Tråd: turbo3 mobilt bredband = bluff
Jag köpte en ny laptop. Sedan började jag undersöka en massa olika operatörer. Jag bestämde mig för turbo3 till slut. Kan bara säga att det valet var det sämsta val jag kunde ta. Maken till kasst mobilt bredband trodde jag inte att det ens fanns. 3 marknadsför sig som sveriges snabbaste mobila bredband vilket bevisligen inte stämmer alls. Möjligen i sthlm kanske. Men 3 tror väl inte att det finns nåt utanför sthlm. När jag var i 3 affären i Farsta så fick jag se fina hastigheter upp mot 5,2mbit/sec med deras 7,2mbit turbo. Jag frågade specifikt om hur det är efter norrlandskusten och speciellt i övik. Svaret jag fick var att man lugnt får upp mot mellan 3mbit och 4mbit/sec vilket lät ok. Så jag slog till och tecknade ett 18mån avtal på turbo3. På väg hem från affären såg jag en text på påsen att 98,8% något hadde täckning i sverige. Då är ju ett logiskt antagande att den % inte täckta klicken borde vara upp mot treriksröset eller någonstans där. Hursomhelst jag testade nätet i rummet jag hyr i sthlm och det funkade ganska bra där så jag hadde stora förhoppningar att jag valde rätt. Jag for sedan till övik och gud vad segt det gick. Nätet gick ofta ner på lokalt nätverk utan möjlighet att komma ut på nätet utan att reconnecta. Jag mailade 3 och fick till svar detta "Vi kan eller hinner inte svara på alla mail vi får. ha en trevlig dag" jaha tänkte jag dom har inte tid men dom har tid att skriva att dom inte har tid. suck vilken service. Jag gick in på www.bredbandskollen.se och resultaten jag fick gjorde mig mycket besviken.
Skicka: 0,32mbit/sec
Ta emot: 0,19mbit/sec
Jag testade till och med att flytta runt datorn till olika platser men med liknande resultat. Jag känner mig mycket lurad och funderar på att försöka anmäla till allmänna reklamationsnämnden för att försöka få bindningstiden hävd. Uselt nät och kass service gör att 3 är ett mobilt bredband jag definitivt inte rekommenderar någon att ta. Skulle jag veta detta innan jag teknade avtalet skulle jag inte ens ge 50öre för skiten.