Tack! Det ger mig lite mer ork att svara själv med tanke på att jag kan lika väl be folk hela tiden att fylla i supportfomulären. Många av er behöver inte support, men har funderingar (och sedan finns det folk som har noll tålamod eller förståelse på hur vi jobbar eller vad vi har åstadkommit hittils, speciellt med 4G. Att läsa saker som att vi inte klarar av lägga in stöd för ett visst 4G modem är bara tråkigt eftersom vi är första med 4G/LTE modem stöd, och får kontinuerlig efterfråga från operatörer i andra länder....) och jag kan hoppa in med svar.
Jag är ingen übertekniker (jobbar inom sales), så jag ska presentera vad jag vet om ämnet du tog upp så gott jag kan.
PPP= Point to Point Protocol. På modem kallar man det också RAS (Remote Access Server), för att PPP "ringer upp" en RAS infrastruktur i det mobila nätverket och blir utdelat en IP address. Det är det gamla "dial-up" authentiserings metoden som har klarat sig ganska bra ändå från de gamla 100bits modem på 1600-talet tills 21Mbps och 42Mbps modem dök upp på 3G marknaden.
Problemet med PPP är att den har ganska tjock overhead, och man tappar ganska mycket från en hastighets perspektiv eftersom det är mycket bil, men klarar av för lite gods. Typ som en gammal Porsche.
På vissa 21Mbps modem (som Huawei E367) har vi infört så kallad NDIS-läge (Network Driver Interface Specification), som vi också inom industrin bara kallar för Ethernet. Ethernet har väldigt lite overhead, och därmed klarar av den bilen rymma in väldigt mycket gods. Typ som en Volvo XC90 med alla stolar nedfällda.
Alla hastigheter snabbare än 42Mbps KRÄVER NDIS stöd om man ska verkligen komma över en viss trösköld (ligger på runt 13Mbps), och det störst betydelse för främst 4G, där förväntan är "LUDICROUS SPEEDS" (tänker på Spaceballs: http://www.youtube.com/watch?v=wI4tevra8Lg) hastigheter.
Så, tillbaka till din fråga....det finns inget sätt att välja det manuellt på våra routrar, eftersom vi kopplar med den metoden som finns tillgängligt (vi föredrar NDIS förstås) på modemet. Alla 4G modem (och vissa 3G modem) använder NDIS oberoende om man kopplar upp till 2G, 3G eller 4G.
Tack