Sv: Varning
Jag fick min lina strypt till 100k vid 50 GB.
Utdrag ur ett mail jag fick den 2/3.
"Vi vill göra dig uppmärksam på att du nu har förbrukat 80 % av din tillåtna datamängd som ingår i ditt abonnemang. När du når 100 % så kommer din hastighet att sänkas. "
2 dagar senare kom ytterligare ett mail där det aviserades att jag översteg gränsen, när jag kom under gränsen igen skulle min hastighet återgå till det normala.
"För varje dag som du inte förbrukar mycket data, kommer din totala förbrukning för de senaste trettio dagarna att gå ner. När du är under den förbrukningsgräns som ingår i ditt abonnemang kommer ditt internet åter att fungera som vanligt"
Vecka 10 var jag på semester om min datakonsumtion reducerades till epost via remote access, så jag antog att allt skulle vara "normalt" när jag kom tillbaka, men inte. Fortfarande segt som sirap.
Jag kontaktade kundtjänst och blev informerad om att:
"När du förbrukar en sådan här hög datamängd drabbar detta våra andra kunder i nätet och därför sänks din hastighet under en 30 dagars ram som för varje ny dag flyttas framåt."
samt
"Du kan köpa till helt obergänsad trafik fram tills den 30 april till en kostnad av 495 kr"
Så det känns som dem bara vill dra in mer pengar, för jag verkar ju trots allt som om inte påverka andra kunder.
Jag fick inte ihop ovanstående ställde frågan till kundtjänst och fick följande svar tillbaka.
Det finns andra faktorer än det att du påverkar andra kunders upplevelse av
tjänsten som spelar in i beslutet att begränsa hastigheten. Detta gör att vi
kan öppna upp dig i nätet till och med den sista april för 495kr
Jag har bett en tydligare förklaring på ovanstående utan svar, och vilket avtal står det i??
Jag har fått tillgång till det inspelade avtalet mellan Net1 och mig där jag ifrågasätter vad normalt användande är, svaret nedan.
Jag: Är det någon gräns i datamängd.
Net1: Det vi menar här då är inom normalt användande, det är inte någon begränsning så utan det i såfall om du missbrukar själva datamängden mot andra som är inne och surfar också.
Mycket irriterande ett dem helt plötsligt ändrar reglerna utan att avisera det för kunderna. Hade jag vetat om begränsningen hade jag givetvis sparat på mina megabyte.
Jag har för övrigt förlagt de tunga nedladdningarna till nattetid och jag brukar få en nedladdnings hastighet på 150KB/s.