1

Tråd: UMR och nyare modem

Funderar på att uppgradera mitt abonnemang till ett snabbare och då skulle jag få ett Huawei E372.

Min fråga är om det modemet fungerar i UMR plus en mer generell fråga hur UMR hanterar nyare modem med högre hastighet, jag vet att det finns begränsningar i CPUn men jag är ganska nöjd om jag kommer upp i 20Mbps  smile

/JonasB

2

Sv: UMR och nyare modem

Tyvärr verkar Dovado inte vilja stöda nyare modem i UMR:en. Jag har tidigare efterfrågat detta men svaret blev att UMR prestanda inte räcker till för de nya modemens hastigheter.

Jag tycker liksom du att det hade varit trevligt om UMR stödde de nya modemtyperna med den hastighet den klarar. I verkliga livet får man sällan hastigheter över 20-22 Mb/s även om reklamen förespeglar något annat...

UMR:en är ju också Dovados klart bästa och stabilaste produkt utan alla de problem som varit med de nyare modellerna. Så lite fräschare modemstöd i den hade varit tacknämligt. Men Sam m.fl på Dovado verkar inte vilja gå den vägen tyvärr...

3 Senaste redigerad av Sam (2011-09-28 12:12:25)

svenix skrev:

UMR:en är ju också Dovados klart bästa och stabilaste produkt utan alla de problem som varit med de nyare modellerna. Så lite fräschare modemstöd i den hade varit tacknämligt. Men Sam m.fl på Dovado verkar inte vilja gå den vägen tyvärr...

Excuse me? Ska vi lägga in 4G stöd också? Läs denna recension vi fick nyligen (strax innan version 5.0.11 kom ut) på Dustin, där 4GR fick 2 ut av 5 stjärnor:

"Blev lite besviken, jag har 4G abonnemang via Tele2, hade tänkt att routern skulle dela min uppkoppling till flera datorer. Javisst den kopplar upp fint, men med mycket lägre hastighet. I datorn för jag 100 mbit (jag skämtar inte, har säkert en av de bättre uppkopplingarna i Sverige) men när jag kör via Dovadon, så får jag bara ut 65mbit, vart tog de övriga 35mbit vägen? De har strypt hastigheten på 4G, så du uppnår inte ens till 80mbit som utlåvas som maxhastighet. Nä, detta måste de fixa på Dovado om de vill behålla 4G märkningen, just nu känns det inte som 4G."

See my point?

4

Sam skrev:

See my point?

Njanej...ni kunde ju åtminstone ha UMR:en (som tex "utgången") med senaste info kvar på er modemsida! http://www.dovado.com/index.php?option= … p;Itemid=5

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Ligger under Discontinued på Support sektionen.

6

Sam skrev:

Excuse me? Ska vi lägga in 4G stöd också?
See my point?

Nej, jag efterfrågar inte 4G stöd. Vill jag ha det så köper jag en ny router.

Jag förstår om ni är trötta på folk som inte orkar ta reda på fakta om hur deras router fungerar innan de gnäller men för oss andra som har en produkt som vi är nöjda med, och förstår begränsningen, men som ska byta till ett snabbare modem för att komma upp lite i hastighet och som är hänvisade till modem av nyare modell så skulle det va glädjande om ni kunde tänka er att hjälpa oss.
Ni skulle kunna lägga till en disclaimer att även om modemet stöder högre hastighet så begränsas den av routern och att det inte finns något att göra åt det än att byta till nyare  smile

Ett alternativ skulle kunna va att hjälpa oss fixa uppdateringar själva  wink

/JonasB

7

Sam skrev:

Ligger under Discontinued på Support sektionen.

Va lustigt, den låg inte där i morse  wink

/JonasB

8

Ja...va bra, men det finns ju ingen info alls om routerns "Availability date" att läsa! Dåligt!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

9

Micke skrev:

Ja...va bra, men det finns ju ingen info alls om routerns "Availability date" att läsa! Dåligt!

Huh? Den är inte längre available. Availability date var May 2008.

10

JonasB skrev:
Sam skrev:

Excuse me? Ska vi lägga in 4G stöd också?
See my point?

Nej, jag efterfrågar inte 4G stöd. Vill jag ha det så köper jag en ny router.

Jag förstår om ni är trötta på folk som inte orkar ta reda på fakta om hur deras router fungerar innan de gnäller men för oss andra som har en produkt som vi är nöjda med, och förstår begränsningen, men som ska byta till ett snabbare modem för att komma upp lite i hastighet och som är hänvisade till modem av nyare modell så skulle det va glädjande om ni kunde tänka er att hjälpa oss.
Ni skulle kunna lägga till en disclaimer att även om modemet stöder högre hastighet så begränsas den av routern och att det inte finns något att göra åt det än att byta till nyare  smile

Ett alternativ skulle kunna va att hjälpa oss fixa uppdateringar själva  wink

/JonasB

Vill ni labba själva så har ni GPL-koden till UMR
http://www.dovado.com/index.php?option= … ;Itemid=19

Förmodligen ett mindre helsike att försöka sätta sig in i för en utomstående utan gedigen Linux-kunskap men där finns den om ni vill fixa egna drivers för nya modem till UMR... Men den som vet vad han gör kan säkert fixa det.

11

Sam skrev:
svenix skrev:

Excuse me? Ska vi lägga in 4G stöd också? Läs denna recension vi fick nyligen (strax innan version 5.0.11 kom ut) på Dustin, där 4GR fick 2 ut av 5 stjärnor:

"Blev lite besviken, jag har 4G abonnemang via Tele2, hade tänkt att routern skulle dela min uppkoppling till flera datorer. Javisst den kopplar upp fint, men med mycket lägre hastighet. I datorn för jag 100 mbit (jag skämtar inte, har säkert en av de bättre uppkopplingarna i Sverige) men när jag kör via Dovadon, så får jag bara ut 65mbit, vart tog de övriga 35mbit vägen? De har strypt hastigheten på 4G, så du uppnår inte ens till 80mbit som utlåvas som maxhastighet. Nä, detta måste de fixa på Dovado om de vill behålla 4G märkningen, just nu känns det inte som 4G."

See my point?

Sorry Sam, jag ser inte riktigt din "point". Som JonasB så tydligt uttryckt så förväntar vi nöjda UMR-ägare inte någon 4G-support eller liknande finesser. Men vi skulle vara glada och tacksamma för support för de nyare modem som nu säljs i de vanligaste 3G-paketeringarna.

Och vi förstår att vi i så fall får leva med den hastighetsbegränsning som finns i hårdvaran i UMR. Det är våran "point" och förhoppningsvis kanske du förstår den även om Dovado som företag inte vill gå oss till mötes.

Jag hoppas verkligen att någon entusiast kan ta sig an Linux-koden och implemetera stöd för nyare modem. Det är väl vårt sista hopp i denna fråga.

12

Vad är fel med ditt gamla USB modem, och vilket nytt modem syftar du på?

13

Sam skrev:

Jag har ett 6Mbps modem idag och det har blivit lite långsamt sen jag "kom på" att man kan kolla på streamad tv  smile

Tänkte teckna ett nytt abonnemang på 3 och nästa nivå är 32Mbps, med det följer ett Huawei E372.

/Jonas

14

Sam skrev:

Det är inget fel på mitt gamla modem annat än att det är ett 7,2 Mb/s modem.
Det nya modemet jag skulle önska stöd för i UMR är E367 som följde med i Tre:s kontantkortspaket.

15 Senaste redigerad av Euran (2011-09-28 16:27:26)

Det funkar med UMR.Om du har den sista uppdateringen...

16

svenix skrev:
Sam skrev:

Det nya modemet jag skulle önska stöd för i UMR är E367 som följde med i Tre:s kontantkortspaket.

Den funkar med UMR, sedan länge.

17

Och hur funkar E372 då?

/Jonas

18

Det är nog många som saknar hela UMR-kolummen...
http://img708.imageshack.us/img708/7708/umr1.png

19

Vi har inte stöd för modem snabbare än 21mbps på UMR'n. Nu kostar ett kompatibelt 21Mbps pinne 200 spänn.

UMR'n har vi plockat bort från den listan i slutet av Juni när vi introducerade TINY. Vi sålde vårt sista UMR låååångt innan dess, kan jag lungt säga.

Tack

20

Hallo...vill du inte förstå vad jag menar?
Det behövs inte någon firmwareupdate, man vill bara veta vilka modem som stöds i UMR:en.

21

Why didn't you just say so?? ;-)

UMR's sista release var 4.3.3. Kolla modem listan och jämför.

22

Sam skrev:

Kolla modem listan och jämför.

Jaja..det är just den (för UMR) som har försvunnit eller ni gömmer den någonstans? hmm

23

Micke skrev:

Det behövs inte någon firmwareupdate, man vill bara veta vilka modem som stöds i UMR:en.

@Micke
Rubriken på den här tråden var "UMR och nyare modem" så vill du veta något annat så kan du starta en egen tråd.

Jag för min del vill fortfarande veta om möjligheten för stöd för E372?

/JonasB

24

Det är ett och samma lista Micke. http://www.dovado.com/modems

Sedan har du release notes också på http://www.dovado.com/firmware

25

Sam skrev:
svenix skrev:
Sam skrev:

Den funkar med UMR, sedan länge.

Nu tycker jag att det är dubbla budskap här. Du, Sam säger ovan att UMR stöder E367 men på annat ställe hänvisar du till lista och där står:

Huawei E367     5.0.3     Yes
Huawei E372     5.0.3     Yes

UMR's sista release var 4.3.3 skriver du också och då betyder det väl att UMR inte stöder E367?

Hälsn svepe                              Tele2 large 3G
                                                  Huawei E367, Firmware 11.807.05.00.00
                                                  Dovado 4GR,  Firmware 4.3.5 av 20110405
                                                  NAS Dns-320, Wireless IP-Cam