1

Tråd: 4GR startar om - hjälpas åt att spåra i vilka fall det sker

Vi har avverkat ett antal firmwareversioner, provat olika inställningar och även fått en 4GR utbytt (bootade om även hos Dovado).

Likförbaskat bootar alla kombinationer inklusive den nya 4GR med firmware 5.0.11 om någon gång per dag, och i helgen två gånger på en kvart medan jag bjöd på Tradera och jag höll nästan på att stampa sönder den sedan...!!!  AAARGH!

Detta även med enklaste konfigureringen jag kunde göra; autodetekterade modemet och APN - funkade direkt.
Notera att den bootar om även utan att jag aktiverat Connection Tracker.

Det är extra jobbigt att spåra felet eftersom det inte finns någon tillgänglig logg.

Dovado support har svarat bra på Tickets, men inget har förbättrats.

Det kan även vara undermålig hårdvara, åtminståne mitt förra modem var sunkigt både hos mig och Dovado i drift, och jag fick lägga det i frysen ett tag för att det alls skulle svara igen en gång jag skulle uppgradera firmware.

Eftersom Dovado varit oförmögna att hitta problemet, kanske vi som har problemet kan hitta någon gemensam nämnare för i vilka situationer den bootar om.

En intresant fråga är även hurvida de som haft detta problem med 4GR även prövat Tiny, och om den funkar bra?

Här är min situation:

Modem:  Huawei E367 med firmware 11.807.05.00.00, ansluter mot telia
Nätverk internet  DHCP
Ethernetkopplingar:
  Min arbetsstation: PC med Mandriva Linux, GB ethernet
  Nätverksskrivare Laserjet 4
WLAN Typ: WPA2 AES, 20MHz, ej MAC filter
   Tre laptoppar med Mandriva Linux
Inget övrigt aktiverat/ändrat från original. (Automation Position, NAS, ...)

__Testat att vara utan betydelse
§ Connection Tracker (bootar om även med den inaktiverad)
§ Protokoll jag testat undvika, men utan effekt: bittorrent
§ Okonfigurerat SMS, NAS, mail

__Kan ej testa stänga av
§  POP och IMAP - Vi måste regelbundet kolla posten

__Övrigt
§ Den rebootar inte på natten när alla datorer är avstängda
§ Belastning i bandbredd verkar vara helt oväsentlig
§ Har hittills inte märkt någon krash när endast lokal internettrafik pågår till skrivare eller NFS filsystem.

Ett annat problem jag bara nämner att jag har men tänker lämna utanför denna tråd: Oftast får den upp modemanslutningen efter reboot, men ibland måste man plugga i/ur det, men jag brukar då slå huvudströmmen av/på istället.  Detta problem har även flera andra har jag sett, om det beror på brister i skriptet ellr att modemet i sig hänger sig är ovisst.  Dovado Tiny går runt detta genom att själv slå USB ström från/till och jag funderar på att bygga extern tillsats som gör så, men bäst vore ju om 4GR vore stabil till att börja med.

2

Sv: 4GR startar om - hjälpas åt att spåra i vilka fall det sker

Morganlej,

Vet inte vilken support ticket jag ska vända mig till för mera detaljer, men jag vill veta om du har försökt att:

- Spara ner din konfig fil från routern så att du har en backup (under UPGRADE->CONFIGURATIONS)
- Plocka bort alla USB prylar förutom själva USB modemet.
- Stäng av routern och stara om igen. Låt den boota klart.
- Köra en factory reset (håll ner RESET knappen in i 8 sekunder) för att spola bort alla instälnningar.
- Låt den auto-konfiga Internet anslutningen automatiskt.
- Låt sta som är (utan förändrad konfiguration), men surfa med alla dina datorer uppkopplade på den.

Se hur länge den håller på det sättet innan du börjar ända om konfigurationen eller koppla in annant tillbehör.

Tack så mycket,

Sam

3 Senaste redigerad av Morganlej (2011-10-04 14:55:27)

Hej Sam
Lade i tidigare idag till på senaste Ticket: #2011091910000043
(Edit: ang den som bootade om hos er: Ticket#2011071810000049 8 aug. /Edit)

Som jag skrev där rebootade även den jag fick från er med nyinlagd firmware, när jag endast hade konfat modemet och WLAN.

Testar ett varv till nu med egen återställning så som du skriver.

Edit: Efter Reset: Körde guiden: fann telia OK, enableade WLAN med passphrase
Enda övr ändring var att sätta WLAN till endast WPA2 och AES,
...Och SMS-Notifiering så jag vet bättre när den rebootar /Edit

Återkommer senare.

4

Hur har det gått hittils?

5

Hittills OK smile
Men även tidigare har den varit OK upp till kanske tre dygn, för att ibland starta om med minuters mellanrum.
Och jag har inte varit här på kontoret idag.
Jag kom på en sak jag aktiverade förut men tills vidare låter bli: UPnP
Vi får ge den några dagar, men det ser bra ut hittills.

6

OK, vad bra! Tack för feedbacken.

Så du har iaf inte det samma gamla problem att den tappar anslutningen för ofta, korrekt?

Tack

7

Ingen ombootning ännu smile
(Inte mycket surfning sedan reset, 0,2 GB hittills och datorerna var av nästan hela dagen igår)

Dock var internetkontakten bruten nu i morse.
Modemet indikerade på sin diod att den fortfarande (eller återanslutit?) var uppkopplad i fullfart...
Men Dovadons USB-lampa var släckt och webbinterfacet sade "Okänt fel"   roll
Är det något test jag kan göra åt er i detta fall?

Bootade om via webbinterfacet och det funkade smile

Har nu aktiverat connection tracker till tre URI, varannan minut, och "Redial only" till att börja med.

8

Nu på morgonen var kontakten bruten igen.

Webbinterfacet sade "Routern kan inte koppla upp till Internet"
USB-lampan var tänd
Modemet indikerade uppkopplad på högsta

Rebootade den via webbinterface *)

Sedan, trots en kvarts timme väntan:
"Routern kan inte koppla upp till Internet"
USB *släckt*
modem indikerar uppkopplad

Drog ur och i modemet, och efter ett par minuter var jag uppkopplad, USB-lampan tänd och allt frid och fröjd.
Har varit borta hela dagen, fortfarande online, får se imorgon.

Klart är iallafall att
1) Anslutningen "tappas" ibland.  Telia, eller vädret?
2) Dovadon åtminståne ibland inte kan återuppkoppla tappad anslutning
3) Stänger man av/på ström till modemet så funkar det. (förhoppningsvis alltid)

*) Passade på att sätta connection tracker="redial and reboot after 3
attempts"

9

låter som samma sak som med tex umr, timer löser det.
eller byt/skaffa tiny som rycker ur modemet när seriella usb singnalen hänger sig !

annars byt modem märke, det har hjälpt mig ivf.

10

Mmm Tiny borde funka om det inte är mer problem nu, eller andra med den.

Nuvarande problem verkar gå att lösa bara man bryter strömmen till modemet medan 4GR bootar om.
Noterade att GR4 power LED är släckt först en kort gång, sedan flera sekunder under ombootning.
Så sätter man dit en fotodiod som styr en strömswitch för modemets kraft...
...och kanske passar på att bygga egen kraftigare 5V försörjning för modemet...
(Vi bygger just specialelektronik här...)  Kanske labbar ihop någon sådan tillsats en kväll nästa vecka.

11 Senaste redigerad av thomson69 (2011-10-10 09:44:46)

Tycker inte vi som kunder ska behöva skaffa någon ny hårdvara för att Dovado
4GR har problem

12

Morganlej skrev:

Mmm Tiny borde funka om det inte är mer problem nu, eller andra med den.

Nuvarande problem verkar gå att lösa bara man bryter strömmen till modemet medan 4GR bootar om.
Noterade att GR4 power LED är släckt först en kort gång, sedan flera sekunder under ombootning.
Så sätter man dit en fotodiod som styr en strömswitch för modemets kraft...
...och kanske passar på att bygga egen kraftigare 5V försörjning för modemet...
(Vi bygger just specialelektronik här...)  Kanske labbar ihop någon sådan tillsats en kväll nästa vecka.

jag byggde liknande till UMR, finns enkelt skiss koppling i egna byggen jag la dit för "ett tagsedan".
byggde lite olika, en som agerade "mellan" router och modem, men den körde proprietary code ägt av ett bolag, och ville inte dela med sig för denna enda funktionen utan hutlösa kostnader, var liksom jag som kodade det åt dom... och enl avtal fick jag inte återanvända koden - utan att betala - så la ner det till routern, men det jag byggt till mig själv funkar med alla routrar/usb modem jag provat hehe.

13

Jag har beställt en sån här:

http://www.electronic-software-shop.com … cw110.html

Tänkte låta den fimpa strömmen till routern om den inte har kontakt med omvärlden på ett tag.

Min 4GR i stugan hängde sig i förra veckan. I helgen, när vi var dit, kollade jag om routern var igång, och det gick att logga in på den utan problem via wlan.

Tyvärr tänkte jag inte på att bara jacka ur modemet och sätta i det igen utan jag power-cyclade routern.

Har nån kollat 4GR hårdvaran hur bökigt det skulle vara att fixa nåt som bryter strömmen till till USB-portarna?

14

När routern startar om, släcker och tänder den "Power" LED:en då?

Jag funderar på om man skulle kunna styra spänningsmatningen till USB-portarna ifrån någon av LED:arna, vilket kanske skulle kunna ta hand om hängande modem.

Jag är tyvärr ca 19 mil från min 4GR och kan inte testa just nu.

15

Sött ethernetanslutet relä det där smile

Jo det är säkert rätt trivialt att ta signalen för LED via ett mellansteg och ha en rejäl FET att bryta USB 5V.  Men den bryter ju även garantin.

Ja, lampan släcks som jag skrev ovan http://www.mobilabredband.se/forum/view … 371#p26371

16

Jag kopplade på kortet, start reset.
Men är enklare på dioderna, mon kan bli glickar pga hur usb styrs.

17

Tipo874 skrev:

Tänkte låta den fimpa strömmen till routern om den inte har kontakt med omvärlden på ett tag.

Min 4GR i stugan hängde sig i förra veckan. I helgen, när vi var dit, kollade jag om routern var igång, och det gick att logga in på den utan problem via wlan.

Tyvärr tänkte jag inte på att bara jacka ur modemet och sätta i det igen utan jag power-cyclade routern.

Har nån kollat 4GR hårdvaran hur bökigt det skulle vara att fixa nåt som bryter strömmen till till USB-portarna?

Jahapp, och det sket sig direkt.  sad

Mojen skickar inga ping, utan förväntar sig att någon annan skall pinga den. Om det inte kommer några ping på valbar tid så vickar den på reläet.

Det funkar ju inte bakom en NAT-router, så jag är tillbaka på ruta 1.

Jag har skickat en RFE till tillverkaren.

18

Tipo874 skrev:
Tipo874 skrev:

Jahapp, och det sket sig direkt.  sad

Mojen skickar inga ping, utan förväntar sig att någon annan skall pinga den. Om det inte kommer några ping på valbar tid så vickar den på reläet.

Det funkar ju inte bakom en NAT-router, så jag är tillbaka på ruta 1.

Jag har skickat en RFE till tillverkaren.

Fick positivt svar från tillverkaren:
---
Yes , it is possible to update the device firmware. We understand what you
need and agree that you are right.
We will prepare the new firmware during the next 3-5 days.
---
cool

19

@ G-Man
Du hittade alltså en sådan signal "start reset" ?

@ Tipo
Superbra av både dig och dem, det är alert kundsupport det!

20

Inte kollat fyragr, men den borde väll ha det också.

Jag kapade cb och kopplade ihop båda spänningarna till usb för att det tex sk funka bra med 220.
Routern/uppkopplingen blev stabilare.

Men ej på fyra gr så.
Men har bara en usb port på en fyra gr.

21

Jag kapade cb och kopplade ihop båda spänningarna till usb för att det tex sk funka bra med 220.
Routern/uppkopplingen blev stabilare.

Men ej på fyra gr så.

22

G-Man skrev:

?

4GR har två USB-portar, om det var det du menade.  hmm

23

Nä min fyra gr har en usb port, den är inte som andra wink

24 Senaste redigerad av Morganlej (2011-10-24 09:20:55)

Funkade bra några dagar efter min senaste postning, men sedan har det bara blivit värre.
(och nej jag har inte ändrat någon inställning)
Delvis accentueras det av att modemet tappar anslutningen allt oftare och signalstyrkan gått ned ( något som telias kundtjänst vägrar engagera sig i, men det är en annan huvudvärk )

Problemet med 4GR är

1) att den ofta inte lyckas få upp anslutningne igen utan man får vänta tills den bootar om

2) att den efter omboot ibland inte heller lyckas, så den bara bootar om och om med några minuters mellanrum, varpå även itern nätverkstrafik t.ex till skrivare och fildelning åxå är skit.

3) att den återigen börjat hänga sig, men nu på nytt sätt: LAN och även wireless indikeras av laptoparna vara uppe men surfar man till 4GR administrationssida så får jag efter ett tag "(null) 408 Request Timeout
Server: mini_httpd/1.19 19dec2003" etc. 
Ett annat symptom vid 3) är att USB-lampan fortfarande lyser, även någon minut efter man dragi t ur modemet.
Eftersom inte heller Connection tracker funktionen funkar i detta läget så är enda sättet att komma runt problemet att  skaffa pingande mojjen Tipo874 skrev om ovan, om tillverkaren har implementerat den föreslagna funktionen, och låta den strömcykla 4GR+ modem.

Det verkar tydligt att hårdvaran är kass, många här inklusive mig har ju problem att den inte ens kan uppdatera sig. Firmwareversion verkar bara påverka *hur* den krashar, inte *om*?

Jag börjar bli skitsur på detta. Inte är det bättre av att uppkopplingne har blivit mycket sämre (även med modemet direkt i en dator.  Hade uppkopplingne varit Ok hade jag köpt annat fabrikat router, men nu funderar jag på att återgå til koppar och Sjöbo Teleservice för de är inte billigast i abonnemang, men klart billigare om man räknar arbetstid ,och det bara funkade förut, utan någon som helst strypning av hastihget eller protokoll.  Nu sitter jag med sänkt täckning och skithårdvara... tills jag bestämt mig...

Edit:
4) upptäckte att den kan komma i läge att den tycker den är uppkopplad (enl USB lampa och interface) men inte är det, och samtidigt kan man inte koppla ned den via interfacets modemsidas knapp.
(några desperata försök med olika modem jag lånat och manuell återuppkoppling, just detta försök med E220 som konsekvent ger bättre upp: 0,3Mbps än E367 samt Option GI0505 c:a 0,03-0,2 Mbps  "Hurra".... .)
/Edit

25

Det känns som modemet hänger sig för mig varje Lördag förmiddag och kväll sedan Måndag kväll igen. Sedan fungerar det övriga dagar utan att behöva strömcykla den! Kan det vara något operatörs beroende eller nätbelastning? Jag har Telenor som operatör.

E367/E398 Telenor/ Dovado 4GR /Tp-link mr3420