Tråd: 3GN tappar kontakt med modemet (E372)
Hej!
Jag är ny på forumet, efter att ha läst lite anonymt då och då.
Jag har tre bredband max, och hårdvaran kommer därifrån. Uppkopplingen har alltid varit lite småsunkig, och kopplar ner sig slumpat nån gång om dagen, men den har brukat koppla upp sig igen tack vare connection tracker.
I helgen fick jag ett nytt simkort, eftersom tre av misstag hade stängt av mitt abonnemang (någon hade loggat en retur), och passade även på att uppgradera firmware i 3GN till senaste som finns hos tre. Körde en factory reset efter uppgraderingen.
Sedan dess så har den kopplat ner sig ännu oftare, och routern verkar helt "glömma bort" att den har ett modem, dvs det står ingenting under "USB Modem". Ibland funkar det att köra en reset från web-gränssnittet, men några gånger har jag varit tvungen att slå av och på strömmen till routern för att få det att funka.
Är detta ett känt problem med denna router eller modem? Det går ju inte att få nån felsökningsinformation, så det är ju svårt att ens veta om det är modem eller router det är fel på. Jag är inte heller säker på när den bootar om, eftersom SMS-funktionen bara funkar ibland.
För att ha lite bättre koll på vad som händer, så skrev jag ett litet script med en loop som jag kör på en linux-server på det interna nätet. Än så länge kollar den bara statusen enligt 3GN, och rapporterar UP/DOWN när det är en ändring. Skulle kunna lägga in ett litet ping-test i samma script, och se om det är så att uppkopplingen går ner ibland utan att 3GN själv är medveten.
Säg till om det är nån mer information som är relevant:
Firmware Revision: 5.0.8-3.4432 official
Modem internal model: E372
Modem firmware: 11.203.05.00.00
Modemet är nu kopplat direkt in i routern. Tidigare hade jag på en usb-kabel, för att ha modemet vid fönstret, men eftersom mottagningen är lika bra (dålig) oavsett om man är inne i huset eller uppe på taket, så känns det som overkill.
Jag har även en billig antenn från eBay, som ibland verkar ge lite bättre mottagning. Just nu ligger den på 35% enligt 3GN, men jag vet inte om jag skall tro på vad den säger. Det ser ut som att den slumpar en siffra när den startar upp, och sen inte ändrar den siffran, oavsett om man flyttar modem/antenn.