1

Tråd: 4 gr tappar externa IP

Tjena.
Har precis "lurats" med i Telenors mobila bredband, håller ju inte alls vad dom lovade.
Men men. Mitt största problem just nu är routern som modemet (Huawei E398) sitter i.
Den tappar den externa IP och måste bootas om för att få en ny.
Såg på dovados hemsida att de 4GR inte har stöd för firmwware 11.206.x, hur kollar man firmware i modemet?

Vill kolla med er innan jag ringer Telenors support då de säkert kommer att skylla på routern.
Är det nån som har koll på vad som kan vara fel? Routern är uppdaterad till 5.0.5.

Mitt andra problem är hastighet. Telenor support säger att jag ska komma upp till 32 MB men har toppat nån gång på 12 Mb.
Jag får max 40 % täckning inomhus, Har verifierat mina inställningar i 4GR gällande apn osv. med telenors support så dom är OK. Tips?

/Chrille

2

Sv: 4 gr tappar externa IP

Modem firmware står i routern på MODEM->MODEM STATUS sidan.

Använd Connection Tracker: INTERNET->CONNECTION TRACKER'

IP addresser du kan köra med är:

8.8.8.8
4.2.2.2
60.0.0.1

Använd "Redial & Restart"

Save Settings & Restarta routern därefter.

OM ditt USB modem är äldre än 11.335.x.x.x, kontakta då Telenor för att fråga om den måste bytas ut.

Jag tror inte du har 11.206 annars skulle du aldrig ha hamnat online med den att börja med.

Tack

3 Senaste redigerad av ChrilleP (2011-09-14 19:06:55)

Tack för svaret Sam.
Jag har kollat vilken firmware modemet har och det har 11.209.03.01.422.
Jag har gjort de inställningar som du sa och visst bootar den om när den tappar kontakten.

Jag har pratat med supporten på telenor och de ville att jag skulle testa att köra modemet rätt i datorn och se om samma fel fanns där.
Men när jag kör modemet i datorn så verkar det funka, vilket i min värld tyder på att nåt i routern inte är som det ska.
Vad tror du? Har du några tips på vad som kan vara fel?
/Chrille

4 Senaste redigerad av Sam (2011-09-14 19:32:15)

Mmmm....har du gjort en factory reset på routern efter uppgradering till 5.0.5? Försök det, och konfa om dina inställningar manuellt. Det är en start.

Sedan är det så att alla modem äldre än 11.335 generation kräver mer ström (mer än 0.5A - USB standarden), så ett "Y"-kabel hjälper, har jag märkt, dvs att den får ström från båda USB portar. Kjell & Co. har ett sånt kabel...har ej URL till den men du kan gå dit och fråga. Har Telenor erbjudit utbytte av modem?

Tack

5

oj, du va en snabb en att svara :-)

Visar sig att jag va lite snabb att svara, bara några minuter efter mitt sista inlägg så hände det även på datorn, 2 ggr inom 5 minuter.
Första gången så kopplades jag ned och pinkodsfönstret kom fram.
Jag hade en console igång som tokpingade 8.8.8.8 så jag såg direkt om nåt hände.
Andra gången felet kom så sa consolen "hårdvarufel" och sedan så hördes de klassika windowsljudet att en usbenhet kopplas ifrån och kort därefter kopplades den till igen och pinkodsfönstret dök upp.

Jag har pratat med supporten på telenor och de trodde spontant att de va glapp i modemet, vilket låter troligt.
Så jag ska skicka in det och de ska laga eller skicka ett nytt. Sa till dom att passa på att uppgradera firmware när de ändå höll på.
Håller tummarna att vi har hittat felet och att det kommer att funka bra när modemet kommer tillbaka.
Stort tack för din hjälp och snabba svar!

/Chrille

6

ChrilleP skrev:

Andra gången felet kom så sa consolen "hårdvarufel" och sedan så hördes de klassika windowsljudet att en usbenhet kopplas ifrån och kort därefter kopplades den till igen och pinkodsfönstret dök upp.

NOT ENOUGH POWER! Det här problemet inträffar på datorer likaså på routern.

Be dem skicka dig 11.335 generation, så är det löst. Låg power konsumption.

Cheers