1 Senaste redigerad av A-Man (2011-08-31 07:51:48)

Tråd: Anslutningsproblem med Dovado och Tele2 4G.

Jag har de senaste dagarna drabbats av ett märkligt fel på min Dovado 4GR med Tele2 4G

Det började med att vissa hemsidor hittas men sedan står den bara och laddar.
Tex Gmail, facebook, lite andra vanliga sidor, dn.se och aftonbladet fungerar helt ok.

Provade och boota windows och det fungerade ett tag, började misstänka mitt operativsystem.

Tog jobb datorn med windows, där kan jag koppla upp mig med vpn:t men den når inte mailservern, försöker bara connecta mot mailservern.
Tar jag min tele2 3g telefon och använder som hotspot då fungerar det utmärkt inga problem alls.
Stoppar jag 4g modemet  direkt i arbetsdatorn så ansluter den till mailservern utan problem.

Stoppar jag  tele2 Modemet i 3GN så är det samma problem där.

Det låter ju väldigt långsökt att det skulle vara problem med båda routrarna, har provat factory reset och ställa in allting på nytt men samma problem.

Det enda som återstår är att testa med kabel, men som sagt märkligt att det skulle vara problem med båda wlanen.

Jag har även provat att byta dns server localt på datorn.
Båda routrarna har senaste firmware.

Någon som har några fler förslag?

2

Sv: Anslutningsproblem med Dovado och Tele2 4G.

Har nu provat med kabel, ingen skillnad. först trodde jag att det hade med firefox eller linux att göra. då det även krånglade på en annan pc med ubuntu.

Men när jag kopplar upp mig trådlöst mot mobilen, ja då laddar sidorna utmärk.

Något måste ha hänt med routrarna.

3

Jag har tele2 4G, men har under de senaste dagarna kört på dator, och just mot gmail//web// när jag loggat in står den ibland still i någon minut innan den laddar hem sidan. Detta sammanfaller också med de senaste dagarnas strul då jag fått endas 25 mbit mot normala 85+. Nu berkar det ha rättat sig i download, får över 85, men bara 16 i upload(vanligtvis 25-30) -ibland så fastnar den på bredbandskollen och vill inte visa upload alls. Min känsla är att de antingen har problem i nätet, eller att de lokalt här i Linköping "håller på med nåt".

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

4

Det har haft problem över hela sverige enligt driftinfo, tror det arbetar på det fortfarande.
Tror inte mitt fel har med det att göra den vill inte koppla upp sig mot mailservern via dovado men sätter jag det direkt i datorn så fungerar det utmärkt.

Tar jag min adra dator där gmail bla inte fungerar ordentligt, jag kan komma till inloggningssidan, sen står den bara där.
Tanten sa att hennes bloggar inte går att ladda.
Intressanta är att den försöker kommmunicera med google varje gång detta sker.

Om jag tar gmail och försöker logga in och den bara står och tuggar, och sedan byter till tele 2 3g via mobilen wifi och trycker på login in gmail då kommer jag direkt in så det borde utesluta datorerna.

Märkligt fel måste jag säga, men jag tycker inte det borde vara fel på båda routrarna.

5 Senaste redigerad av Finnaithe (2011-09-02 09:42:16)

Upplever konstigheter här i Lund också. Har väl hyfsad download men kommer inte upp ens i 1 i upload. Skulle flytta ut en massa filer idag och det går seeeeegt.

Kunde inte heller jobba i Google documents igårkväll, tappade kontakten hela tiden.

Såg precis att Tele2 bekräftar problemen på sin hemsida.

10 PC genom E398

6

Mitt problem är Routern eller datorn, ska prova att blåsa om en idag.

7 Senaste redigerad av A-Man (2011-09-02 19:38:54)

Ok, kom hem bestämde mig för att blåsa datorn, provade en dator till samma problem, Ringde tele2 vid 19 de sa att problemet pågått i flera dagar och skulle vara löst vid 18, flera kunder säger att vissa hemsidor fungerar men andra inte, tex aftonbladet fungerar utmärkt men inte expressen för att ta ett exempel dvs samma problem som jag upplever.

Som sagt det fungerar utmärkt med 3G mobilen, såg jag provade att låsa till 3g med huawei e398 och 4g.tele2.se men samma fel verkar bestå.

Tar då ett upplåst E182E och låser till 3g och kör 4g.tele2.se då fungerar det utmärkt.

Så det var inte datorn eller routrarna får se när tele2 löser sina problem, är skeptisk till att det löser sig innan helgen.

Får en hastighet på under 3Mbit inte riktigt vad jag betalar 399kr för.

8

Just när det gäller att kunna se vissa sidor men inte andra, har du provat alternativ dns?

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

9 Senaste redigerad av A-Man (2011-09-02 20:21:14)

Jag provade det tidigare, men det hjälpte inte.
Som sagt det fungerar om om jag ställer om till 3g och byter till 3gmodem.
Ska provat att koppla upp mig mot vpn och se om jag får kontakt med mailservern.

Testade nu och det kopplar upp sig fint.
tele2 erkände att problemen varat sedan i tisdags och de vet inte vad det beror på och jobbar fortfarande på problemet.

10

Provade 4G modemet igen samma fel består.

11

har fortfarande det problemet men dom har tagit bort driftstörningen från tele2 sad
har det löst sig för alla andra?

12

Jag har fortfarande det problemet, jag kan inte ens surfa med 3g om jag låser det på endast 3G.
Tydligen har det uppkommit nya fel och de har öppnat en TT på mitt problem.
Felet kankse ligger i modemet svårt att säga då de har problem med nätet.

Det fungerar att surfa med långsam 3G om jag sätter simkortet i ett 3gmodem.

Fick ett sms i morse om att min TT fortfarande inte var löst och att de arbetar på att lösa problemet.

13 Senaste redigerad av A-Man (2011-09-06 13:07:09)

ok Tele2 ringde mig nyss det har tydligen en drifttörning och bad mig ädnra från NDIS till RAS eller tvärtom i uppkopplingsprogramvaran.
När jag sa att jag använder dovado då sa hon "jaha men vi garanterar inte att det fungerar med Huawei E398 modemet"
Ja sa att dovado säger att det stöds, och fick till svar att det dovado säger är inte riktigt rätt då routern kan störa modemet.
Informerade då att jag hade problem med båda routrarna och felet visar sig på flera datorer så den diskussionen kan vi döda.
Hon sa att det finns en del som löst det genom att ha en längre kabel mellan modem och router.
Jag sa att det verkar lite långsökt att det helt plötsligt inte skulle fungera då det gjort det i 30 dagar med båda routrarna samt att jag provad med enbart nätverkskabel och samma fel betstår.

Hon sa att abonnemanget endast säljs med Large, och då frågade jag hur man kan sälja denna är redo för 4G och dessutom ha en bindningstid på 18 månader på mitt 4g, jag vill kunna använda den till mer än dator.
Som sagt ni som köper 3G från tele2 räkna inte med support sen när ni uppgraderar till 4G

Ni som använder 4g titta i era inställningar kör ni ndis eller ras?

14

FYI: DOVADO routrarna kör alltid NDIS läge på LTE modem. Det är inget snack om saken, annars skulle man inte kunna komma åt höga hastigheterna.

15

mitt står i Ndis läge när jag kör det direkt från dator( då verkar det fungera stabilare)....så nu är ju frågan om det är tele2 eller dovado´n som är boven i dramat smile

16

Vad är default setting i tele2 programvara?
och vart hittar jag den i programet, kikade men såg det inte kan vara för att modemet inte är i  jag har det inte här.

17

Att de har nätproblem är inget snack om saken, den diskussionen behövde vi inte ta

18

Sam skrev:

FYI: DOVADO routrarna kör alltid NDIS läge på LTE modem. Det är inget snack om saken, annars skulle man inte kunna komma åt höga hastigheterna.

SAM Ring kundserivce själv och fråga om deras dovado router fungerar med deras 4G vore kul och se vad du får för svar förutsatt att du inte säger att du ringer från dovado förståss smile

19

andy78 skrev:
Sam skrev:

SAM Ring kundserivce själv och fråga om deras dovado router fungerar med deras 4G vore kul och se vad du får för svar förutsatt att du inte säger att du ringer från dovado förståss smile

jag har också provat lite smile
callcenter muhaha
till slut hänvisades jag till detta forum...
humor.

ndis vs ras osv är intressant, kanske förklarar varför det är så stor skillnad på 3g via router och direkt i datorn, för SÅ stor skillnad som det är ska det inte vara.
tex +1mbit från +4mbit direkt i datorn.

20

Och vad fick du för svar när du provade?

Om jag inte får det att fungera i dovadon igen och tele2 hänvisar till att de inte supportar den så msåte jag antingen byta router eller Telco.

Men som jag sa det är ju märkligt att båda routrar kan fungera i 1 månad med 4g utan problem, för att sedan krångla.
Hänvisade även till att detta är 2011 och Man har en anslutning till internet som används av flera datorer, telefoner, plattor m.m.

Man kan inte sälja 4G och säga du kan bara ha det i datorn, vill du ha det i flera så måste du köpa ett nytt abonnemang 399 kr / 18mån.

I så fall är detta inget för företagskunder med fler än en  (1) anställd.

21

Sam skrev:

Så med andra ord behöver ajg inte leta efter en NDIS /RAS option i Varken Dovado 3GN eller 4GR ?

22

Nej, eftersom vi kör alltid NDIS läge på alla LTE modem. När vi körde med RAS, då kom man upp på max 13Mbps, nåt sånt.

Tele2 säljer DOVADO 3GN routern, som klarar max 25-30Mbps. Tele2 har lagt ut en firmware uppgradering, som bland annat stödjer Huawei E398.  http://www.tele2.se/kundservice/uppgradera.html

Cheers

23

andy78 skrev:

Och vad fick du för svar när du provade?

Om jag inte får det att fungera i dovadon igen och tele2 hänvisar till att de inte supportar den så msåte jag antingen byta router eller Telco.

Men som jag sa det är ju märkligt att båda routrar kan fungera i 1 månad med 4g utan problem, för att sedan krångla.
Hänvisade även till att detta är 2011 och Man har en anslutning till internet som används av flera datorer, telefoner, plattor m.m.

Man kan inte sälja 4G och säga du kan bara ha det i datorn, vill du ha det i flera så måste du köpa ett nytt abonnemang 399 kr / 18mån.

I så fall är detta inget för företagskunder med fler än en  (1) anställd.

telia sa att jag bara fick använda det till EN dator, annars skulle jag beställa ett till... men sa sedan att det var fri surf utan begränsningar i nästa mening - telia var obegripliga.

tele2 sa att det var avsett till en dator, något annat stöddes ej.
'men ni säljer router'
den är till 3g fick jag som svar.

orkade inte tjaffsa mer med den stackarn;) och jag hade annat att göra och det jag ringde om egentligen var klart.

24

åh fick ett meddelande från tele2 idag om att dom byter ut modemet....undrar om det har något med problemen på nätet att göra smile

25

man kan bara hoppas,
och att det blir någon ordning på denna soppa