26

Sv: UMR och nyare modem

Varje gång vi uppdaterar nånting på modemet (t.ex stöd för NDIS, SMS eller bara en fix), då uppdaterar vi beteckning av firmware releasen på denna lista.

Huawei E367 fungerar på 4.3.3; det är därför man får läsa release notes om man är osäker.

27

Tack för info om E367 och UMR Sam, men jag är nog för trött för att kunna läsa ut den informationen ur release notes.

Hälsn svepe                              Tele2 large 3G
                                                  Huawei E367, Firmware 11.807.05.00.00
                                                  Dovado 4GR,  Firmware 4.3.5 av 20110405
                                                  NAS Dns-320, Wireless IP-Cam

28

@JonasB
SORRY...det var inte meningen att förstöra din tråd!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

29

Sam skrev:
svenix skrev:
Sam skrev:

Vad är fel med ditt gamla USB modem, och vilket nytt modem syftar du på?

Det är inget fel på mitt gamla modem annat än att det är ett 7,2 Mb/s modem.
Det nya modemet jag skulle önska stöd för i UMR är E367 som följde med i Tre:s kontantkortspaket.

Den funkar med UMR, sedan länge.

Det fungerade inte när jag provade. Får väl prova igen och dubbelkolla att jag har den senaste firmwaren 4.3.3.

Som sagt, informationen är inte speciellt tydlig om detta. I tabellen anges 5.0.3 som den lägsta version som stöder E367 och 5.0.3 finns inte till UMR. Jag har nu tankat ner och läst release notes som enligt Sam skall klargöra det hela. Klistrar in härunder kompletta release notes för 4.3.3 och 4.2.5. Ingenstans i någon av dem står om ev. stöd för E367...

Release Notes - Latest changes:

Firmware Release Date: 2010-11-16
Firmware File: 4.3.3
WINDOWS EXPRESS UPGRADER FIRMWARE IN BINARY FORMAT (ZIP)
FIRMWARE ARCHIVE

UPDATE SINCE 4.3.2:
Enhancements: 
Improved Connection Tracker's Failure Handling.
Corrected a reported issue concerning clash between Custom DNS entry and DNS servers received from USB modem.
RELEASE NOTES FROM FIRMWARE 4.3.2:
New Features: 
E-mail notifications of Consumed Internet Traffic Reports now support encryption protocols such as TLS/SSL (Gmail, amongst others). Located on SYSTEM->E-MAIL page.
A field for custom subject line in the e-mail notifications section (SYSTEM->E-MAIL page).
Introduced Loopia as new Dynamic DNS service provider on SYSTEM->DNS page.
Enhancements: 
Improved redundancy with DynDNS.org as Dynamic DNS, located on SYSTEM->DNS page.
ôDim Over Timeö feature in Home Automation now allows shorter time intervals.
New Modems: 
Supported USB Mobile Modems    Mobile Technology    SMS Support
Huawei B160 Fixed Cellular Terminal    3G/HSUPA    No
Option iCON XY    3G/HSPA+    Yes
ZTE MF100 (O2 United Kingdom)    3G/HSDPA    Yes
ZTE MF662 (Cosmote Romania)    3G/HSPA+    No

========================================

Firmware Release Date: 2010-07-21
Firmware File: 4.2.5

New Modems: 
Supported USB Mobile Modems    Mobile Technology    SMS Support
Onda MW823UP (Wind Italy)

30 Senaste redigerad av Sam (2011-09-28 22:11:28)

Jag har testat E367 ikväll på UMR med 4.3.3. Har du kollat vilka firmwares du har på både modemet samt routern? Tänk på att E367 i PPP läge är densamma som E1820. Inga anpassningar behövdes göras på dåtiden. Det är så med majoritetetm av Huawei modem.

31

Första jag hittar är på 3GN:

Firmware Release Date: 2011-04-08
Firmware File: 5.0.1

Huawei E367
 3G
 YES

Huawei E372
 3G
 YES

32

Sam skrev:

Jag har testat E367 ikväll på UMR med 4.3.3. Har du kollat vilka firmwares du har på både modemet samt routern? Tänk på att E367 i PPP läge är densamma som E1820. Inga anpassningar behövdes göras på dåtiden. Det är så med majoritetetm av Huawei modem.

Din kunskap är imponerande Sam och likaså din outröttliga vilja att svara på alla knepiga frågor du får här i forumet. Du ska ha en eloge för att du alltid ställer upp och försöker hjälpa till!  smile

Nu har jag bara en dum fråga för du nämner något jag aldrig hört förut. "PPP-läge" vad är det? Och hur ställer jag i så fall in det?

33 Senaste redigerad av Sam (2011-09-29 08:17:26)

Tack! Det ger mig lite mer ork att svara själv med tanke på att jag kan lika väl be folk hela tiden att fylla i supportfomulären. Många av er behöver inte support, men har funderingar (och sedan finns det folk som har noll tålamod eller förståelse på hur vi jobbar eller vad vi har åstadkommit hittils, speciellt med 4G. Att läsa saker som att vi inte klarar av lägga in stöd för ett visst 4G modem är bara tråkigt eftersom vi är första med 4G/LTE modem stöd, och får kontinuerlig efterfråga från operatörer i andra länder....) och jag kan hoppa in med svar.

Jag är ingen übertekniker (jobbar inom sales), så jag ska presentera vad jag vet om ämnet du tog upp så gott jag kan.

PPP= Point to Point Protocol.  På modem kallar man det också RAS (Remote Access Server), för att PPP "ringer upp" en RAS infrastruktur i det mobila nätverket och blir utdelat en IP address. Det är det gamla "dial-up" authentiserings metoden som har klarat sig ganska bra ändå från de gamla 100bits modem på 1600-talet  lol  tills 21Mbps och 42Mbps modem dök upp på 3G marknaden.

Problemet med PPP är att den har ganska tjock overhead, och man tappar ganska mycket från en hastighets perspektiv eftersom det är mycket bil, men klarar av för lite gods. Typ som en gammal Porsche.

På vissa 21Mbps modem (som Huawei E367) har vi infört så kallad NDIS-läge (Network Driver Interface Specification), som vi också inom industrin bara kallar för Ethernet. Ethernet har väldigt lite overhead, och därmed klarar av den bilen rymma in väldigt mycket gods. Typ som en Volvo XC90 med alla stolar nedfällda.

Alla hastigheter snabbare än 42Mbps KRÄVER NDIS stöd om man ska verkligen komma över en viss trösköld (ligger på runt 13Mbps), och det störst betydelse för främst 4G, där förväntan är "LUDICROUS SPEEDS" (tänker på Spaceballs: http://www.youtube.com/watch?v=wI4tevra8Lg) hastigheter.

Så, tillbaka till din fråga....det finns inget sätt att välja det manuellt på våra routrar, eftersom vi kopplar med den metoden som finns tillgängligt (vi föredrar NDIS förstås) på modemet. Alla 4G modem (och vissa 3G modem) använder NDIS oberoende om man kopplar upp till 2G, 3G eller 4G.

Tack

34

@Samir

Jag känner inte att jag fått svar på min ursprungliga fråga.

Finns det support för E372 i senaste mjukvaran och, om inte,  finns det någon möjlighet för att få det i framtiden?

/JonasB

35

Finns inte och den kommer inte heller på UMR.

Det är en 42Mbps modem, som har blivit introducerad i år. Vi har slutat utveckla firmwares till UMR i November 2010.

Tack

36

Vill bara bekräfta att E367 fungerar på UMR med firmware 4.3.3.  smile

Tydligen hade jag något fel på mitt 3 SIM-kort... Jag har nu låst upp mitt E367 med dc-unlocker och provat med SIM-kort från Comviq och Halebop och det fungerar i båda fallen.

37

Ja, den fungerar med UMR 4.3.3

38

Jag vet det Sam. Vi klarade ut det tidigare här i denna tråden och jag är mycket tacksam för ditt stora engagemang!  smile

Ville bara meddela att det nu fungerar även för mig.  wink

39

Sorry....hjärnsläpp. Trodde det var en fråga. Don't ask me why! Lång vecka på forumet!   big_smile