Suck... vad ger dessa frågor egentligen?
Det är routern som är problemet. Punkt! I datorn fungerar det nämligen hur bra som helst för de flesta.
Ta mig som exempel:
Modem: E398
Modem firmware: 11.335.07.00.56 (skall vara den nyaste enligt uppgift)
Uppkopplingstyp under modemsettings: Auto (3G/4G preferred)
Längd på USB-modemets förlängningskabel: ca 50 cm (uppskattningsvis)
4GR firmware: 5.0.11
Operatör: Tele2
Signalstyrka: ~35%
Ibland funkar det bra och allt snurrar på, men mycket ofta får jag problem med att "routern inte kan koppla upp till Internet".
Omstarter hjälper ibland, men problemet återkommer efter några timmars drift.
En annan sak som är helt värdelös med routern är att klockan nollställs när routern startas om utan att kunna ansluta till Internet. Gissningsvis p.g.a. att routern inte kan ansluta till timeservern? Detta gör mina schemalagda händelser via tellsticken (home-automation) obrukbara. Väldigt ofta får jag gå in och tända mina lampor manuellt och då kan man per definition inte kalla det "home-automation". När jag loggar in på routern ser jag mycket riktigt den röda ikonen samt texten "Kunde inte ansluta till Internet..."
Varför måste tiden nollställas förresten? Räcker det inte med att bara gå ut att synkronisera då och då (när uppkopplingen fungerar)?
Man kan nämligen leva med att klockan går fel någon sekund, men inte att den visar 00:00:00 när klockan egentligen är 17:23
Gissningsvis saknas ett CMOS-batteri, men det betyder att 4GR är helt obrukbar då den varken kan användas som router eller som central för schemalagda händelser. Skall man ö.h.t. befatta sig med schemaläggning bör man tillse att klockan även fungerar utan Internetuppkoppling.