1

Tråd: 4GR slutar fungera emellanåt

Trodde först att det var mitt 4G modem som säckade ihop emellanåt, men har märkt att det i själva verket är min router som åtminstonde 1 gång om dagen känner för att arbetsvägra. Någon som känner igen problemet?

Har både kopparanslutning såsom WLAN anslutning till routern, men oavsett vilket så kan man helt enkelt inte logga in i routern, förrän man startat om den med knappen.

Känns som TINY fungerar klart bättre. Äger 2st av dessa tändsticksaskar och de har aldrig visat en tillstymmelse av problem.

2

Sv: 4GR slutar fungera emellanåt

Vilken operatör har du?
Är det tele2 så kan de ha ändrat MTU settings lite när de känner för det.

3

Tele2/Telenor håller på med lite drift just nu. Har testat mycket under dagen (även utan router) på båda nät, och det svajar mycket allt mellan 9-50Mbps. Har sett till och med mycket packet loss/hög latency (3500ms). Hoppas det löser sig fort.

4

Delar de 4Gnät?

5

http://net4mobility.com/

6

Har Tele2 och problemet är kvar än idag, firmware är 5.0.11 på 4GR. Medan 4GR modemet får startas om varje dag i princip pga att man inte kan logga in i den så tuffar min TINY oberörd.

Det är nästan så att man visste att 4GR behöver reboot med tanke på att den har strömbrytare, vilket TINY inte har.  smile

Jag förstår dock inte hur Tele2 skulle kunna vara boven här. Det är routern som slutar fungera. Om det vore endast modemet som strulade hade jag väl ändå kunnat logga in i routern för att avläsa modemets status....?

7

Vad har du för modem firmware på din E398?

8

Modrax skrev:

Trodde först att det var mitt 4G modem som säckade ihop emellanåt, men har märkt att det i själva verket är min router som åtminstonde 1 gång om dagen känner för att arbetsvägra. Någon som känner igen problemet?

Japp... Frågan är om det finns någon som inte känner igen problemet?  sad

9

eviljava skrev:
Modrax skrev:

Ja du...jag gissar att det är DOVADO  hmm

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

10

Och jag vill fortfarande veta vad det är för firmware som sitter på modemet.

11

Sam skrev:

E398 modem med firmware: 11.335.07.00.56

Hur skulle firmware på modemet få ett modem att lägga ner?

12

eviljava skrev:

Trodde inte det var så vanligt faktiskt. Tycker mig att folk mest haft problem med E398 som haft fel firmware, dragit för mycket ström osv. Inte att WLAN magiskt lägger ner verksamheten så man inte kan logga in i routern.

13

Vad är fel firmware?
När jag har haft krångel på 4gr så har det inte varit samma probelm när jag flyttat över till 3gn.
"3 mbit shapingen" för att ta ett exempel.

14

Modrax skrev:
Sam skrev:

För att tidigare firmwares kräver mer power och blir mycket varmare. Till och med i datorn så tappar den all kontakt pga otillräcklig power.

Använder du USB sladd?

15

Sam skrev:
Modrax skrev:
Sam skrev:

För att tidigare firmwares kräver mer power och blir mycket varmare. Till och med i datorn så tappar den all kontakt pga otillräcklig power.

Använder du USB sladd?

Ok, detta modem fick jag max 1 månad sen, så firmwaren borde inte vara jättegammal....hoppas jag. Kör med en ca 75cm lång USB sladd och modemet är ca en halv meter från routern.

16

I vilket läge sitter uppkopplingen? (AUTO/4G/3G)? Vad är signal styrkan?

17 Senaste redigerad av eviljava (2011-10-20 06:56:07)

Suck... vad ger dessa frågor egentligen?

Det är routern som är problemet. Punkt! I datorn fungerar det nämligen hur bra som helst för de flesta.

Ta mig som exempel:
Modem: E398
Modem firmware: 11.335.07.00.56 (skall vara den nyaste enligt uppgift)
Uppkopplingstyp under modemsettings: Auto (3G/4G preferred)
Längd på USB-modemets förlängningskabel: ca 50 cm (uppskattningsvis)
4GR firmware: 5.0.11
Operatör: Tele2
Signalstyrka: ~35%

Ibland funkar det bra och allt snurrar på, men mycket ofta får jag problem med att "routern inte kan koppla upp till Internet".
Omstarter hjälper ibland, men problemet återkommer efter några timmars drift.

En annan sak som är helt värdelös med routern är att klockan nollställs när routern startas om utan att kunna ansluta till Internet. Gissningsvis p.g.a. att routern inte kan ansluta till timeservern? Detta gör mina schemalagda händelser via tellsticken (home-automation) obrukbara. Väldigt ofta får jag gå in och tända mina lampor manuellt och då kan man per definition inte kalla det "home-automation". När jag loggar in på routern ser jag mycket riktigt den röda ikonen samt texten "Kunde inte ansluta till Internet..."

Varför måste tiden nollställas förresten? Räcker det inte med att bara gå ut att synkronisera då och då (när uppkopplingen fungerar)?

Man kan nämligen leva med att klockan går fel någon sekund, men inte att den visar 00:00:00 när klockan egentligen är 17:23

Gissningsvis saknas ett CMOS-batteri, men det betyder att 4GR är helt obrukbar då den varken kan användas som router eller som central för schemalagda händelser. Skall man ö.h.t. befatta sig med schemaläggning bör man tillse att klockan även fungerar utan Internetuppkoppling.

18

Det finns ingen batteri för klockan.

Spara ner din konfigurationsfil under UPGRADE->CONFIGURATIONS och kör en factory reset av routern med modemet isatt. Det finns 5.0.12 på webben. Gör en reset efter uppgradering.

19 Senaste redigerad av eviljava (2011-10-20 08:58:34)

Men varför måste jag uppgradera till 5.0.12?

Enligt era release notes för 5.0.12 är det följande som förändrats:
- Updated support for ZTE MF633 (Zain)
- Corrected issue with SMS
- Additional markets for MIAS (Mobile Internet Auto-Configuration Solution)

Menar du att dessa förändringar skulle ha en positiv effekt på stabiliteten? Eller ingår det fler förändringar i firmwaren utöver de som ni angivit i release notes?

Jag har redan gjort factory resets med nuvarande firmware, utan märkbar skillnad. Om jag skall uppgradera firmware-version vill jag gärna veta varför?

20

Enda anledningen är så att vi är på samma firmware nivå om vi skall kunna hjälpa dig.

Har du skapat en ticket?

21 Senaste redigerad av eviljava (2011-10-20 10:12:29)

Nä, ingen ticket... Jag skapade en ticket hos er när jag hade problem med NAS-funktionaliteten. Kontaktade er efter några veckor för att kolla status. Då skulle ni höra av er när när ni behandlat ärendet. Detta var i slutet på juni, ännu inget svar.

Om jag lägger en ticket, hur lång ledtid bör jag då räkna med? Samma som för NAS-problemet (som fortfarande är olöst)?

För övrigt gissar jag att ni redan har fått in ganska många tickets som kan härledas till samma problem? Korrekt? Ge mig lösningen på dessa (för jag gissar att ni har ett standardsvar), så skall jag börja där. Då slipper ni lägga dyrbar tid på detta och jag slipper gå och vänta i evigheter på ett svar.

Låter det som ett alternativ?

22

Vill du ha lösning som fungerar just nu, då hänvisar dig till http://www.dovado.com/faq

Läs under rubriken: "My internet keeps dropping, and the only thing I can do is repower the router to get back online"

23 Senaste redigerad av eviljava (2011-10-20 10:59:29)

Ja, det där har jag läst och jag har försökt med en timer som startar om routern en gång per dag. Problemet är ju att det inte hjälper. Även om jag har omstarter så går uppkopplingen ner då och då...

Det märkliga är ju att fenomenet aldrig inträffar när jag sticker in modemet direkt i datorn. Dator/modem tuffar på 24/7 utan att jag behöver boota om datorn p.g.a. att "modemet kraschar". Jag köper alltså inte er förklaring riktigt. Detta eftersom jag betvivlar att windows 7 skulle kunna känna av att modemet kraschat och sedan slå av/på strömmen på USB-porten? Jag tror däremot att drivrutinerna är bättre skrivna där.

Jag förstår att problemet inte är lika påtagligt i TINY med tanke på kombinationen "connection tracker" och TINY:s möjligheter att stänga strömförsörjningen på USB-porten. Grundproblemet finns dock kvar, även om ni har infört någon slags hjärt/lungmaskin för TINY så att det inte skall bli lika uppenbart.

Men menar du/ni att problemet aldrig kan lösas med en firmware-uppgradering?
Då kan man ju lika gärna kasta routern på soptippen. För nuvarande situation är definitivt inte hållbar.

24

Säljes... 1 stycken timer  big_smile

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

25

Micke skrev:

Säljes... 1 stycken timer  big_smile

Har du hittat en lösning på detta problem (eftersom du inte behöver en timer längre)?