Tråd: ZTE MF680, ostabil anslutning
Hej,
Upplever bekymmer med 3GN och ZTE MF680 3G modem från Tre.
När väl kontakten fungerar är anslutning snabb med bra respons (ping). Däremot kan modemet "stängas av" väldigt ofta. Min första tanke var att det beror på störningar därav har jag testat routern och modemet med olika placeringar i hemmet, utan större framgång. Modemet är 100% stabilt i datorn.
Efter uppdateringen till senaste mjukvara för 3GN, 5.0.9, upplevde jag min längsta anslutningstid hitentills, ca 3 dygn. Trodde därmed att problemet var löst. Men har därefter börjat gå ner, allt från efter 2h anslutning till att upptäckt det dagen efter då modemet är garanterat avstängt.
Med avstängt menar jag att lampan på modemet ej lyser samt i dovados gränssnitt är inget modem identifierat.
Har senare tid börjat stänga av routern nattetid för att "vila". Verkar inte hjälpa något vidare.
Det märkliga är dock som sagt att modemet stängs av och enda sätten att väcka liv i det igen är genom att dra ut modemet ur routern o stoppa i igen alternativt starta om routern med strömbrytaren. "Restart" via routerns gränssnitt fungerar ej och därmed hjälper inte "connection tracker" mig.
Jag känner att något inte är helt korrekt. Kan behöva lite tips på åtgärder. Har en viss aning att störningar kan ha med saken att göra då jag bor i centrala Malmö. Vill minnas att routern och modemet har bättre anslutning ute på landet (dock mycket låg signal kvalité).
Känner någon igen sig med samma modem?