1

Tråd: Hej då Dovado ! Telia släpper 4G modem med router !

Nu har Telia släppt en router med inbyggt 4G modem. smile
Dovado verkar inte ha fått fram något stöd till ZTE modemet ännu, så det får bli en sådan. De är ju också förhindrade att ge oss kunder info om ett kommande stöd.

2

Sv: Hej då Dovado ! Telia släpper 4G modem med router !

Har du någon länk?

3

http://www.mobil.se/nyheter/4g-router-h … 84639.html

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

4

Ahh...såg nyss när jag googlade. Tack! :-)

5

Såg den häromdan, när jag sökte efter en Huaawei router då jag tycker det är märkligt att de inte tillverkat nån router som stödjer deras 4g usbmodem.
Det som saknas är ethernetport det är bra att ha minst en för gamla datorer och i felsökningssyfte.

6

Enligt nyheten, så finns det en...tror jag iaf! Ganska dyr, men så brukar det vara i början.

7

Lite mer info ! Tydligen finns extern antennutgång (?) ingång ?

Telia Huawei B593 4G-router (operatörslåst) Telia Huawei B593 är en router (bredbandsdelare) för Telias 4G-nät. Anslut dina datorer och andra nätverksenheter via kabel (RJ45) eller trådlöst (WiFi 802.11b/g/n). Inbyggt modem innebär att SIM-kortet monteras direkt i enheten. LTE (TDD/FDD) Inbyggt 4G-modem D/L upp till 100 Mbps, U/L upp till 50 Mbps Extern antennutgång (SMA) Konfigurerbar via internetbrowser 24 månaders garanti WLAN 802.11b/g/n Kryptering WLAN - WEP/WPA/WPA2 4 Ethernetportar (RJ45) 10/100 Mbps 2 POTS (RJ11) Windows XP/Vista/7, Linux, Mac OS Mått 190x35x165 mm Förpackningen innehåller 4G-router B593, eladapter 220V, quick start guide, 1.5m nätverkskabel (RJ45), 2 externa antenner

8

Får hoppas att dem har löst störningen mellan WLAN (2400 MHz) och 4G/LTE på 2600 MHz. Det går att göra på olika sätt, men man vet aldrig......   wink

9

Sam skrev:

Får hoppas att dem har löst störningen mellan WLAN (2400 MHz) och 4G/LTE på 2600 MHz. Det går att göra på olika sätt, men man vet aldrig......   wink

Ja! Sam Det får vi hoppas. Fördelen med att köpa det av Telia är att om man behöver support, får man säkert inte svaret att dom är förhindrade att uttala sig om det enl. avtal.

Eftersom du inte vågar uttala dig om ZTE stöd till 4GR, så finns alltid osäkerheten om ni någonsin kommer få fram ett stöd !
Ta bara Telias förra modem, som ni inte lyckades med.

10

Djabag skrev:

Vadå, har vi släppt nånting som inte fungerar?

11

Kommer nästa måndag, enligt deras hemsida: https://www.tewss.telia.se/privat/admin … .product#1

12

Sam skrev:
Djabag skrev:

Vadå, har vi släppt nånting som inte fungerar?

Ja! Du har ju humor i alla fall.

13

Djabag skrev:

Dovado verkar inte ha fått fram något stöd till ZTE modemet ännu

Humor har du med, Djabag! :-D

14

Djabag, nu kan du ladda ned firmware med stöd för ZTE modemt på alla våra 4G-kapabla routrar: http://www.dovado.com/firmware

Anledning till att det dröjde var på grund av att USB modemet behövs uppgraderas också, och denna mjukvara var inte klar. Vi var klara minst en månad tillbaka, men det hjälper ingen som inte har rätt modem firmware först.

15

Sam skrev:

Djabag, nu kan du ladda ned firmware med stöd för ZTE modemt på alla våra 4G-kapabla routrar: http://www.dovado.com/firmware

Anledning till att det dröjde var på grund av att USB modemet behövs uppgraderas också, och denna mjukvara var inte klar. Vi var klara minst en månad tillbaka, men det hjälper ingen som inte har rätt modem firmware först.

OK! Jag gav min Dovado 4GR en chans till ! Funkar klockrent måste jag säga !

Sam! En fråga...när jag sätter i modemet direkt i min laptop (utan USB förlängare) och går runt, hittar jag en sweet spot som ger bra skjuts ca.35Mbit/s ned.
När jag sedan placerar Dovadon på samma ställe får jag halva den hastigheten. Bor på landet så det är 800Mhz bandet jag använder mig av. Kan jag räkna med att kunna få samma hastighet över Dovado/WLAN som med modemet direkt datorn ?
Hur viktigt är det att ha en USB förlängare mellan 4GR och modemet när man använder 800Mhz bandet ?

16

I princip borde det inte finnas någon störning, men det kan jag inte garantera eftersom modemet kan hålla på skanna det högre bandet. Måste fråga någon som vet mer om det. Får återkomma.

Angående WLAN, kör du 802.11n i din dator? Är det 20MHz eller 40?

Kul att du är nöjd med den! Vi fick inte säga nånting eller ha möjlighet att bjuda in testare. Det är inte optimala förhållanden för oss, men det är av den anledning vi gjorde vår "soft launch" på fredag, och gör en riktig launch efter helgen.

Tack

17

Sam skrev:

Angående WLAN, kör du 802.11n i din dator? Är det 20MHz eller 40?

Jag har 802.11n i datorn, om jag kör 20 eller 40Mhz vet jag inte. Har inte hittat den inställningen

18

Du kan slå på 40 i routern under WLAN->ADVANCED SETTINGS, sen kommer datorn anpassa sig. Dock, har du 802.11b eller g prylar igång samtidigt då kommer du inte få N effekt.

19

Hur påverkar det hastigheten ?