Tråd: 4GR startar om - hjälpas åt att spåra i vilka fall det sker
Vi har avverkat ett antal firmwareversioner, provat olika inställningar och även fått en 4GR utbytt (bootade om även hos Dovado).
Likförbaskat bootar alla kombinationer inklusive den nya 4GR med firmware 5.0.11 om någon gång per dag, och i helgen två gånger på en kvart medan jag bjöd på Tradera och jag höll nästan på att stampa sönder den sedan...!!! AAARGH!
Detta även med enklaste konfigureringen jag kunde göra; autodetekterade modemet och APN - funkade direkt.
Notera att den bootar om även utan att jag aktiverat Connection Tracker.
Det är extra jobbigt att spåra felet eftersom det inte finns någon tillgänglig logg.
Dovado support har svarat bra på Tickets, men inget har förbättrats.
Det kan även vara undermålig hårdvara, åtminståne mitt förra modem var sunkigt både hos mig och Dovado i drift, och jag fick lägga det i frysen ett tag för att det alls skulle svara igen en gång jag skulle uppgradera firmware.
Eftersom Dovado varit oförmögna att hitta problemet, kanske vi som har problemet kan hitta någon gemensam nämnare för i vilka situationer den bootar om.
En intresant fråga är även hurvida de som haft detta problem med 4GR även prövat Tiny, och om den funkar bra?
Här är min situation:
Modem: Huawei E367 med firmware 11.807.05.00.00, ansluter mot telia
Nätverk internet DHCP
Ethernetkopplingar:
Min arbetsstation: PC med Mandriva Linux, GB ethernet
Nätverksskrivare Laserjet 4
WLAN Typ: WPA2 AES, 20MHz, ej MAC filter
Tre laptoppar med Mandriva Linux
Inget övrigt aktiverat/ändrat från original. (Automation Position, NAS, ...)
__Testat att vara utan betydelse
§ Connection Tracker (bootar om även med den inaktiverad)
§ Protokoll jag testat undvika, men utan effekt: bittorrent
§ Okonfigurerat SMS, NAS, mail
__Kan ej testa stänga av
§ POP och IMAP - Vi måste regelbundet kolla posten
__Övrigt
§ Den rebootar inte på natten när alla datorer är avstängda
§ Belastning i bandbredd verkar vara helt oväsentlig
§ Har hittills inte märkt någon krash när endast lokal internettrafik pågår till skrivare eller NFS filsystem.
Ett annat problem jag bara nämner att jag har men tänker lämna utanför denna tråd: Oftast får den upp modemanslutningen efter reboot, men ibland måste man plugga i/ur det, men jag brukar då slå huvudströmmen av/på istället. Detta problem har även flera andra har jag sett, om det beror på brister i skriptet ellr att modemet i sig hänger sig är ovisst. Dovado Tiny går runt detta genom att själv slå USB ström från/till och jag funderar på att bygga extern tillsats som gör så, men bäst vore ju om 4GR vore stabil till att börja med.