Tråd: En massa krångel...
Nu har jag precis skaffat mobilt bredband via Tele2.
Samtidigt så skaffade jag en router, i affären så rekomenderade de Dovado 4GR när jag sade att jag "ville ha ett bra", detta skulle också vara "lätt att installera och komma igång med" samt "fungera direkt ihop med det modem som du får av Tele2 som heter Huawei E398".
Tyvärr visade det sig fungera precis tvärtom i verkligheten.
Allt funkar perfekt när modemet sitter direkt i datorn, routern däremot går det inte att få fart på.....
När jag kopplar en nätverkskabel i port 1 till datorn och sätter modemet i USB1/USB2 så händer absolut....ingenting...
Försöker jag komma in på konfigurationssidan http://192.168.0.1/cgi-bin/login.cgi så går det inte att logga in med username: admin och password: password, sidan svarar bara "Login failed".
Desperat så försöker jag kolla runt ibland vänner och bekanta online och de flesta skakar bara på huvudet, har de överhuvudtaget hört talas om Dovado så tänker de direkt på krångel, vilket känns föga upplyftande. Den vanligaste kommentaren är "varför köpte du ett dyrt uddamodem när du kunde ha köpt ett vanlig netgear eller liknande", alternativt påstås det att den här routern inte alls passar ihop med mitt modem, snarar tvärtom - en känd strulkombination.
Så, har ni några goda råd här vilken router jag ska köpa istället när jag åkter ner till affären på måndag för att sticka skräpet under näsan på säljaren....?