1

Tråd: 4GR klarar inte 4G-hastighet?

Hej!

Har en 4GR som är otroligt slö och undrar om det skall vara såhär? Kör jag modemet i routern så får jag ut ca 30Mbit download och 1Mbit upload, som högst har jag fått ut 50Mbit i download, upload har dock aldrig legat över 1.2Mbit. Kör jag med modemet direkt i datorn så får jag ut 65Mbit/17Mbit.

Jag har testat och resetta 4GR:en utan förbättringar och jag har även flashat om igen till 5.05 firmwaren. Men 4GR:en tycks vägra att ge högre hastighet.

Lite teknisk data från administrationssidorna:

Product Name:    Dovado 4GR
Product Revision:    1.0
Reported Download Status:    Upgraded successfully
USB Modem:    Huawei CDC
Firmware Revision:    5.0.5.4122 official
Firmware build date:    2011-06-17T08:35:24Z

Status
Connection Status: CONNECTED
Signal Strength: 74 % (4G)
Modem internal model: E398
Modem firmware: 11.335.07.00.56

Någon som har några tips på vad jag kan testa/göra? Kan det vara så att routern helt enkelt är sönder? För visst skall den väl klara av 4G-hastigheter?

2

Sv: 4GR klarar inte 4G-hastighet?

Låt mig gissa.....Tele2?

3

Japp? Är det något speciellt med just Tele2?

4

Ja. Det händer inte med samma kombo på Telenor. NÅT har hänt i deras IP nät, som vi undersöker. Har sett mycket konstiga hastighetsskiftningar med modem + PC.

5

Okej, så med andra ord så är det bara att avvakta med att använda 4GR:en och köra med modemet direkt i datorn tillsvidare? Det var ju lite tråkigt, men då vet man i alla fall att jobbas på problemet vilket är positivt smile

6

Sam skrev:

Låt mig gissa.....Tele2?

Jag har också problem med Tele2. Allt fungerade fint den 26 augusti 32/12/25ms då jag av en händelse tog en skärmdump. Någon dag eller två senare segade allt ihop fullständigt. Numera har jag låg/ingen hastighet uppströms när jag kör via modemet i min 4GR. Hastigheten nedströms är också lägre, 15-20 Mbit/s som bäst. Jag har noterat att den varierar kraftigt.

Sätter jag modemet direkt i datorn och går utomhus kan jag ibland få riktigt bra fart både upp ned, men det varierar kraftigt.

Någon som har någon kommentar från Tele2 på sistone? Jag trodde det nya utskicket av modem skulle kurera problemen. Men icke!

7

VG testa det följande:

Gå in på SYSTEM->NETWORK SETTINGS

MTU: 1400
MRU: 1400
MSS Clamping: ON

Save & Restart

Testa igen därefter.

8

Det var som tusan smile Det löste mitt hastighetsproblem.

Fick nu 75Mbit/15Mbit, nytt DL-rekord smile Då blir det att köra med 4GR:en igen smile

9

Sam skrev:

VG testa det följande:

Save & Restart

Testa igen därefter.

OK

Före: 19 ned, inget upp.
Efter: 20 ned, 4.5 upp /24ms !!!!

T A C K !

10

Har bekräftat detta t.om med modem direkt in i datorn. Baserade mina tester på denna tips jag hittade online:

http://help.expedient.com/broadband/mtu_ping_test.shtml

Tele2 har ändrat nåt i deras IP nät, helt klart.

11

Ulf E skrev:
Sam skrev:

VG testa det följande:

Save & Restart

Testa igen därefter.

OK

T A C K !

Jag fortsatte att testa och fick följande mätserie som visar att annat problem; nämligen att anslutningen fortfarande "segar ihop"
3.7, 7
3.7, 4.1
3.8, 4.9
Kopplade ned anslutningen i windows nätverks- och delningscenter. Anslöt mig igen och då blev det "sprutt" på det hela igen:
18.7, 4.1
20.3, 5.3
17.6, 4.3
Sedan kärvar det ihop igen:
3.7, 4.3
3.6, 4.2

Så kan man hålla på ...

12

Inga problem på Telenors nät, både med/utan router. Tele2 verkar göra något i IP nätet, får man tro. Båda delar basstationer, men problemet är IP relaterad.

13

stökigt med outsorceing wink

massor med besynnliga fel hos t2 efter dom rullade runt sina lådor - allt från tex kontant gsm till 4g...

14

Sanslöst det löste mitt problem med att jag inte kunde gå inte på vissa hemsidor tex gmail den stod bara och redirecta när jag ändrade till 1400 1400 så fungerar det från båda routrarna, och outlook får ny kontakt med mailservern.
Ändrar jag tillbaka så är felet där igen.
Sätter den till 1400 igen och det fungerar, provade detta med båda routrarna.

De har ändra i nätet för det kom helt plötsligt! jag har inte kunnat jobba hemifrån pga detta!

15

Vi fick ingen info om detta i förhand, vilket är synd med tanke på att vissa av er drar supersnabba slutsatsar om oss. Jag hoppas att ni förstår att vissa problem händer också pga det mobila nätverket, och inte routern hemma. Vi är väldigt tidiga här i Sverige vad gäller 4G och jag kan från och med nu bara förvänta mycket "fine tuning" hos operatörererna. Enligt 4G standarden, så ligger den optimala MTU på 1360 bytes, så det förklarar Tele2 efterson Telia har gjort så hela tiden (1360 + 40 overhead= 1400).

16 Senaste redigerad av A-Man (2011-09-13 08:17:34)

Undrar hur många modem de har skickat ut i onödan?
Tyckte det var lite märkligt att felet kom helt plötsligt och drabbade både 3GN och 4GR det har varit som att leta efter en nål i en höstack.

Dock har jag problem med 3GN att hitta modemet jag skapar en separat tråd på det.

17 Senaste redigerad av Sam (2011-09-13 05:30:43)

Modemet har ingenting med detta att göra. Jag har bekräftat samma problem med alla tidigare firmwares. Det nya modemet är bara bra för att den drar mindre ström + ger dig tillgång till 900 MHz bandet.

MTU ändring skedde upp i deras nät.

18

Sam skrev:

Modemet har ingenting med detta att göra. Jag har bekräftat samma problem med alla tidigare firmwares. Det nya modemet är bara bra för att den drar mindre ström + ger dig tillgång till 900 MHz bandet.

MTU ändring skedde upp i deras nät.

Det förstår jag också men då kan man väl få den informationen så att det går att ställa in utan att behöva vänta på ett nytt modem m.m?

Detta förklarar varför det inte fungerade att sätta till 3G, det fungerar nämligen utmärkt med de nya inställningarna.

19

Good point, men inte alltid lätt för produktchefer som jobbar på operatörer att veta om nån liten oskyldig ändring i IP paket storleken. Såna här grejer händer oftast under radarn eftersom det är en helt annan sub-team på någon annan avdelning som har tagit det beslutet utan att sprida ordet för mycket. Med modem i datorn så skulle man inte märka det.

20

Ulf E skrev:
Ulf E skrev:
Sam skrev:

VG testa det följande:

Save & Restart

Testa igen därefter.

OK

T A C K !

Jag fortsatte att testa och fick följande mätserie som visar att annat problem; nämligen att anslutningen fortfarande "segar ihop"
3.7, 7
3.7, 4.1
3.8, 4.9
Kopplade ned anslutningen i windows nätverks- och delningscenter. Anslöt mig igen och då blev det "sprutt" på det hela igen:
18.7, 4.1
20.3, 5.3
17.6, 4.3
Sedan kärvar det ihop igen:
3.7, 4.3
3.6, 4.2

Så kan man hålla på ...

Sam,
problemen med att anslutningen tappar hastighet, är det också relaterat till att Tele2:s ändrat något hos sig? Eller fanns redan före MTU ändringen? Med andra ord, undersöker ni om det finns någon inställning i 4gr kan råda bot på detta?

21

Får kolla, men har sett mycket olika hastigheter igår med modem direkt in i datorn.

22

Med de gamla inställningarna kunde ni låsa modemt till 3g och surfa?
Det fungerade inte för mig på någon av routrarna, men stoppade jag in 3g modemet i routern så fungerar det att surfa 3g och besöka alla sidor, samma inställningar apn etc bara byte av hårdvara.

Upptäckte detta iom att det fungerade utmärkt via 4gtelefonen.
Som sagt med de nya mtu settings så kan jag låsa 4g modemet till 3g utan problem.

Detta har tagit mycket tid och krafter.

23

Så här ser det ut för mig:

http://img88.imageshack.us/img88/5391/mtusizeontele24g.png

24

Sam skrev:

Får kolla, men har sett mycket olika hastigheter igår med modem direkt in i datorn.

Har upprepat testerna i bredbandskollen. Mönstret går igen varje gång: nyuppkopplad bra fart. En stund senare långsamt. Får känslan av att nåt inte är rätt inställt i min router. Är jag ensam om detta?

25 Senaste redigerad av Ljungdahl (2011-09-13 09:13:21)

andy78 skrev:

Sanslöst det löste mitt problem med att jag inte kunde gå inte på vissa hemsidor tex gmail den stod bara och redirecta när jag ändrade till 1400 1400 så fungerar det från båda routrarna, och outlook får ny kontakt med mailservern.
Ändrar jag tillbaka så är felet där igen.
Sätter den till 1400 igen och det fungerar, provade detta med båda routrarna.

De har ändra i nätet för det kom helt plötsligt! jag har inte kunnat jobba hemifrån pga detta!

Jag har i samma tiddsintervall haft samma problem, oavset dator eller 4GR. Just gmail har varit stolligt, står och laddar i evighet. Ibland har jag lyckats lösa det genom att i aktuell dator byta dns-men det kanske bara är en magisk ändring, ändra vfsh och det rättar till sig ett tag? Omstart kan ge bra värden ett tag, och sen segar det ihop. Nya modemet  gav bättre BBK i alla fall. 113 megabit. Jag var tvungen att spänna fast säkerhetsbältet. :-) Framför allt upload har upplevts illa. Jag är van vid 25mbit upp.
De siffrorna som jag får på BBK när de är som bäst upplevs ofta inte stämma överens med "surfupplevelsen"

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/