1

Tråd: 4GR ver. 5.0.5 startar om

Har fattat att jag nog inte är ensam om mitt problem. Har en 4GR med Huawei E372 och 3Bredband Max. Använder Connection Tracker. Modemet startar om mellan 2-5 ggr per dygn. Kanske man kan leva med men i vissa fall så startar routern (får ett SMS att den är omstartad) men ingen anslutning till nätet. Då måste man bryta spänningen till routern för att den ska gå igång. Kan man ju göra om man är på kontoret men vi kör mycket remote med Teamviewer mot servern på kontoret. Då måste någon ta sig till kontoret och starta om den.
Har testat att ringa TRE men de har ju självklart inga problem.
Så var vi väl där igen med den där loggen som inte finns.
Vad ska jag göra, måste ju ha problemet löst ??

2

Sv: 4GR ver. 5.0.5 startar om

Har du firmware 5.0.5 på routern? I sån fall, gör en factory reset på routern och konfigurera om manuellt.

Tack

3

OK, ska testa det.
Vilken APN är det man "borde" använda ? TRE har lite olika info beroende på vem man frågar.

4

bredband.tre.se

5

Kan ju vara så att modemet kommunikationen lägger ner då hjälper ju inte en vanlig reboot då matningen till USB porten alltid är på och den får aldrig en riktig omboot. Det är en nyhet i tiny att den kan döda usb porten på redigt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Jag har precis samma setup och exakt samma problem (Dovado 4GR, firmware 5.0.5, och E372 (3Bredband Plus)).

Jag har gjort en factory reset och konfat om ett antal gånger, och det hjälper inte. Routern startar om ofta, och efter några gånger så tvärhänger den, och måste norsk resettas (rycka power).

Jag har line-of-sight till 3G masten, och 83% signalstyrka (som märkligt nog rapporteras som låg?).

Sam, ni på Dovado måste ta detta rejält seriöst.. Det är för många som har liknande/samma problem. Jag tror inte på att det bara är att factory resetta, det är något mer allvarligt fel i dovadon. Minnesläcka, krasher av interna processer, överhettning, minnesfel....

Om ni har någon fungerande dovado 4gr så kan vi byta så får ni min defekta för att felsöka så ni kan få bukt med problemen.

Dessutom så instämmer jag med andra att ni verkligen borde inkludera en syslog så man kan se vad som händer.

7

Öppna en ticket så tittar vi närmare: http://www.dovado.com/contactsupport

Tack

8

Jag gjorde också en factory reset igår men det hjälpte inte.
Kan också berätta att jag har bra kontakter på NOC:en (Siemens-Nokia Network Operation Center) de som sköter drift, reparation och konfig av siterna som kör TRE och Telenor. Den site jag sitter på har de startat om i eftermiddags men routern startade ändå om får nån timme sen. Jag har lite låg signalstyrka (även i mobilen) så de har lovat kolla närmare på siten imorgon bitti då deras "guru" börjar jobba. Jag tror ju iofs inte det hjälper.
Som sagt, detta måste tas allvar. Allt för många med samma problem.

9

ctitech skrev:

Den site jag sitter på har de startat om i eftermiddags men routern startade ändå om får nån timme sen.

Modemet gjorde en handover till en svagare mast, precis som när man är mobil med sin telefon. 3G basics.

10

Nix så var det inte. NOC startade om siten 17:45 och jag startade om routern manuellt efter att siten var uppe igen. Ändå bootade routern om sent igår kväll och i morse.
Jag skapar en ticket på det, måste få en lösning eftersom detta är det vi ska använda på kontoret framöver.

11

OK, tack för ticket. Använder du Connection Tracker?

12

Jepp,

13

Redial & Restart?

14

Instämmer fullt med sarge ovan.
Tålamodet börjar ta slut.
Dock, i konstruktiv anda kanske vi kan hjälpa till:
www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?pid=26133#p26133

15

Jag provade att lägga på v5.0.11 när den kom ut, factory reset o hela faderullan. Initialt tyckte jag det gick bättre, men det var inte sant. Det fuckade ur totalt som vanligt. Ska kolla lite närmare nästa gång jag är fysiskt på plats där den står.

Jag jobbar med nätverksprylar, som är rejält mycket mer avancerade än dovadon, och skulle gärna hjälpa dovado att debugga detta gratis. Men som det ser ut nu så går det inte. Ingen root-shell, ingen syslog, forfarnade inte debrickad. Sam, om du PM:ar mig instruktioner för att logga in på den som root så hjälper jag er...

Löser sig det här inte rejält snart (nästa vecka), så kommer jag reklamera min 4GR som Dead On Arrival. Sen köper jag någon router med USB portar som jag kan snabbt flasha om till OpenWRT eller DD-WRT.

Upp på tå nu Dovado...

16

samma upplägg här som inte heller fungerar. (4GR, E372, TreBredbandMax) Då jag inte är ngn expert känns det ju lite skönt att flera väldigt kunniga personer här på forumet har samma problem. Beror alltså inte på mig utan med rätt stor säkerhet på DOVADO. Ni bör nog ta tag i det här ganska omgående om ni vill slippa truckloads av reklamerade routers....

17

Nu har jag haft en support ticket hos Dovado ett par veckor, de kommer hela tiden med saker man ska prova men inget hjälper. Det tror jag nog att de redan vet så det känns som det bara är för att "bli av med problemet" ett tag. När jag kollar flera andra trådar är jag helt klart lång ifrån ensam om problemet. Bara idag har routern startat om 4 ggr, f-n jag försöker faktiskt jobba och har inte längre tid med detta.
Nu blir det ny router och min 4GR och Tiny ska jag sätta upp på väggen med en stor spik igenom så kan kunderna som kommer undra vad det är för nåt, hahaha
Tips på bra router som funkar ihop E372 mottages tacksamt

18

Jag har samma problem med 4GR och v5.0.11, modem E398.

Jag brukar vara inne på detta forum ibland och läsa för att kunna hitta en lösning på mina problem (nu har jag även reggat ett konto).

Som jag har förstått det är "standardsvaret" från Dovado att man har gett sina kunder det efterlängtade 4G-stödet och att detta inte har varit helt trivialt (underförstått att man får acceptera buggar).

Men hur vore det om Dovado nu kunde fokusera på att stabilisera produkten så att den går att använda? Själv har jag mycket stora problem med att routern inte kan ansluta till Internet och att den startar om ideligen (givetvis p.g.a. att connection trackern är igång).

Sätter man in modemet direkt i datorn fungerar allt utan problem.

19

eviljava skrev:

Men hur vore det om Dovado nu kunde fokusera på att stabilisera produkten så att den går att använda?

Jadu.  Det där passar inte in på tillväxtteorin.  Hade saker bara funkat, skulle en massa mäniskor bli arbetslösa.  Outsource:at mjukvaruutveckling (gissar jag) ihop med inkompetens har de effekter som vi får lov att ta del av.  Att hoppas på bättring är nog inte förenlig med ovannämda teori.

Free your mind, and your OS will follow.

20

Fel gissat, cii.

21

Sam skrev:

Fel gissat, cii.

Förvisso.  Det var bara en gissning neutral

Free your mind, and your OS will follow.

22

Samma problem här. En j-a massa omstarter på 4GR. Inte varit med om detta tidigare. 5.0.5 och tre bredband max. Detta händer INTE när jag har modemet i datorn. SAM, kan man få reklamera sin router? Har väl haft den strax över ett år, men man börjar ju tröttna på detta. Den kommer ju igång igen efter ombooten men ibland tar det upp mot 7-10 minuter innan det går surfa igen. BAD!

Martin

23 Senaste redigerad av Sam (2011-10-22 21:26:18)

Jag har skrivit tidigare att köra en factory reset på routern efter uppgradering till 5.x som första steg.

Se till att köra 5.0.12 först och sedan en factory reset.