1

Tråd: 3GN kopplar ner

Hej alla.
Har nästan lusläst inläggen på forumet, men inte kunnat lösa mitt problem, vad jag kunnat se.
Hoppas att någon har ett litet tips om vad jag kan göra för att lösa mitt lilla huvudbry.

Jag har TRE som ISP och kör med modemet Huawei E372 och Dovado 3GN som router.
Allt är uppgraderat till senaste FW.
När jag kör med bara modemet har jag upp till 16 Mbit, men så fort jag kopplar in min 3GN så sjunker farten till mellan 1-2 Mbit.
Dessutom bryter 3GN förbindelsen ständigt vilket inte sker när jag kör med bara Huawei E372 direkt i datorn.
Har fått mail från Dovado som säger att de skickat en ny FW till TRE, men inte f-n lägger TRE ut den för uppdatering.
Mycket märkligt att det ska ta sån tid om nu en ny FW kan lösa problemet, jag menar hur måna är man om sina kunder om man inte bryr sig om att hjälpa till så fort det går.
Blir samtidigt lite fundersam när jag läser att vissa personer inte har problem med just dessa kombinationer av hård- och mjukvara som jag har?
Jaja, bunden i två år är jag i alla fall, så en lösning skulle sitta fint.

Ha de gott vänner.

PS. Tre:s support är rena skämtet. De vet tyvärr inte hur man löser problem.
Ha det gott alla.

2 Senaste redigerad av Hultarpsskogen (2011-10-06 08:25:21)

Sv: 3GN kopplar ner

Hej!!

Kan bara hålla med dig ang Tres support, de har absolut ingen aning vad de håller på med!!!
Den ena störtlöjliga förklaringen till den andra, bara uppdatera ditt ZTE modem på supportsidan
så löser det sig!! What..........ngn som hittat uppdate där???

Iaf lösningen för mig var firmware 5.0.6-3 i 3GN rotern i kombination med Huawei E367 99,9% stabilt med ingen downtime
nu de senaste 2 veckorna!!! big_smile  big_smile

Provade för att verkligen verifiera att det är ngt galet med 3GN i kombination med MF680 att koppla in det igen, jodå koppla upp, koppla ner helt oregelbundet!!! (dock mkt snabbare när det väl fungerar)

Med E367 får jag ca 15 ner och 3,5 upp, mkt stabilt och bra kollar MKT på 1080 över nätet och det har inte bråkat en ända gång för mig!! big_smile  big_smile

Funderar på att byta upp mig till E372 men tycker detta fungerar så bra nu.....vet inte får se!!??

Ha det bra!!

Claus J

3

Kolla 398 @nnars.

4

Hej igen!!

Är det inte ett 4G modem, 3G-kompatibelt???

Mvh

CJ

5

Alla 4G modem stödjer både 3G och 2G som failover

6

Hej!!

Tack för svar!!

För att göra saken kort:

Jag kan alltså använda ett 4G modem trots att det inte finns 4G där jag bor, det kommer att växla över till 3G ??
Jag kan använda 3G simkortet??

Mvh

Claus J

7

Vilket modem är det du tänker skaffa? Ställ in routern till "3G-only" läge så att den inte försöker koppla upp mot ett nät den har inte tillgång till.

Tack

8

Nu, efter en massa strul med TRE så fick jag äntligen hävt köpet. Skickade in grejorna idag och testar just nu Telenor 16/32 MBit,  Dovado 4GR och Huawei E398. Väldigt blandad speed, men rekordet är 21,27 ner och 3,35 upp med 4GR inkopplad. Mycket nöjd. (efter en dag)