1

Tråd: 4GR + Tellstick kommando tappar nätet

Har satt ihop 4GR + icon 505 modem + tellstick + waveman mottagare. Har pysslat i flera dagar med prylarna, bl a uppdaterat till senast firmware på 4GR (5.0.5) och modemet (3.19.0).

Så fort jag skickar ett automation kommando, antingen från routerns webbgränssnitt eller iphone-appen så tappar routern alltid kontakten med internet. Det är inte ens alltid som routern uppfattar att den faktiskt tappat kontakten. Enda säkra sättet att få igång den igen är genom att bryta strömmen och starta om.

Något tips, finns det någon äldre firmware som kan var stabilare?

/tommy

2

Sv: 4GR + Tellstick kommando tappar nätet

Gör en ticket på dovados webb.

3

Jag har precis samma problem, har det kommit upp någon lösning? jag har förövrigt även uppdaterat till 5.05

4

Har du provat att göra factory reset och petat in alla inställningar igen?

5

Måste erkänna att jag när jag fick den nollade den helt och därefter satte i tellsticken, problemet uppdagades och sen uppdaterade jag till 5,05 och problemet var kvar.

Men när jag kommer hem ikväll så ska jag prova att nolla den igen

6

Sam anser det vara lösningen på många 4gr problem, så prova detta först.
Tack.

7

Har nu provat att göra F reset på routern och knappa in allt igen men samma fenomen återkommer.
Skickar jag ett kommando med tellsticken (sitter i port 2) så stängs internet direkt och 5 s senare så släcks lampan på routern för modemet (dvs usb 1 ) efter ca 30 sekunder så startar internet igen och ytterligare några sekunder till så tänds lampan(usb1)
Modemet är ett Huawei E367 (HSPA+ USB rotator)
Ska se om jag hittar någon uppdatering på modemet med.
Kan det vara så enkelt att de stör ut varande dvs om´man sätter båda på usbförlängare så de kanske är 3 m ifrån varandra?

8

http://www.dovado.com/contactsupport Skapa ticket så tittar vi på det. Tack

9

gör som sam skriver, gör en ticket.

du kan prova det det skrev, en kort usbskarv ~1-2meter till tellsticken - jag har det.

men problemet låter som det borde vara relaterat till annat, gör ticket och prova skarven.

10

Ska prova skarven ikväll och ticket är skapad

11 Senaste redigerad av equinoxe (2011-09-20 19:05:03)

Jag har redan en ticket med samma problem som du beskriver, men har inte förrän nu börjat inse att det kanske är Tellsticken som är problemet.
Efter en hel del mailkontakt och olika förslag (som inte alltid fungerar) så har jag på eget intitiativ kopplat ur samtliga trådburna och trådlösa prylar från Dovadon. Den står enbart och agerar styrenhet för Tellsticken och jag kan tända och släcka via dynDNS. Men inte ens det fungerar. Det går upp till ett par dagar så får jag ingen respons från routern längre. Tar då en dator och kopplar upp trådlöst till Dovadon utan problem, men ser att jag inte har någon ip-adress. Enda sättet att kicka igång routern är att bryta strömmen.
Jag får ta kontakt med Dovado igen. Tyvärr är routern mer ämnad som en dörrstopp som någon annan skrev här på forumet.

Edit: Jag läste lite för snabbt och såg inte att du kör med 3g-modem. Själv använder jag bara wan-porten så det är nog inte samma strul som jag har med min router.

12

en snabb test  verkar visa att det är störningar.
Har nu satt modemet direkt i routern och satt tellsticken på 5 meter förlängning och har nu skickat 2 kommando och har fortfarande internet lol