GR
Serial Number: 16a*****be
Product Number: 629*******20-7
LAN MAC-address: 00:16:A6:**:**:BE
WAN MAC-address: 00:16:A6:**:**:C3
Product Revision: 1.0
Reported Download Status: 
USB Modem: -
Firmware Revision: 5.0.12.5076 official
Firmware build date: 2011-10-06T12:52:10Z

Och så här när den har kontakt:

Product Name: 4GR
Serial Number: 16a*****be
Product Number: *****
LAN MAC-address: *****
WAN MAC-address: *****
Product Revision: 1.0
Reported Download Status: 
USB Modem: Huawei 3G
Firmware Revision: 5.0.12.5076 official
Firmware build date: 2011-10-06T12:52:10Z

Modem sidan:

Connection Status: CONNECTED
Signal Strength: 70 % (3G)
DHCP Lease Time: -
IMEI Number: 351*********544
SIM IMSI: 240*********383 (Telenor Sweden)
Modem internal model: E1750
Modem firmware: 11.126.11.00.00

Övriga inställningar:

Wireless Band      Channel      Data Rate
802.11 b+g+n        9              Auto

SSID Broadcast: Ja
Fragment Length: 2346 bytes
Enable RTS: nej

Bandwidth:  20MHz

Skickar detta till  Dovado också...

Är det något som jag missat att göra för att det ska fungera mer än några timmar???

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

18

Du har redan postat detta på Facebook och fått svar av oss.

19 Senaste redigerad av A-Man (2011-10-21 22:30:18)

- TP-Link. Några av er försöker irritera oss genom att ta in detta märke. Vi är inte alls irriterade. Vi bara undrar om ni förstår att vi har tagit fram den bästa möjliga produkten för stabil uppkoppling samt pris på ett USB router i form av DOVADO TINY? Bara för att 4GR fick en dålig smak i några mun här på forumet betyder inte att hela vår produkt portfölj kan inte konkurera.

Borde inte 4GR vara stabilare då den är dyrare än tiny.
Kan man skapa ett case på er sida för att få en returpåse så man kan skicka in sin 4Gr mot utbyte mot en tiny?

Jag måste säga att alla mina 3g modem samt 4g modem huawei e 398 har fungerat utmärkt i 3GN till skillnad mot 4GR oavsett Firmware.
Så där är det godkänt.

Men 4Gr det gick inte att använda, den kostar nästan en lax och är sämre, wlan problemet tex hur många ggr har det inte rapporterats att den går ner till 2 -3 mbit man startar om dator eller wlanet och får hastigheten tillbaka tills det sker igen.

Man kanske kan köra felfritt via kabel men det vill jag inte för nästan  1000kr

Därför har jag inte vågat köpa dovado Tiny jag får leva med 3GN om jag ska köra wlan.

20 Senaste redigerad av HondaHasse (2011-10-21 22:46:34)

Sam skrev:

Du har redan postat detta på Facebook och fått svar av oss.

Japp! Snabbt svar men ingen lösning.... än.
Tycker att det är fler som ska veta att produkten inte fungerar som väntat.
Älskar ny spännande teknik som fungerar!

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

21 Senaste redigerad av Arof (2011-10-22 08:09:22)

Hej
Jag känner igen alla ovan nämda problem som även min 4GR har uppvisat + att USB uttaget på den gamla och på den nya layouten sitter för tätt. Antog att när man vred på kontakterna skulle avståndet vara tillräckligt. Bytte min router hos Kjell. När man gör en layoutändring antog jag också att HW hade förändrats på grund av felkonstruktion. SWn var 4.1.4 i den nya routern som hastighetsmässigt är något bättre än alla senare SW versioner men annars finns alla ovan nämda fel med.
Önskvärt är att man kunde dumpa alla kunddata på en A4 för att diskutera om någon parameter är felaktig. Även skulle några vanliga kundprogrammeringar enkelt kunna visas.

22

Nu inatt gick den rätt länge, 4:12 kom ett SMS att den startat om. Verkar som om den går längre om man inte är ute och surfar. Både modem och router är betydligt kallare nu än de var igår kväll. Kan de vara värmeproblem i router eller modem?
Tror jag ska plåga routern med att skicka stora filer fram och tillbaka och se vad som händer. Sen kan man ju kolla youtube så plågar man ju modemet också.

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

23

Kan det bero på minnesläckage någonstans?

Det skulle också kunna förklara varför den dör fortare när den används i högre utsträckning?

24

eviljava skrev:

Det skulle också kunna förklara varför den dör fortare när den används i högre utsträckning?

Sorgligt nog finns det (för användare) ingen möjlighet att ta reda på det.  Ingen access till log, ingen login.  Svart låda som endast Dovado har nyckel till och vill bestämt inte lämna ut den.

Free your mind, and your OS will follow.

25

eviljava skrev:

Verkar som om att när man plågar den med att flytta en massa filer så dör den. Surfade utan problem hela förmiddan på Youtube och hörde musik via Spotify i flera timmar. På em skulle jag flytta en massa filer, ca 100Gb, via wlan, då gick det ca en timme innan den dog.

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem