1

Tråd: WLAN slutar fungera varje dag

Hej!

Har nyligen köpt en dovado 4gr men jag har lite problem.

Varje morgon blir det samma fel, det trådlösa nätverket slutar att fungera från dovado 4gr medan datorn som är ansluten via LAN fungerar som vanligt. Jag ser mitt trådlösa nätverksnamn (SSID) från alla datorer men det går inte att ansluta.

LAN - Windows 7: Fungerar som vanligt.
WLAN - Windows 7: Windows was unable to connect to <WirelessName>
WLAN - Mac OS X: Connection timedout
WLAN - iPhone: Unable to join network "<WirelessName>"

Efter en "Restart" från webgränssnittet så kan jag ansluta alla mina enheter via WLAN. Men det ska man väl inte behöva göra varje dag?

dovado 4gr inställningar
------------------------
Product Name:    4GR
Product Revision:    1.0
Reported Download Status:    Upgraded successfully
USB Modem:    Huawei 3G
Firmware Revision:    5.0.11.4909 official
Firmware build date:    2011-09-23T09:39:31Z

Connection Status: CONNECTED
Signal Strength: 61 % (3G)
IMEI Number: XXXXXXXXXXXXXXX
SIM IMSI: XXXXXXXXXXXXXXX (Telenor Sweden)
Modem internal model: E1750
Modem firmware: 11.126.07.04.00

Network Preference: Automatic (3G/4G preferred)
Access Point Name: internet.telenor.se

Activate Connection Tracker
IP Address 1: 209.85.149.103 (google ip)
IP Address 2: 209.85.149.104 (google ip)
IP Address 3: 209.85.149.105 (google ip)
Redial only (in WAN Ethernet mode: Reinitalize interface)

WLAN Properties
Wireless Band: 802.11 b+g+n
Channel: 3
Data Rate: Auto
Fragment Length: 2346
WPA Type: WPA2
WPA Cipher: TKIP and AES

2 Senaste redigerad av Sam (2011-10-01 14:09:28)

Sv: WLAN slutar fungera varje dag

Mikey,

Flera saker du kan prova:

- Testa routern någon annanstans än där du testar just nu. Kan vara på grund av radiostörning. Jag märker själv att om jag har någon granne som pumpar trafik på en 40MHz-bred kanal, då skapar det så stora störningar eftersom den grannen tar upp hela 8 kanaler medans en vanlig 20MHz tar upp bara 4. I sån fall är man tvungen att ställa om sin router till en ledig kanal. För att ta reda på vad som finns bäst tillgängligt, föreslår jag att du kör INSSIDER http://www.metageek.net/products/inssider/

40MHz är egentligen en radiobov. WLAN klienter har väldigt svårt att logga på annanstans när det finns trafik på en 40MHz kanal är i närheten. Det kanske förklarar varför du har svårt på en viss tid på dagen (granne som kollar nyheter/mail på datorn?).

- Om så är inte fallet, gör en factory reset på routern och testa från scratch.

Tack

3 Senaste redigerad av cii (2011-10-02 15:47:49)

Sam skrev:

Flera saker du kan prova:

Prova, prova, prova...
Efterföljd av reboot, reboot, reboot...  Ganska tröttsamt hmm  Varför ska kunderna prova det?  Varför kan inte Dovado göra det innan de kränger ut odugliga prylar?  Tecken på att Dovado har ingen riktigt koll på läget sad

Sam skrev:

40MHz är egentligen en radiobov.

Ta bort det då från inställningarna då.  Vad är meningen med det annars, om det bara ställer till problem?

Sam skrev:

- Om så är inte fallet, gör en factory reset på routern och testa från scratch.

Där är det en annan irriterande grej.  Tecken på att Dovado inte har riktigt koll på saken.  Hur många gånger ska man behöva göra det innan man har fått nog?

Sam skrev:

Tack

Det var så lite så  sad

Free your mind, and your OS will follow.

4

Jag testade INSSIDER och bytte kanal till det som minst antal nätverk hade. Ingen skillnad, samma fel fortfarande.

Dagen efter testade jag byta från 20MHz till 40MHz och sedan dess har WLAN fungerat utan en enda omstart.

5

Då är det du som är nu king of the airwaves.

6

Sam skrev:

Då är det du som är nu king of the airwaves.

Tyvärr Sam, jag förstår inte vad du menar.

Kan det vara bättre och stabilare att ändra till 40 Mhz? Är det där ett bra tips?

Trotts att jag inte vet hur frekvensändring kan påverka har jag följt rådet och ändrat till 40 Mhz för min 4GR blir instabilare ju längre tiden går.

Hälsn svepe                              Tele2 large 3G
                                                  Huawei E367, Firmware 11.807.05.00.00
                                                  Dovado 4GR,  Firmware 4.3.5 av 20110405
                                                  NAS Dns-320, Wireless IP-Cam

7

Har någon annan granne 40MHz påslagen?

8

Ingen aning, hur kan jag se det?

9

svepe skrev:

Trotts att jag inte vet hur frekvensändring kan påverka har jag följt rådet och ändrat till 40 Mhz för min 4GR blir instabilare ju längre tiden går.

Men, hur ska man tolka det här då:

Sam skrev:

40MHz är egentligen en radiobov.

10

Dra igång trafik på 40MHz i närhet till en annan router som kör 20 MHz. Det blir nästan omöjligt att köra någon fart på 20MHz pga störning.

11

Sam skrev:

Dra igång trafik på 40MHz i närhet till en annan router som kör 20 MHz. Det blir nästan omöjligt att köra någon fart på 20MHz pga störning.

Ok.  Jösses, jag  tror jag förstår.  Man _måste_ hålla reda på grannarnas router inställningar  neutral

12

Seriously, what's with the underscores?

13

Radioboven har stängt 40MHz och återgått till 20 MHz........vem vill störa grannarna......eller egna IP-cam? roll

14

Idag var jag tvungen att göra ett aktivt val.
Att göra mig av med en router.

Vill jag sitta med en 4G och Huawei 398 och få full pump  under en kort tid 5,10, 15 minutersom sedan fastnar runt 3mbit  för att sedan behöva stänga ned Vlanet och på igen, för att sedan  utföra samma procedur för att kunna surfa i 40 mbit igen i 10 -15 minuter innan problemet återuppstår?

Eller vill jag använda Dovado 3GN och slippa detta problem men få en maxgräns på 23mbit på mitt 4G?

Vad hade ni valt?

15

Kör du Atheros på din dator?

16

Sam skrev:

Kör du Atheros på din dator?

Ja jag kör Atheros.

17 Senaste redigerad av A-Man (2011-10-06 21:31:48)

Tror inte det är dovado generellt tyvärr.
Wlan fungerar utmärkt med 3GN.

18

Detta diskuterades här: http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3397

19 Senaste redigerad av G-Man (2011-10-06 21:51:49)

ska jag radera det då?

nu har jag gjort det så

20

andy78 skrev:

sedan fastnar runt 3mbit  för att sedan behöva stänga ned Vlanet och på igen, för att sedan  utföra samma procedur för att kunna surfa i 40 mbit igen i 10 -15 minuter innan problemet återuppstår?

Är det bara på din dator eller är andra datorer påverkade samtidigt? Vilken dator & modell har du?

Tack

21

Sam skrev:

Är det bara på din dator eller är andra datorer påverkade samtidigt? Vilken dator & modell har du?

Nämen, vill du också veta vad vi fick till middag?
Jösses, det är förfanken bara en router, inte en raket roll

22

Välkommen_cii_bot_

23

mikey.johansson skrev:

Hej!

Har nyligen köpt en dovado 4gr men jag har lite problem.

Varje morgon blir det samma fel, det trådlösa nätverket slutar att fungera från dovado 4gr medan datorn som är ansluten via LAN fungerar som vanligt. Jag ser mitt trådlösa nätverksnamn (SSID) från alla datorer men det går inte att ansluta.

LAN - Windows 7: Fungerar som vanligt.
WLAN - Windows 7: Windows was unable to connect to <WirelessName>
WLAN - Mac OS X: Connection timedout
WLAN - iPhone: Unable to join network "<WirelessName>"

Efter en "Restart" från webgränssnittet så kan jag ansluta alla mina enheter via WLAN. Men det ska man väl inte behöva göra varje dag?

Välkommen till klubben. Startar om mitt WLAN 1-3 gånger om dagen. Routerns placering (hemma, jobbet osv), PC eller Mac, iPhone eller annat samt inställningar (frekvenser osv) har inte gjort ett dugg skillnad....
Bara hoppas på en update...

24

Modrax skrev:

Välkommen till klubben. Startar om mitt WLAN 1-3 gånger om dagen. Routerns placering (hemma, jobbet osv), PC eller Mac, iPhone eller annat samt inställningar (frekvenser osv) har inte gjort ett dugg skillnad....
Bara hoppas på en update...

Då är jag inte ensam, jag har iaf skickat in en logfil från routern till DOVADO och kommer de inte fram till något så åker jag in med den och kräver en ny alternativt pengarna tillbaka.

Kan tillägga att jag numera inte använder USB-modem längre utan jag har internet via WAN porten och det är samma problem fortfarande.

25

Hej!

Jag har samma problem. La ett supportärende hos Dovado igår, men har ej fått återkoppling än.

Fenomenet är samma hos mig, d v s att enbart WLANet går ner. SSID syns i luften, men det går ej att ansluta. LANet går som vanligt, liksom bredbandsanslutningen. Routerns web-interface är åtkomlig via LANet. Om routern startas om funkar WLANet som vanligt igen.

Jag har provat 4.3.3, 5.0.5, 5.0.11 och 5.0.12. Har också provat factory reset. 4.3.3 förefaller mest stabil. Ger ungefär 1 dygn innan det hänger sig. 5.0.12 hängde sig WLANet inom en timme.

Igår hittade jag en gammal tråd om problem före 4.3.3, där det nämndes att WPA2 och TKIP inte mår bra tillsammans. Jag ändrade därför WLAN -> Authentication till WPA2/AES. Innan hade jag factory default-värdet som var TKIP/AES. Det verkar ha gjort 5.0.12 lika stabilt som 4.3.3, d v s det höll ungefär ett dygn. För stunden kör jag 5.0.12, men det hade hängt sig igen nu på f m.

Har även m h a inSSIDer provat olika kanaler, samt 20MHz och 40 MHz => ingen skillnad i stabilitet.