Hejsan.
Är ny i forumet här men efter att ha läst en hel del om APN:er och portar här så tänkte jag framför min upplevelse av det hela. Har ju skaffat 32mbits 3G via Telenor då jag hade för avsikt att använda det till lite av varje.
Sen kom problemen. Säg den tjänst som inte använder portar? Anyhow, så såg jag ju i detta forum att man kunde beställa statiskt ip och därmed får det publikt. Ringde dom och efter ca 2 timmar i telefonkö och med ett bollande av mig fram och tillbaka så fick jag äntligen prata med en trevlig herre som sa att det kostade endast 30kr/månad för statisk IP-adress och att man sen bara anslöt sig via static.telenor.se istället för den vanliga internet.telenor.se.
Jag var väldigt noggrann och frågade om det var några restriktioner gällande den nya APN:en samt hur stabiliteten skulle vara. Han försäkrade jag att jag inte skulle märka någon skillnad förutom att portarna nu skulle vara öppna. Det skulle bara vara att tuta o köra 10 minuter efter avslutat samtal.
Glad i hågen så testade man ju det efter dom avsagda 10 minuterna. Började lite lätt med ett TP-test.
Då började håren resa sig i nacken.
Hastigheten hade sänkts till en 1/3 av det tidigare. Hade 21 Mbit varje gång jag körde testet förut. Nu orkade den med nöd och näppe upp till 7 Mbit. Hastigheterna påminde mångt o mycket om när jag körde med Telias 16mbits-abonnemang. Svarstiden var också den försämrad från ~40ms till ~80ms.
Första tanken som slog mig var att static.telenor.se var cappad till deras 16Mbit's-abonnemang. Känns ju lagom surt vill jag lova.
Nu till porttestet. Enligt http://canyouseeme.org/ och http://www.whatsmyip.org/ports/ så verkar det fungera iallafall. Vuze tuggar igång med grön gubbe. Dock har jag svårigheter att ansluta till mig själv när jag öppnar portar. Ska kolla på det lite närmare. Angående hastigheten så ska jag ringa dom med en gång och höra vad som försiggår.
Uppdatering: Fick, efter dryga timmen i kö(man ringer ju inte dit i onödan då precis), äntligen tag i Telenor Mobilt Bredbands tekniska support som förklarade för mig att static.telenor.se var begränsat till max 16Mbit, därav min hastighetssänkning. Frågade då om 4G och där fanns inga begränsningar, precis som SAM nämner ovan. Avbeställde genast min static-tjänst och kör med deras 32Mbit tills 4G är lanserat här(skulle komma under året).
Angående deras sätt att öppna portar så kunde jag inte, under några omständigheter alls, ansluta till min dator när jag öppnade portar manuellt. Däremot så fungerade allt som använde Upnp. Kanske static.telenor.se inte låser upp alla funktioner? Glömde bort att fråga det. Någon annan kan ju ringa och höra efter?!
Telenor 4G(32Mbit), Huawei E398, Dovado 4GR