1

Tråd: Kan man stänga av firewall i Routern?

Hej har problem att få min Apple TV och min iPhone att få kontakt med iTunes via Dovado Tiny Wifi. De kommer inte upp och "port 3689" visas som felmeddelande.

Vet någon hur man får Apple TV och iPhone att komma igenom routern så att iTunes kan se dessa. Stänga av Dovados firewall?!

Routern är det enda ja bytt så ja vet att det är där problemet ligger. Funkade klockrent förut.

2

Sv: Kan man stänga av firewall i Routern?

APN?

3

APN: bredband.tre.se

Men alltså alla kommer åt internet, men de verkar inte hitta varandra. Och de ligger på samma ip bara sista siffran skiljer. Allt går via WLAN.

4

Någon som vet om inställning i Dovadon typ "client separation" som ställer till det i mitt fall?

Prylarna på samma nätverk hittar inte varandra. Även om ja öppnat mängder med portar. Ja blir snart tokig. Alla andra routers ja haft har det inte varit några bekymmer med att prylarna kan kommunicera med varandra på samma nätverk.

5

När du introducerar en ny router, då kan dina datorernas brandväggs inställningar ändra sig. Dubbelkolla det.

6

Hej,
Jag har samma problem, men jag har inte fått upp något felmeddelande om port 3869.

Jag har Dovado Tiny som router och internet funkar utmärkt för alla mina enheter (en PC, en Mac, en iPhone och en Apple TV), men de hittar inte varandra. Alla är inloggade på samma ID på Hemmadelning, men det kommer inte upp några delade enheter i Itunes. Jag har senaste uppgradering på alla programvaror inkl. Itunes, router, ATV och Iphone.

Jag har tittat på brandväggsinställningar på datorerna och det verkar vara i sin ordning, och det borde ju inte vara där skon klämmer när alla enheter har samma problem. Jag har försökt stänga av all möjlig säkerhet på routern.

Någon som har en idé om det kan vara Tiny som ställer till problem?

//Björn

7 Senaste redigerad av staf (2011-09-12 21:19:30)

Hej!

Även jag har problem att komma åt mina enheter på insidan av TINY routern trots att alla enheter ligger i samma subnät.

I mitt fall är det min samsung tv och blu-ray spelare jag inte kommer åt via samsung remote appen i min android mobil.

Bytte för 2 veckor sedan från en Ericsson w25 där allt funka till TINY med hua E398 sw 5.0.6.

Innan jag skrev detta prova jag att byta tillbaka till min W25:a och då hoppa allt igång igen.

Något känns knas med subnätet på tiny routern. Tycker jag provat allt i menyerna.

Kan jag ha missat något?

8

Hej.
Jag har samma problem som BjornH. två pc, en mac och en iphone i samma nätverk. Internet fungerar utmärkt och jag kommer åt alla datorer i nätverket. Men med apples grejer funkar det inte (home sharing, remote app på iphonen). Har nyss bytt från telia adsl med netgear router till telenor 4g och tiny. funkade fint med gamla setupen...
Har kollat brandvägg och pulat allt ja kan med inställningarna i routern men får det inte att lira.
Tacksam för hjälp!

9

Någon mer än trådskaparen som får "port 3689"-meddelande?

10

Nej, jag har inte fått något felmeddelande om port 3689.

11

Nej inga felmeddelanden. Det bara fungerar inte. Jag misstänker bonjour tjänsten eftersom allt de programfunktioner som inte fungerar utnyttjar den. Har provat både ominstallation och reparation men fortfarande ingen lycka. Kan det vara något med TINY som inte lirar med bonjour kanske?

12

Vill bara tillägga att jag har samma problem med Tiny.
Har testat nya iOS 5 beta 7 med Wi-Fi sync till iPhone. Funkar klockrent hemma med Airport Extreme (inte så konstigt att det funkar) men med Tiny så är det tvärstopp. Att slå på UPNP i Tiny gör ingen skillnad.

13

Är det någon som har lyckats komma runt problemen med kombinationen Tiny och Hemmadelning?

14

Bjorn,

Ladda ner 5.0.11 från www.dovado.com den borde lösa ditt problem.
//M

15

Tack, det funkar nu.

16

Samma här, funkar! Tack!!

17

Efter uppgradering till 5.0.11 så kan jag få IOS 5 Beta 7 Wi-Fi sync mellan iPhone och iTunes att fungera ibland. En stor förbättring. Jag avvaktar tills Apple släpper IOS 5 för att testa vidare.

18

Jag har haft samma problem som ovanstående.
Gjorde en uppdatering, som visserligen krånglade och jag tvingades till en reset. Med det hela väl avklarat fick jag till delningen och airplay i 5 minuter innan det gav sig igen. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta till för knep, fler med samma problem eller lösning?

19

arvidvikman skrev:

Jag har haft samma problem som ovanstående.
Gjorde en uppdatering, som visserligen krånglade och jag tvingades till en reset. Med det hela väl avklarat fick jag till delningen och airplay i 5 minuter innan det gav sig igen. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta till för knep, fler med samma problem eller lösning?

OK, kan du detaljera allt på http://www.dovado.com/contactsupport ?

Tack

20

Hej igen. Efter senaste uppdateringen verkade problemet vara löst. Men efter en tids användande så har det visat sej vara mycket ostabilt. Fungerar ibland och ibland inte. Har provat med flera ios prylar och div omstarter mm men inte lyckats hitta något mönster... Det fungerar helt enkelt bara ibland. Mycket frustrerande! Någon som har samma problem eller ännu bättre, en lösning?

21 Senaste redigerad av cii (2011-10-12 17:03:13)

Sam skrev:

Nu har jag sett den här uppmaningen en gång för mycket  hmm

Vad är det för vinst att hålla de här grejerna undan för nyfikna ögon?
Detaljerna är intressanta för allmänheten, men vad som är även mer intressant är svaren.  Dem har alla Dovado kunder nytta av, kan man lungt säga, inte sant?

Free your mind, and your OS will follow.

22

cii skrev:
Sam skrev:

Detaljerna är intressanta för allmänheten, men vad som är även mer intressant är svaren.  Dem har alla Dovado kunder nytta av, kan man lungt säga, inte sant?

Det är väl ingen som hindrar dig från att göra det? Vad är det för konstigt med att vi primärt vill sköta support i vårt supportsystem?

23

Markus L skrev:
cii skrev:
Sam skrev:

Det är väl ingen som hindrar dig från att göra det?

Ingen, om du tror det finns en poäng i det.

Markus L skrev:

Vad är det för konstigt med att vi primärt vill sköta support i vårt supportsystem?

Jösses...  Hade det varit enstaka hänndelser, hade jag nog kunnat svälja det.  Men jag undrar så mycket som: varför ska era kunder behöva göra det jobbet.  Era administrativa problem får ni lov att sköta själva, inte lägga det jobbet över på kunderna  yikes

Free your mind, and your OS will follow.

24

Hej,

Precis som ni andra skriver här kan inte era enheter hitta varandra fast dem är i samma WLAN. Det går utmärkt att komma åt Internet.

- Router Dovado TINY med SW 5.0.11
- iPhone 3GS med iOS5
- iTunes 10.5
- Macbook

Vad jag vet ska man inte behöva slå på Hemmadelning för att iPhonen ska visas i ITunes. Är det ngn av er som lyckades hitta era enheter iTunes efter uppdateringen till senaste iTunes och iOS5? Hur isf?

Vore utmärkt om t ex Apple Extreme/Airport hade en ingång för USB-modem :-).

25

Jag har samma problem som andra beskriver tidigare i den här tråden.
Får inte airplay att funka (symbolen för airplay dyker inte upp) från tex min iPad till AppleTV:n.

Ser på Dovado's sida att man släppt en 5.0.12 firmware som tydligen löser detta.
Den vill jag ju lägga vantarna på, men som jag fattar det är jag låst till att hämta uppdateringar från 3 eftersom att jag har deras mobila bredband. Och där (3's support) finns i dagsläget bara en version "5.0.11-3" som alltså inte är latest and greatest från Dovado.

Förstår att frågan borde ställas till 3 kanske, men är det någon här som har någon kommentar till detta?
Någon som vet nåt sätt att komma runt detta i väntan på att 3 får tummen ur?