1 Senaste redigerad av Arof (2011-10-12 19:42:14)

Tråd: Dovado med stora kvalitets problem som ej avhjälpts under åren.

Har svurit sedan Maj då jag köpte dovados 4GR med hastighetsproblem lämnar ca 2/3 av modemets kapacitet på 3G  som inte har kunnat avhjälpas på kortare tid.
Har läst på flera forum där det mest handlar om problem med dovado produkter ex WIFI räckvidden där antennen på dovado skulle vara ansluten till en SMA kontakt. USB kontakterna för nära varandra så man kan endast får plats med modemet om man inte har förlängningskabel, ej åtgärdat med horisontell USB kontakt.  Nu problem med uppgradering där man billigt och tämligen enkelt kan ladda programvaran i ett temp minne kolla checksumman och om den är rätt lägga över programmet i arbetsminne. Enkelt hade också varit att man laddat uppgraderingen via USB. Skall ett företag överleva MÅSTE kvaliteten vara sådan att man inte behöver ta hand om problem istället för att förbättra och vidareutveckla. Jag måste säga att kundservicen har varit bra och tur det då problemen är så stora för en liten produkt. Hade jag läst på flera forum innan jag köpte dovado hade det blivit en annan 3G router. Konsumentprodukter skall vara enkla och idiotsäkra.
Har hittat TL-MR3420 till 1/3del av priset!!!! Skall återlämna modemet till Kjell&.... och köpa ett nytt till 1/3 del av dovados pris. Antar att om något år finns det flera tillverkare på 3G o 4G routrar.

2

Sv: Dovado med stora kvalitets problem som ej avhjälpts under åren.

Curt, vad är det för firmware, operatör och APN du använder på ditt E1820?
Tack

3 Senaste redigerad av Arof (2011-10-03 06:57:04)

Kollades 11 10 03   08 55 37.

4

....som betyder???

5 Senaste redigerad av Arof (2011-10-12 19:24:29)

2012 Oktober dag 03 (idag)   kl 08 timme,  55 minuter,  10 sekunder
skrev fel skall vara år 2012 istället för 11.
Livsviktigt för alla företag är kvallitet i produktsortimentet. Det har gått för LÅNG tid sedan 4GR kom ut tills routern börjar fungerar som man hoppas med 5.11 Det byggs upp för mycket frustration med att när man är ensam på hemmanätet ansluter 1820 till datorn istället för routern för att få acceptabel hastighet. På Ericsson tog vi tillbaka utrustning eller bytte utrustning så snart ett allvarligt fel visade sig. Hastighetsproblem, nedkoppling, kort räckvidd på WIFI och USB uttaget är allvarliga nog för att stoppa leveranser och åtgärda. Hastigheten som 4GR hanterar är ju inte särdeles hög även för 4G.

6

Tillbaka till mitt ursprungliga frågan?

Tack

7

Arof skrev:

Hastigheten som 4GR hanterar är ju inte särdeles hög även för 4G.

Räcker inte +90Mbps?

Jag fick 100Mbps hemma på 96% signalstyrkan.

http://www.youtube.com/watch?v=I5qzaQZdHWw

8

Arof skrev:

Antar att om något år finns det flera tillverkare på 3,4G switchar istället för routrar.

Vad avses med en 3,4G switch?

9

Ett enkelt sätt att få en överblick på dataöverföringar är att mäta antal NAC man erhåller i de olika länkar som signalen passerar. Det är vi kunder som vill ha samma utdelning på en dataöverföring som du har. Jag har en signalstyrka som varierar mellan 45-55% men modemet mäter inte i realtid så jag kan rikta eller förändra modemet så att jag får bästa mottagning. Hastigheten med modemet i datorn ger ca 30% högre hastighet än via routern mätt under natten då många tidluckor står till förfogande. Om man stänger av routern några sekunder verkar det som man får högre hastighet erteråt vilket kan tyda på att någon buffer eller stack är full i routerns processorsystem. Likaså är jag inte störd av några grannar med trådlösa LAN. Flaskhalsen ligger mellan modem och dator.

10

Pratar du om 3G eller 4G nu?

Vad har ditt Huawei E1820 för firmware och APN om vi ska återproducera din setup? Jag antar att du kör fortfarande Huawei E1820 som modem eller har det ändrats till 4G, med tanke på ditt senare inlägg?

Tack

11

Är 4G nätet uppbyggt med tidsluckor, och inte packetdata?
Hur stor är en tidslucka i 4gnätet?

12

Curt, vilket firmware och APN var det på ditt E1820?

tack

13

Jag tror faktiskt det kan vara fel på själva hårdvaran, modermodemet, själva hjärtat i hårddisken som inte fungerar...   lol

14

Hej Sam
Tele2.
Hu 1820, 3G
Curt